مشاور انجمن خودروسازان ایران در نامه سرگشادهای به رییس شورای رقابت از دستورالعمل تصویبی این شورا درباره قیمتگذاری خودروهای داخلی انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این نامه به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر پژویان؛ به عنوان شاگرد کوچک اما مشفق و خیرخواه شما عرض میکنم که سالها شرف و آزادگی حرفه استادی خود را فدای فشارها، جو سازیها و غوغا سالاریهای موجود نکنید. کاری نکنید که نام شما به عنوان عامل ورشکستگی صنعت خودرو در تاریخ این صنعت به ثبت برسد.
1- انتخاب قیمت سال پایه و افزودن نرخ تورم بخشی هر سال به آن، از نظر منطق اقتصادی کار صحیحی است. اما به شرط آنکه قیمت سال پایه، قیمت اقتصادی صحیحی بوده باشد.
2- قبلاً هم عرض کرده بودم که قیمتهای اول سال 91، همان قیمتهای اسفند سال 90 تحمیل شده از سوی سازمان حمایت بوده و قیمتهای صحیحی نیستند زیرا بسیار کمتر از قیمت تمام شده محصولات تعیین شده بودند.
3- نشانه واضح و آشکار غیر صحیح بودن آن قیمتها، زیان 4000 میلیارد تومانی خودروسازان در طول سال 91 بخاطر عمل کردن اجباری خودروسازان به آن دستور تحمیلی میباشد.
گروه ایران خودرو 2000 میلیارد تومان، گروه سایپا 1600 میلیارد تومان و سایر خودروسازان 400 میلیارد تومان. توضیح بسیار مهم آنکه میزان ضرر و زیان صدها شرکت تولیدکننده قطعات و مجموعهها در ارقام فوقالذکر دیده نشده است و زیان ایشان را باید انجمن قطعهسازان محاسبه و اعلام نماید.
4- مطابق تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، 4000 میلیارد تومان ضرر و زیان فوق الذکر باید توسط دولت پرداخت شود. رونوشت نامه به روسای محترم کمیسیون برنامه و بودجه، اقتصادی و صنایع و معادن برای حضرتعالی ارسال شده است.
5- مبنا قرار دادن قیمتهای پایه غلط، باعث ورشکستگی قطعهسازان، کاهش شدیدتر تولید و در نهایت توقف کامل خودروسازان، قطعهسازان و حتی شبکه خدمات پس از فروش خواهد شد.
6- اگر مدیران منتصب دولت مجبور به پذیرش قیمتهای دستوری ورشکست کننده شوند، مدیران شرکتهای خصوصی خودروساز و قطعهساز نمیتوانند با پذیرش آن قیمتها، سند ورشکستگی خود را امضا کنند.
انتهای پیام
نظرات