• سه‌شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 92032817050
  • خبرنگار : 71417

دفاع اوباما از سیاست مسلح‌ کردن مخالفان سوری

دفاع اوباما از سیاست مسلح‌ کردن مخالفان سوری

رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه خبری پی بی اس آمریکا به دفاع از عملکرد آژانس امنیت ملی این کشور برای جاسوسی‌های اینترنتی پرداخت و از مسلح کردن مخالفان سوری حمایت کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه خبری پی بی اس آمریکا به دفاع از عملکرد آژانس امنیت ملی این کشور برای جاسوسی‌های اینترنتی پرداخت و از مسلح کردن مخالفان سوری حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه اعلام کرد: تصمیمش برای مسلح کردن مخالفان سوری به این معنا نیست که واشنگتن در یک جنگ مذهبی وارد عمل می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ ما وارد یک جنگ مذهبی میان سنی‌ها و شیعیان نمی‌شویم. واقعا آن چیزی که ما می‌خواهیم جبهه‌گیری علیه افراطیون از هر نوع و حمایت از مردمی است که طرفدار میانه‌روی، تسامح و تساهل و نماینده دولت هستند و در بلند مدت ثبات و خوشبختی مردم سوریه را خواستاریم.

وی هم‌چنین در نخستین اظهارنظر علنی خود از زمان تصمیم برای ارسال سلاح‌ به مخالفان سوری نسبت به افزایش مداخله آمریکا در جنگ سوریه احتیاط به خرج داد.

اوباما گفت: حامیان افزایش مداخله آمریکا در سوریه، پیچیدگی وضعیت را درک نمی‌کنند.

وی بدین ترتیب درخواست‌ها به منظور اعمال منطقه پرواز ممنوع و تشکیل یک کریدور انسانی در سوریه را رد کرد.

رییس جمهوری آمریکا استدلال کرد که هر دو گزینه باعث بیشتر شدن مداخله آمریکا در جنگ سوریه شده و این احتمال را افزایش خواهد داد که در نهایت ارتش آمریکا مجبور شود دمشق را بمباران کند و در این درگیری‌ها بخش عمده تلفات در جنگ زمینی خواهد بود نه جنگ هوایی.

اوباما در این مصاحبه خاطرنشان کرد: تا زمانی که شما با مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکا گفت‌وگو نکنید به سختی می‌توانید پیچیدگی وضعیت را درک کنید و بفهمید که ما نباید با عجله به سوی یک جنگ دیگر در خاورمیانه برویم.

وی همچنین به انتقادات از خود که جدیدترین آنها از سوی بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا ابراز شد مبنی بر اینکه اوباما برای حمایت از شورشیان سوری بیش از حد صبر کرده و به حکومت سوریه اجازه داده تا دست بالا را بگیرد، پاسخ داد.

اوباما گفت: شورشیان سوری بیشتر از آنکه مبارزان حرفه‌ای باشند نجار و آهنگر و دندانپزشک هستند.

وی افزود: در دو سال گذشته آمریکا با مخالفان نظامی آماده و حاضری رو به رو نبوده تا از آنها حمایت کنند. امروز آمریکا بهتر اطلاع دارد از اینکه چه کسانی اعضای میانه روی مخالفان سوریه هستند و خواه ناخواه به دلیل نگرانی از اینکه سلاح‌ها به دست افراط گران بیفتد از ارسال سلاح اجتناب کرده است.

با وجود آنکه اوباما احتمال ارسال سلاح‌های سنگین‌تر به سوریه در آینده را در رد نکرد اما عنوان کرد: این گفته که ما باید به منظور تغییر موازنه به نفع شورشیان سوری سلاح‌های ضد تانک و ضد هلی‌کوپتر ارسال کنیم از نظر من تحلیل واقع بینانه‌ای از وضعیت نیست.

در این مصاحبه 60 دقیقه‌ای که در کاخ سفید پیش از عزیمت اوباما به اجلاس گروه هشت ضبط شد اوباما بر پیچیدگی وضعیت در منطقه و کل خاورمیانه تاکید کرد.

اوباما گفت: عناصری در خاورمیانه هستند که کل مساله را از دریچه جنگ شیعه و سنی می‌بینند و می‌خواهند آمریکا جانب سنی‌ها را بگیرد و چنین کاری از نظر من به نفع منافع آمریکا نیست.

در همین حال باراک اوباما در ارتباط با اخباری که اخیرا در رابطه با عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا در رابطه با جاسوسی‌های اینترنتی منتشر شده است، با تاکید بر اینکه عملکرد این آژانس کاملا شفاف است، گفت: اگر شما یک آمریکایی باشید آژانس امنیت ملی تماس‌های تلفنی شما را شنود نمی‌کند و ایمیل‌های شما را نمی‌خواند مگر اینکه برای این کار دستور دادگاه را در اختیار داشته باشد.

از سوی دیگر اوباما در این مصاحبه اعلام کرد: چین متوجه هشدار واشنگتن در قبال حملات سایبری شده است و انتظار می‌رود رهبر جدید پکن در قبال مسئولیت‌های بین‌المللی چین مسئولانه‌تر عمل کند.

رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد: ما مذاکرات متعددی را در مورد مساله حملات سایبری داشته‌ایم. آنها متوجه شده‌اند که این اقدام می‌تواند پایه‌های روابط واشنگتن-پکن را دچار مشکل سازد.

اوباما همچنین اعلام کرد: هر کشوری به جمع آوری اطلاعات می‌پردازد اما چین از استانداردهای متداول پای فراتر گذاشته است.

وی ادامه داد: این بسیار متفاوت است که هکر به طور مستقیم از طریق شبکه‌های دولت چین و یا ارتش این کشور به سامانه‌های نرم افزاری "اَپل" حمله کند تا اطلاعاتی را درباره آخرین طراحی‌های این شرکت به دست آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha