• دوشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92032011585

هشدار وزیر خارجه مصر درباره اجرای هر راهکاری غیر از راهکار سیاسی در سوریه

هشدار وزیر خارجه مصر درباره اجرای هر راهکاری غیر از راهکار سیاسی در سوریه

وزیران امور خارجه مصر و لوکزامبورگ پیرامون بررسی بحران سوریه با هم دیدار و بر لزوم رسیدن به راه حلی سیاسی برای برقراری امنیت و ثبات در این کشور تاکید کردند.

وزیران امور خارجه مصر و لوکزامبورگ پیرامون بررسی بحران سوریه با هم دیدار و بر لزوم رسیدن به راه حلی سیاسی برای برقراری امنیت و ثبات در این کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری اسکای نیوز عربی، رسانه‌های مصر گزارش دادند، محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر در دیدار با ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ و معاون نخست‌وزیر این کشور در ساختمان وزارت امور خارجه گفت: هر گزینه‌ای غیر از راه حل سیاسی برای بحران سوریه "فاجعه‌ای تمام عیار" است که باعث کشتار و آوارگی بیشتر مردم این کشور می‌شود.

وی عنوان کرد: تعداد پناهندگان یا مهاجران سوری به بیش از چهار میلیون تن رسیده است.

سازمان ملل نیز به تازگی اعلام کرد، بر اساس آخرین ارزیابی‌ها تعداد پناهندگان سوری در کشورهای همسایه سوریه به یک میلیون و 600 هزار تن رسیده است.

این در حالی است که تعداد مهاجرانی که به شهرها و مناطق امن‌تر می‌روند به 25 / 4 میلیون تن رسیده است.

سوریه هم اکنون شاهد اوج درگیری و جنگ میان ارتش سوریه و مخالفان مسلح سوری در مناطق مختلف کشور است و تاکنون هیچ حل سیاسی هم مطرح نبوده است.

این جنگ‌ها به کشته شدن بیش از 80 هزار تن مفقود شدن ربوده شدن و بازداشت شدن هزاران تن دیگر شده است.

محمد کامل عمرو در ادامه ابراز امیدواری کرد که بر سر برگزاری کنفرانس ژنو 2 توافق حاصل شود به ویژه اینکه نشست‌های مقدماتی این کنفرانس از 25 ژوئن از سر گرفته خواهد شد.

صحبت‌هایی از برگزاری کنفرانس ژنو 2 در ماه ژوئیه به گوش می‌خورد و محوریت تمام تلاش‌های بین‌المللی و تماس‌های دیپلماتیک نیز در رابطه با فراهم آوردن مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 است اما به دلیل اختلاف نظرهای زیادی که درباره این کنفرانس وجود دارد، هنوز زمان قطعی برگزاری آن مشخص نشده است.

دیپلمات‌ها گفته‌اند، کنفرانس ژنو 2 احتمالا در تاریخ 15 و 16 ژوئن در ژنو، پایتخت سوئیس برگزار می‌شود. کنفرانس ژنو 2 ادامه ژنو یک است که سال گذشته برگزار شد.

این در حالی است که وزارتخانه امور خارجه آمریکا و روسیه اعلام کردند که ژنو 2 به ماه آینده موکول می‌شود.

عمرو در مورد تردید در حضور ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در این کنفرانس و مذاکرات وی با مخالفان سوری گفت: این موضوع مربوط به ائتلاف مخالفان سوری و تعیین موضع‌شان است.

وی همچنین اشاره کرد: مصر بر این باور است که با کسانی که در چارچوب دولت انتقالی دستشان به خون ‌آلوده است، نباید مذاکره کرد.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه، پنجشنبه گذشته اعلام کرد که ولید المعلم در کنفرانس ژنو 2 ریاست هیات سوریه را بر عهده خواهد داشت در حالی که المعلم اخیرا اعلام کرده است که توافقات کنفرانس ژنو 2 به رای مردم سوریه گذاشته می‌شود و اگر مردم به تصمیمات آن رای دهند مو به مو و دقیقا اجرا خواهد شد.

دولت سوریه هم با شرکت در کنفرانس بدون هیچ پیش شرطی موافقت کرده است. این در حالی است که مخالفان دولت سوریه از انشعاب ایجاد شده برای حضور در این کنفرانس گله‌مند و ناراضی هستند.

در مورد حضور مخالفان دولت سوریه در کنفرانس ژنو 2 حرف‌های ضد و نقیضی شنیده می‌شود.

از سوی برخی سران مخالفان در داخل از جمله هیات هماهنگی ملی سوریه اعلام کرد که در این کنفرانس شرکت خواهد کرد در حالی که از سوی دیگر، "ائتلاف ملی مخالفان" اعلام کرده است که کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تنها شرط اساسی حل سیاسی بحران سوریه است و در صورت حضور وی این ائتلاف در کنفرانس حاضر نخواهد شد.

ائتلاف مخالفان همچنین حضور خود در ژنو 2 را مشروط به تعیین سقف زمانی و ضمانت‌های بین‌المللی برای حل بحران سوریه دانست.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفت: من معتقدم کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید هر چه در توان دارند را برای رسیدن به حل سیاسی بحران سیاسی سوریه به کار گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: برگزاری کنفرانس ژنو 2 در 15 ژوئن نقطه خوشبینانه و مهمی است و معنای آن این است که در هنوز بسته نشده است. هر چند که ما همچنان رسیدن به هدف را دشوار می‌دانیم.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ افزود: حتی اگر یکی از طرف‌های درگیر در سوریه با راهکار نظامی پیروز شود، این کشور دهه‌ها روی آرامش و ثبات را نخواهد دید. به همین دلیل معتقدم که نباید در مورد تسلیح طرف‌های درگیر صحبت کنیم بلکه باید کاری کنیم تا دو طرف در حل بحران این کشور با حضور کشور مهمی مثل مصر با هم مذاکره کنند و به راهکار سیاسی برسند.

شورای وزیران اتحادیه اروپا به تازگی تصمیم گرفت تا شدت تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه را کم کند تا از این طریق بتواند به مخالفان سوریه کمک کند.

این در حالی است که قرار بود تحریم‌های اقتصادی علیه دولت سوریه تا ژوئن 2014 میلادی تمدید شود.

انگلیس و فرانسه سعی کردند تا ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوری را بردارند که با مخالفت شدید دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و در راس آن آلمان و اتریش مواجه شدند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در ادامه گفت: نمی‌توان در برابر مهاجرت روزانه هزاران پناهنده سوری اعم از زنان و کودکانی که در اردوگاه‌ها و در شرایطی سخت زندگی می‌کنند، سکوت کرد. این مهاجران روزانه کشته می‌شوند و جامعه جهانی باید هر چه توان دارد را در این باره مبذول دارد.

هیات‌های بشردوستانه وابسته به سازمان ملل روز جمعه پیش‌بینی کردند که نیمی از شهروندان سوری به کمک‌های انسانی تا پایان سال جاری نیاز دارند و هزینه این کمک‌ها بیش از پنج میلیون دلار است.

این سازمان همچنین پیش بینی کرد تعداد پناهندگان سوری طی شش ماه آینده افزایش خواهد یافت.

ژان آسلبورن تاکید کرد: لوکزامبورگ با طرح اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه و محمد کامل عمرو موافق است.

الابراهیمی و کامل عمرو گفته بودند که آمریکا و روسیه باید راهی برای برون‌رفت از بحران پیدا کنند چرا که این دو کشور نقش بیشتری دارند و باید اراده سیاسی خود را برای حل بحران سوریه نشان دهند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ همچنین افزود: اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا برای محقق شدن این هدف آماده همکاری هستند و در کنار آمریکا و روسیه طرح یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه حمایت کرده و در کنفرانس ژنو 2 حاضر می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha