• دوشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92020201157
  • خبرنگار : 71474

وعده تعیین تکلیف خودرو تا چهارم اردیبهشت

قیمت‌ خودرو تا چهارشنبه نهایی می‌شود؟

قیمت‌ خودرو تا چهارشنبه نهایی می‌شود؟

سرانجام شورای رقابت در جلسه عصر دیروز یکشنبه دستورالعمل قطعی قیمت خودور را تصویب کرد تا بازار پس از چند ماه بلا تکلیفی، با قانونی جدید شروع به کار کند.

سرانجام شورای رقابت در جلسه عصر دیروز یکشنبه دستورالعمل قطعی قیمت خودور را تصویب کرد تا بازار پس از چند ماه بلا تکلیفی، با قانونی جدید شروع به کار کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت خودروهای مختاف را بر مبنای چند پارامتر تعیین می کند. در این رابطه جمشید پژویان اعلام کرد که در این جلسه‌ یک دستورالعمل به تصویب اعضا رسید که طبق آن روند قیمت‌ گذاری بر مبنای چند پارامتر تعریف خواهد شد.

به گفته او این پارامترها بر اساس تورم بخشی که بانک مرکزی آن را اعلام می‌کند و کیفیت خودروها که سازمان ملی استاندارد آن را مشخص خواهد کرد و دو درصد سهم بهره‌وری سالانه‌ی خودروها در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته او سهم دو درصدی بهره وری خودروسازان را مجبور می کند هر سال بر کیفیت محصولات خود بیفزایند، در غیر این صورت خبری از افزایش قیمت نخواهد بود.

وی ادامه داد: به محض این‌که تکلیف این پارامترها مشخص شود قیمت خودرو نیز مشخص خواهد شد تا بازار با قیمت‌های جدید شروع به کار کند.

پژویان در این رابطه وعده داد که قیمتهای جدید تا چهارشنبه چهارم اردیبهشت محاسبه شوند و صبح چهار شنبه روی سایت شورای رقابت قرار گیرند.

اظهارات پژویان در حالی است که سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه‌ یکشنبه این کمیسیون، کاهش 15 تا 30 درصدی قیمت خودرو را تصمیم نهایی اعضای کمیسیون اعلام کرده بود.

مصطفی افضلی‌فرد گفته بود که تدبیر کمیسیون اصل 90 به همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت به نتیجه رسید و دستورالعملی که بنا بود شورای رقابت تا پایان فروردین‌ماه درباره قیمت خودرو به سازمان حمایت تحویل دهد به انجام رسید و قرار شد بخشنامه‌ای برای کاهش 15 تا 30 درصدی قیمت خودرو بر اساس نوع خودرو صادر شود.

صحبتی که پیش از این پژویان بارها به آن واکنش نشان داده و ورود هر نهادی را به بحث قیمت گذاری خودرو بنا بر نص صریح قانون و دستورات رئیس جمهور غیر قانونی دانسته بود.

البته رئیس شورای رقابت روز گذشته مجبور شد به اظهارات برخی از همکاران خود نیز واکنش نشان داده و اظهارات آنها نیز را تکذیب کند.

پژویان در واکنش به اظهارت یکی از اعضای شورا که گفته بود قیمت خودرو بر مبنای دو ارز مبادله ای و آزاد برای خودرو سازان و فروشندگان بازار آزاد تدوین شده و در همین رابطه نیز قیمت برخی از خودروها را به صورت دو نرخ مبادله ای و آزاد مشخص کرده بود، اظهار کرد: این قیمتها درست نیست و وجاهت قانونی ندارد.

وی خبر کاهش 20 تا 40 درصدی خودرو را نیز تکذیب کرد و گفت: اساسا شورای رقابت قیمتها را به صورت درصدی اعلام نمی کند، بلکه ما فقط دستورالعمل و فرمول مناسب را که بر مبنای مطالعاتی دقیق صورت گرفته اعلام می کنیم و قیمتها بر اساس آن مشخص می شوند.

البته این ماجرا طرف دیگری نیز دارد و آن خودرو سازان هستند. نشست دیروز انجمن قطعه‌سازان ایران در حالی با حضور حدود 100 نفر از سازندگان قطعات خودرویی برگزار شد که اعضا اعلام کردند در صورت کاهش قیمت خودرو، قادر به ادامه فعالیت نبوده و واحدهای قطعه‌سازی تعطیل خواهند شد.

سازندگان قطعات خودرویی این نشست را در انجمن قطعه‌سازان برگزار کردند تا مراتب نگرانی خود از احتمال تحقق وعده‌ کاهش 30 درصدی قیمت خودرو و تاثیرات آن بر سر صنعت قطعه را بیان کنند.

همین نگرانی‌ها موجب شد در مواردی این نشست به تشنج کشیده شده و برخی از سازندگان قطعات خودرویی از اعضای هیات مدیره این انجمن بخواهند تجمعات اعتراض‌آمیزی را در برابر وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کنند.

مشاور انجمن خودروسازان ایران نیز در این رابطه گفت: کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو نابودی صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی را به دنبال خواهد داشت.

داوود میرخانی رشتی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در صورتی که شورای رقابت خواستار کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت‌ خودروها شود، آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ اظهار کرد: صنعت خودرو در حال از دست دادن قطعه‌سازان به عنوان شریان‌های حیاتی خود بوده و کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت‌ها به معنای شلیک تیر آخر به این صنایع خواهد بود.

حال باید دید سرانجام شورای رقابت به نفع کدام گروه حکم خواهد کرد. مردم که چشم انتظار کاهش قیمتها هستند یا خودرو سازان که کاهش قیمتها را مساوی با نابودی صنعت خودرو قلمداد می کنند. شاید چهار شنبه روز آخر این ماجرا باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۲ ۱۲:۳۸

بابا خودرو های چینی رو بریزین کشور ببینیم اینا حرف حسابشون چیه. اگه تونستن با چین رقابت کنن حق با اوناست. البته همین خودروهام چینین فقط به هم می چسبونن تهران میشه ایرانی!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۲ ۱۸:۱۲

همه خرید خودرو از شرکتهای خودروساز را تحریم کنید و کسانی که مثل من پیش‌خرید کرده‌اند مثل من نه انصراف دهند و نه پول زور اعلام شده را پرداخت کنند. اون‌وقت برخي خودروسازان محترم شب شام برای خوردن نخواهند داشت و حساب کار دستشان می‌آید و می‌فهمند بدون ما هیچ نیستند.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۳ ۱۱:۱۰

خیلی خوب اومدی مهدی جان!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۲ ۱۲:۵۵

نکوهش مکن چرخ نیلوفری را / برون کن ز سر باد خیره سری را / چو تو خود کنی اختر خویش را بد / مدار از فلک چشم، نیک اختری را... آقایان محترم فقط مشکل گرانفروشی نیست. مشکل کلاهبرداری است. از آبان 91 که پیش‌فروش کردید پولمان دست شما بوده است. آن زمان می‌گفتید تندر90 به قيمت 21 ميلیون است حالا می‌خواهید با 35 ميلیون به خورد ما دهید. ما اگر همان زمان از بازار می‌خریدیم 24 ميلیون بود. آیا این کارها شرعا درست است؟

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۲ ۱۳:۰۶

به طور حتم اینها با این قیمت ها مخالفت می‌کنند و خودروسازها این بار قطعه سازان را جلو آورده اند... به این بهانه با ندادن خودرو به مشتریان قصد در به آشوب کشاندن بازار را دارند... که در این صورت باید با آنها برخورد قانونی شود...

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۲ ۱۳:۴۵

همين قطعات هم از خارج وارد كنيد تا ان‌شاءالله همين قطعه سازان گران فروش هم حساب كار دستشان بياد.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۲ ۱۳:۴۶

در صورت عدم کاهش حداقل 30 درصدی قیمت خودرو ملت با نخریدن و تحریم این خودروها به خودروسازها نشان خواهند داد که بایستی کمی هم به فکر معامله‌ای دو سر سود با خریداران باشند و گرنه ملت با نخریدن و انبار شدن خودروها آنها را مجبور به کاهش قیمتها و اعمال درخواستهای منطقی و معقول خود خواهند کرد. حالا اگه دوست دارند امتحان کنند. بچرخند تا بچرخیم.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۲ ۱۶:۰۳

خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است... باز هم مثل همیشه قیمت یه محصول بیش از 100 درصد میره بالا بعد کلی منت گذاشتن سر ملت رنج دیده ایران، 20 درصد قیمتش رو می‌آرن پایین! آقا تعرفه خودرو رو بردارین ایرانی جماعت هم بتونه 4 تا ماشین خوب و امن سوار شه تا اينقدر شاهد کشت و کشتار جاده ای نباشیم و البته صنعت خودرومون هم پیشرفت کنه. در ضمن امکان نداره در صورت پایین اومدن قیمت ماشین حتی یه ماشین بصورت نقدی و فوری تحویل ملت بدن.