• یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 91122013205
  • خبرنگار : 71129

برگزاری رفراندوم تعیین سرنوشت در جزایر فالکلند

برگزاری رفراندوم تعیین سرنوشت در جزایر فالکلند

ساکنان جزایر فالکلند به پای صندوق‌های برگزاری رفراندوم رفته‌اند تا درباره سرنوشت خود و اینکه می‌خواهند جزو انگلیس باقی بمانند یا آرژانتین نظر خود را اعلام کنند. اگرچه آرژانتین پیشتر برگزاری این "رفراندوم غیرقانونی" را رد کرده بود.

ساکنان جزایر فالکلند به پای صندوق‌های برگزاری رفراندوم رفته‌اند تا درباره سرنوشت خود و اینکه می‌خواهند جزو انگلیس باقی بمانند یا آرژانتین نظر خود را اعلام کنند. اگرچه آرژانتین پیشتر برگزاری این "رفراندوم غیرقانونی" را رد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ساکنان جزایر فالکلند واقع در اقیانوس اطلس جنوبی در اقدامی پیش از برگزاری رفراندوم پرچم‌های انگلیس و آرژانتین را برافراشتند.

1672 تن برای شرکت در این همه پرسی واجد شرایط هستند و قرار است اعلام کنند آیا می‌خواهند تحت اداره انگلیس بمانند یا خیر.

دولت‌های انگلیس و آرژانتین در سال 1982 میلادی بر سر تصرف این جزایر مورد مناقشه به کشمکش و درگیری پرداختند و روابط دیپلماتیک میان دو کشور طی سالهای اخیر در پی انجام اقدامات اکتشاف نفت در آبهای اطراف این جزایر مخدوش شده است.

بریتانیا از سال 1833 میلادی این جزایر بی آب و علف را در اختیار خود دارد اما بوئنوس آیرس مدعی است که جزایر "مالویناس" توسط لندن اشغال شده‌اند.

یان چیک، یکی از اعضای مجمع قانونگذاری جزایر فالکند به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر فکر کنیم که آرژانتین نظر خود را نسبت به این جزایر تغییر داده خودمان را فریب می‌دهیم. با این حال امیدواریم که برگزاری رفراندوم یک پیام محکم و قاطع به آنها و سایرین باشد.

به گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، ساکنان جزایر فالکلند امیدوارند که نتایج این همه پرسی و حضور پررنگ رای دهندگان سیلی محکمی بر صورت کریستینا فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین باشد.

آنها همچنین امیدوارند که نتایج این همه پرسی در صحنه بین‌المللی نیز قابل قبول باشد.

دولت آمریکا با وجود روابط نزدیک با انگلیس از نقش داشتن در مساله جزایر فالکلند امتناع کرده است.

در همین حال با وجود استقبال زیاد ساکنان جزایر فالکلند از این همه پرسی، دولت آرژانتین این روند را غیرقانونی اعلام کرده چرا که مدعی است ساکنان این جزایر مورد مناقشه انگلیسی هستند و بنابراین حق تعیین سرنوشت خود را ندارند.

همچنین وزارت امور خارجه آرژانتین روز جمعه اعلام کرد که این همه پرسی تلاش انگلیس برای دستکاری در موقعیت این مجمع الجزایر است.

این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد: این تلاش بیانگر احساس مردم فالکلند یا پایانی بر مناقشات این جزایر نخواهد بود.

این در حالیست که دولت لندن اعلام کرده تا زمانی که مردم این جزایر تمایل خود را برای صحبت و گفت‌وگو درخصوص مساله استقلال و تمامیت ارضی محل سکونتشان اعلام نکنند، با دولت بوئنوس آیرس وارد بحث نمی‌شود.

همچنین نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط سازمانهای خبری و رسانه‌ای انگلیس نشان داد که یافتن تمایل مردم نسبت به قرار گرفتن تحت لوای لندن یا بوئنوس آیرس تا حدودی مشکل و سخت است. به طوری که براساس نتایج نظرسنجی شبکه خبری اسکای نیوز که روز شنبه منتشر شد، 24 درصد آرژانتینی‌ها اعلام کردند فالکلند مساله اصلی سیاست خارجی کشورشان است اما این در میان انگلیسی که تنها یک درصد اعلام شده است.

همچنین نتایج نظرسنجی دیگری نشان داد که 77 درصد انگلیسی‌ها فکر می کنند ساکنان فالکلند باید در مورد آینده خود تصمیم گیری کنند در حالیکه 60 درصد اعلام کردند لندن باید علیه هرگونه تهدید در قبال این جزایر، به عملیات نظامی دست بزند.

یکی دیگر از اعضای مجمع قانونگذاری جزایر فالکلند نیز گفت: تنها مردم این جزایر می‌توانند تصمیم بگیرند که چه چیزی به نفع خودشان است.

از طرفی مردم این جزایر مشکلات اقتصادی ناشی از سیاستهای نادرست اقتصادی فرناندز را مسبب اصلی برخی مشکلات اقتصادی و مالی در این جزایر می‌دانند.

چندین کشور نیز ناظران رسمی بین‌المللی را برای نظارت بر این همه پرسی به جزایر فالکلند اعزام کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha