• دوشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92022315880

تلاش روس اتم برای جذب قرارداد ساخت رآکتور هسته‌یی در کشورهای در حال توسعه

یک مقام شرکت دولتی روس اتم اعلام کرد که این شرکت در تلاش برای عقد قرارداد با کشورهای در حال توسعه در حال ارائه قراردادهای ویژه‌ای برای ساخت و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌یی در خارج از کشور است.

یک مقام شرکت دولتی روس اتم اعلام کرد که این شرکت در تلاش برای عقد قرارداد با کشورهای در حال توسعه در حال ارائه قراردادهای ویژه‌ای برای ساخت و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌یی در خارج از کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داد: پیشنهاد «ساخت، مالکیت و راه‌اندازی» شرکت روس اتم علاوه بر آن شامل ارائه کمک‌های مالی به کشورهایی است که قصد ساخت نیروگاه هسته‌یی دارند.

روس اتم که یکی از رقبای اصلی شرکت‌هایی مانند شرکت فرانسوی آروا، شرکت آمریکایی وستینگهاوس و شرکت ژاپنی میتسوبیشی است، در گذشته در خارج از کشور رآکتور هسته‌یی ساخته است ولی تاکنون راه‌اندازی در عملیات فعال نگه داشتن آنها را به شرکت‌های داخلی می‌سپرده است.

نیکلای اسپاسکی معاون رییس شرکت روس اتم در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو گفت که این فرمول برای فروش رآکتور به کشورهای در حال توسعه‌ای که بخش هسته‌یی و کارکنان آموزش دیده خاص خود را نداشتند، حیاتی است.

اسپاسکی گفت: ما با این الگو کاملا مسوول امنیت نیروگاه‌ها هستیم.

این مقام روسی افزود که نیروگاه‌های هسته‌یی که روس اتم قرار است در ماه مه برای ترکیه بسازد، اولین رآکتورهایی است که به این طریق راه‌اندازی می‌شود و افزود که این شرکت امیدوار است نیروگاه‌های بیشتری در کشورهای خارجی بسازد.

شرکت روس اتم تحت الگوی «ساخت، مالکیت و راه‌اندازی» نه تنها نیروگاه هسته‌یی را می‌سازد، بلکه مالکیت و راه‌اندازی آن را به مدت 60 سال برعهده می‌گیرد.

روس اتم علاوه بر آن سوخت هسته‌یی این نیروگاه‌ها را نیز ارائه می‌کند.

روزنامه فیگارو نوشت که شرکت روس اتم در حال حاضر در حال ساخت 19 رآکتور در خارج از روسیه است.

اسپاسکی گفت که رآکتورهای VVER روس اتم دارای ویژگی‌های امنیتی مشابه رآکتور AP1000 شرکت وستینگهاوس و رآکتور EPR شرکت آروا است.

نیروگاه هسته‌یی ترکیه اولین رآکتور هسته‌یی این کشور است و در سال 2019 راه‌اندازی خواهد شد.

ترکیه اوایل ماه میلادی جاری یک قرارداد 22 میلیارد دلاری نیز با یک کنسرسیوم ژاپنی – فرانسوی برای ساخت دومین نیروگاه هسته‌یی‌اش امضا کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha