• جمعه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92011603174

گام‌های داوطلبانه 6 ماهه ایران و 1+5 به ادعای ساینس مانیتور

گام‌های داوطلبانه 6 ماهه ایران و 1+5 به ادعای ساینس مانیتور

روزنامه کریستین‌ ساینس مانیتور به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که 1+5 «توافق کامل دارند که پیشنهادشان به ایران یک پیشنهاد گام به گام، متوازن، منصفانه و متناسب است که درخواست‌های مناسبی از ایران دارند و پاسخ متناسبی را ارائه می‌دهد».

روزنامه کریستین‌ ساینس مانیتور به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که 1+5 «توافق کامل دارند که پیشنهادشان به ایران یک پیشنهاد گام به گام، متوازن، منصفانه و متناسب است که درخواست‌های مناسبی از ایران دارند و پاسخ متناسبی را ارائه می‌دهد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) وی درباره واکنش ایران گفت: من متعجب نمی‌شوم اگر پاسخ ابتدایی ایران این باشد که ما چیز زیادی را در ازای انجام کار کمی طلب می‌کنیم اگر ایران گام‌های ملموسی برای پاسخگویی به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل برندارد آنگاه فشار فقط افزایش خواهد یافت.

براساس نسخه‌ای از پیشنهادی که بنا بر گزارش این روزنامه قرار بوده در آلماتی2 به ایران ارائه شود و ساینس مانیتور آن را مشاهده کرده است پیشنهاد 1+5 اقدامات دواطلبانه‌ای را توصیف می‌کند که هر دو طرف باید در یک چارچوب زمانی شش‌ماهه بردارند و با رضایت متقابل تجدید خواهد شد.

این گزارش حاکی است اگرچه این نسخه هنوز قابل تایید نیست، اما با توصیفاتی که مقامات ناشناس آمریکایی،‌ اروپایی و ایرانی در هفته‌های اخیر داشته‌اند مطابقت دارد. پیشنهاد فعلی از ایران می‌خواهد کلیه غنی‌سازی بالای 5 درصد را تعلیق کند، اورانیوم غنی شده 20 درصدی موجود خود را به سوخت راکتور تحقیقاتی تبدیل کند و باقی مانده را صادر و یا رقیق‌سازی کند و تاسیسات فوردو را در وضعیت با آمادگی تخفیف یافته بدون اینکه برچیده شود قرار دهد.

این پیشنهاد شامل یک سری گام‌های فنی خاص است که باید در فوردو برداشته شود از جمله قطع اتصال لوله‌ها و کابل‌ها، تعدیل خلاء و کنار گذاشتن سیستم‌های خوراک و دورریز.

بر اساس ادعای این روزنامه ایران همچنین باید نظارت تقویت شده از تاسیسات هسته‌یی از جمله دوربین‌های نظارتی در فوردو که نظارتی مستمر توسط ارتباط زنده را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین میسر می‌سازد بپذیرد.

در عوض و بعد از تایید برداشته شدن چنین گام‌هایی در ایران توسط آژانس آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های مربوط به طلا و فلزات قیمتی و صادرات محصولات پتروشیمی را تعلیق می‌کنند.

5+1 همچنین همکاری هسته‌یی در حوزه غیرنظامی از جمله تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و کمک فنی آژانس برای اکتساب یک راکتور تحقیقاتی مدرن، کمک فنی و تامین ایزوتوپ‌های مربوط به پزشکی هسته‌یی را پیشنهاد می‌کنند به علاوه آمریکا مجوز بازرسی مربوط به ایمنی را صادر و در ایران به تعمیر هواپیمای بازرگانی ایرانی که سالها پیش از سازندگان آمریکایی خریداری شده است خواهد پرداخت.

دیپلمات‌های 1+5 گفته‌اند که این اقدامات اعتمادساز اولین گام است و این نسخه از پیشنهاد می‌گوید گام‌های قابل‌ توجه بیشتر توسط ایران منجر به گام‌هایی همخوان از جانب 1+5 خواهد شد. این پیشنهاد می‌ گوید در ازای اقدام چشمگیر بیشتر از جانب ایران آمریکا و اتحادیه اروپا آمادگی خواهند داشت اقدامی قابل مقایسه با آن را از جمله لغو متناسب تحریم‌های نفتی انجام دهند.

به گزارش ایسنا دور نخست مذاکرات آلماتی 2 دقایقی پیش پایان یافته و تاکنون از جزئیات این مذاکرات خبری منتشر نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha