• سه‌شنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92021711573

جهان عرب حمله اسرائیل به سوریه را محکوم کرد/ ریاض: حمله نقض حاکمیت تمام اعراب بود

جهان عرب حمله اسرائیل به سوریه را محکوم کرد/ ریاض: حمله نقض حاکمیت تمام اعراب بود

موج محکومیت اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و حمله هوایی این رژیم به تاسیسات تحقیقاتی - نظامی سوریه همچنان ادامه دارد.

موج محکومیت اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و حمله هوایی این رژیم به تاسیسات تحقیقاتی - نظامی سوریه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، به دنبال موج محکومیت‌ها علیه حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه، عربستان سعودی نیز بالاخره حمله به دمشق را محکوم کرد و آن را نه تنها نقض حاکمیت ملی سوریه بلکه نقض حاکمیت تمام کشورهای عربی دانست و هشدار داد که ادامه این روند پیامدهای ناخوشایندی را دامنگیر امنیت و ثبات منطقه خواهد کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، هیات دولت این کشور در جلسه خود از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا هر چه سریعتر جلوی این حملات را بگیرد تا دوباره تکرار نشود.

در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره سکوت کرده‌ است، گروه‌های مقاومت فلسطین این حمله را به شدت محکوم کردند.

صدها فلسطینی در کرانه باختری در محکومیت حمله اخیر رژیم صهیونیتی به سوریه تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان که به دعوت گروه‌های مختلف به خیابان‌ها آمده بودند با بالا بردن پرچم‌ سوریه و پلاکاردهایی، حمله رژیم صهیونیستی را تجاوز خواندند و از کشورهای عربی و اسلامی خواستند در مقابل تجاوزگری این رژیم بایستند.

تونس نیز تجاوز رژیم اشغالگر صهیونیستی به سوریه را به شدت محکوم و اعلام کرد: اسرائیل برای محقق کردن نقشه‌های طمع‌کارانه خود منتظر فرصت است و با چند پارچه کردن سوریه می‌خواهد این کشور را هر چه بیشتر ضعیف‌ کند.

در همین راستا، عراق و اردن نیز به صف کشورهای محکوم کننده حمله رژیم صهیونیستی به سوریه پیوستند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق این حمله را نقض قوانین بین‌المللی و تجاوز آشکار دانست.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیش از این نسبت به گسترش دایره بحران در سوریه و تاثیرات ناگوار آن در سطح منطقه و جهان هشدار دادیم و اکنون برادران‌ ما در سوریه از دخالت بیگانگان در کشورشان رنج می‌برند و این باید تمام مسئولان را به فکر نجات سوریه بیندازد تا این کشور دوباره به جایگاه نخست خود بازگردد.

وی افزود: اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند باید منتظر تنش‌های بیشتری در منطقه باشیم.

پارلمان اردن نیز در بیانیه‌ای تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را محکوم کرده و این حمله را نقض حاکمیت ملی سوریه و زیر پا گذاشتن تمام قوانین بین‌المللی دانست.

در این بیانیه آمده است: اگر بحران سوریه پیچیده‌تر شود سراسر منطقه را به هرج ومرج، بی‌ثباتی و ناامنی می‌کشاند. پارلمان اردن در این بیانیه از جامعه جهانی، کشورهای عربی و پارلمان‌های کشورهای عربی خواست تا در قبال این جنایت‌ مسئولیت خود را انجام دهند و مانع ادامه این وضع شوند.

احمد الطیب، شیخ الازهر نیز به اسرائیل هشدار داد و این اقدامات جنایتکارانه را ناقض قوانین بین‌المللی دانست.

وی تاکید کرد که در مبارزه با این "استبداد" در کنار ملت سوریه ایستاده است و از کشورهای عربی و اسلامی هم خواست تا به سوریه در رسیدن به آزادی کمک کنند.

همزمان با موج محکومیت‌ها و اعتراض‌های کشورهای عربی، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه طی تماسی تلفنی به سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت: واکنش به این جنایات رژیم صهیونیستی حق قانونی سوریه است.

وی همچنین دو نامه به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل نوشت و خواستار پایان دادن به این وضع شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر با دعوت به خویشتن داری و احترام به حاکمیت همه کشورها، نگرانی خود را از شرایط بحرانی موجود در منطقه ابراز کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha