آزمایش پهپاد پیشرفته X-47B به عنوان نخستین هواپیمای بدون سرنشین جهان با قابلیت برخاست و فرود بر عرشه ناو هواپیمابر در اقیانوس اطلس انجام شد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نخستین پهپاد با قابلیت برخاست و فرود از عرشه ناو هواپیمابر، یک هواپیمای بدون سرنشین خودمختار در ابعاد جت جنگنده است.
طول بال 18.89 متر و طول پهپاد 9.75 متر، حداکثر ارتفاع پرواز 40 هزار پا، سرعت مافوق صوت، حداکثر زمان پرواز بدون سوخت گیری مجدد هشت ساعت و وزن هنگام برخاست پهپاد 20 هزار کیلوگرم اعلام شده است.
برخلاف سایر هواپیماهای بدون سرنشین که به خلبان کنترل از راه دور نیاز دارند، پهپاد X-47B در پرواز کاملا مستقل و خودمختار بوده و از فناوری موقعیت یاب (GPS)، خلبان خودکار و حسگرهای اجتناب از برخورد در هنگام پرواز استفاده می کند.
هدایت پهپاد از طریق جعبه کنترل موسوم به Control Displat Unit انجام می شود که با ارسال دستورات به رایانه هواپیما مانند یک هوش مصنوعی، پرواز یا تصحیح مسیر را کنترل می کند و اپراتور انسانی تنها وظیفه نظارت بر عملکردهایی مانند هدف قرار دادن یا پرتاب بمب را برعهده دارد.
نمونه اولیه پهپاد X-47B روز سه شنبه 14 می (24 اردیبهشت) برای نخستین بار از عرشه ناو هواپیمابر جورج بوش در اقیانوس اطلس به پرواز درآمد.
طراحی پهپادی با قابلیت برخاست و فرود بر عرشه ناو هواپیمابر نیاز به استفاده از فرودگاه ها و سایت های پروازی کشورهای دیگر را به حداقل رسانده و به راحتی توسط کشتی به مناطق مختلف جهان منتقل می شوند.
این پهپاد توسط شرکت Northrop Grumman با بودجه 1.8 میلیارد دلاری و در یک برنامه هشت ساله طراحی و ساخته شده است.
بر اساس اعلام نیروی دریایی آمریکا، برنامه سوخت گیری مجدد در هنگام پرواز در سال 2014 مورد آزمایش قرار می گیرد.
انتهای پیام
نظرات