• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91121510274
  • خبرنگار : 71089

/جهان در حال‌گذار:‌ ژئوپلیتیک جهان اسلام و خلیج‌فارس/

یک استاد هندی: ایران منبع الهام برای کشورهای منطقه است

یک پژوهشگر هندی با اشاره به تلاش مردم برای رهایی از طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: با توجه به تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا ایران منبع الهام برای کشورهای منطقه‌ است.

یک پژوهشگر هندی با اشاره به تلاش مردم برای رهایی از طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: با توجه به تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا ایران منبع الهام برای کشورهای منطقه‌ است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آفتاب کمال‌پاشا، استاد روابط بین‌الملل از هند در اولین نشست تخصصی ژئوپلیتیک جهان اسلام در سایه تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی گفت: اکنون صداهایی در کشورهای مصر و تونس شنیده می‌شود که خاموش می‌شوند. با خاموش شدن این صداها می‌توان در آینده شاهد دخالت‌های بیش‌تر خارجی‌ها باشیم در واقع افزایش صداهای معترض منافع آن‌ها را تهدید می‌کند به همین دلیل غربی‌ها تلاش می‌کنند که به هرشکل در دست خود نگه دارند.

او در ادامه با اشاره به وضعیت کشورهای غربی افزود: اکنون برخی کشورها مانند انگلیس دیگر قدرت بزرگی نیستند و با توجه به تضعیف قدرت در سراسر جهان می‌توان شاهد پررنگ شدن نقش ایران در جهان بود.

پاشا در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز، گفت: تنگه هرمز خط حیاتی سعادت جهانی است.

هم‌چنین در ادامه این نشست تخصصی ولادیمیر یوسیوف، پژوهشگر روسی با اشاره به تحولات سوریه اظهار کرد: فرآیند تحولات این کشور روند دشواری را طی می‌کند اما ما می‌توانیم شاهد راه‌حل مسالمت‌آمیز باشیم تا از طریق گفت‌وگو و راه‌حل‌های سیاسی مساله سوریه حل شود. روسیه برای حل بحران سوریه کمک می‌کند و نشست مسکو بر همین اساس برگزار شده است.

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به نشست مسکو، افزود: روسیه بهترین جا برای برگزاری مذاکرات میان مخالفان و دولت بشاراسد است زیرا این کشور روابط بسیار نزدیکی با دولت سوریه در حوزه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی دارد.

این پژوهشگر روسی با تاکید بر این که اوضاع سوریه در کل خاورمیانه تاثیرگذار است، ادامه داد: اگر گروه‌های افراطی در سوریه قدرت را به دست آورند در این صورت کل کشورهای منطقه با خطراتی مواجه می‌شوند.

یوسیوف اضافه کرد: ایران و روسیه خواهان ثبات در منطقه هستند و هیچ‌کدام نمی‌توانند قبول کنند که سوریه سقوط کند. ایران و روسیه کمک می‌کنند و نمی‌گذارند که ناتو در سوریه دخالت کند.

وی با بیان این که جناح ضد اسد یعنی آمریکا، ترکیه، عربستان و قطر دیگر با بن‌بست مواجه شده‌اند، خاطرنشان کرد: روسیه در حمایت از اسد منافع بلند مدت و مهم ژئوپلیتیک را دنبال می‌کنند. سوریه تنها دروازه ورود روسیه به خاورمیانه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha