• یکشنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92030502515

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد:

انتقادات معاون سازمان استاندارد از برنامه راهبردی صنعت

انتقادات معاون سازمان استاندارد از برنامه راهبردی صنعت

معاون سازمان ملی استاندارد با انتقاد شدید از نحوه تدوین برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت گفت: در این برنامه توجه چندانی به مباحث مربوط به استاندارد و ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی نشده است.

معاون سازمان ملی استاندارد با انتقاد شدید از نحوه تدوین برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت گفت: در این برنامه توجه چندانی به مباحث مربوط به استاندارد و ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی نشده است.

بهادر کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه قانونگذار وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرده که ردیف بودجه‌ای را برای بحث ارتقای کیفیت واحدهای صنعتی در نظر بگیرد، گفت: این ردیف بودجه مطلقا در نظر گرفته نشده است و وزارت صنعت بیشتر به فکر تامین نیازهای کوتاه‌مدت واحدهای تولیدی مانند سرمایه در گردش بوده است.

او با اشاره به اینکه در قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی وظایف و تکالیف وزارت صنعت مشخص شده است، گفت: در برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت در حوزه سیاستگذاری کیفیت دو صفحه بیشتر وجود ندارد. یک صفحه آن دارای جدولی بدون تاریخ و برنامه بوده که مربوط به ارتقای کیفیت واحدهای تولیدی است و صفحه دیگر به معرفی استاندارد و کیفیت پرداخته که در آن از آمار سال‌های 1383 و 1384 سازمان استاندارد استفاده شده است.

وی افزود: بعد از مشاهده نقایص موجود در برنامه راهبردی نامه‌ای برای فاطمی‌امین، مجری تدوین برنامه نوشتم و اعلام کردم که بحث ارتقای کیفیت موضوعی ریشه‌ای است که مقام معظم رهبری نیز در سیاست‌های ابلاغی بخش صنعت چند بار به آن اشاره کردند. این در حالی است که در برنامه راهبردی به این موضوع چندان به آن پرداخته نشده است.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم‌های کیفیت سازمان ملی استاندارد درباره اینکه تدوین کنندگان برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت مدعی هستند که با همه صاحب نظران و کارشناسان در فرایند تدوین این برنامه مشورت کرده‌اند، گفت: سازمان استاندارد برنامه خود را در این زمینه ارائه داد و حتی بعد از انتشار پیش‌نویس اولیه برای ارائه مشورت‌های بیشتر درباره حوزه استاندارد و کیفیت اعلام آمادگی کردیم اما دیگر خبری نشد!

کاظمی اظهار کرد: به طور کلی طرح موضوع تدوین برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت در چنین زمانی اشکال داشت. مگر می‌شود در شش ماهه آخر دولت برنامه بلندمدت نوشت؟ این برنامه باید در سال‌های 84، 85 نوشته می‌شد. گذاشتند در شش ماهه آخر دولت برنامه توسعه صنعتی را نوشتند. بنابراین دولت بعدی بیاید حتی آن‌را ورق هم نمی‌زند!

این مقام مسئول افزود: طی شش، هفت ماه اخیر فشار آوردند که برنامه راهبردی سریع تدوین شود که این کار اشتباه بود و برنامه باید زودتر تدوین می‌شد.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت چه در مورد خودرو و چه در مورد کالاهای صنعتی برنامه منسجم یا اعتبار خاصی برای حوزه استاندارد و کیفیت ندارد.

به گزارش ایسنا برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت بعد از سال‌ها بازنگری در 25 فروردین سال جاری رونمایی شد. در همین حال اخیرا مسعود نیلی که نخستین تدوین کننده استراتژی توسعه صنعتی کشور در یک دهه قبل است با انتقاد شدید از برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت گفت که حتی نمی‌داند چه اسمی را باید برای برنامه راهبردی تدوین شده بگذارد!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha