• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91121510000

معاون اول رییس‌جمهور: بکار بردن عناوین جعلی در مورد خلیج‌فارس، رمز فتنه و اختلاف‌افکنی است

معاون اول رییس‌جمهور: بکار بردن عناوین جعلی در مورد خلیج‌فارس، رمز فتنه و اختلاف‌افکنی است

معاون اول رییس‌جمهور گفت:در شرایط کنونی امنیت خلیج‌فارس با بهره‌گیری صرف از نیروی نظامی تامین نخواهد شد، بلکه کشورهای منطقه باید امنیت خود را بر پایه اعتماد متقابل، گسترش منافع و همکاری‌های مشترک تامین کنند.

معاون اول رییس‌جمهور گفت:در شرایط کنونی امنیت خلیج‌فارس با بهره‌گیری صرف از نیروی نظامی تامین نخواهد شد، بلکه کشورهای منطقه باید امنیت خود را بر پایه اعتماد متقابل، گسترش منافع و همکاری‌های مشترک تامین کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بندرعباس، محمدرضا رحیمی صبح امروز (سه‌شنبه) در همایش بین‌المللی خلیج‌فارس، گفت: خلیج‌فارس به عنوان سومین خلیج بزرگ جهان و با برخورداری از پیشینه چندین هزار ساله تمدنی به همراه سرمایه‌های عظیم فرهنگی، انسانی و اقتصادی در کنار موقعیت ممتاز جفرافیایی منطقه‌ای استثنایی را به وجود آورده است.

وی افزود:با توجه به وجود منابع سرشار انرژی نفت و گاز و این‌که حدود 64 درصد از ذخایر کل نفت و گاز جهان در این منطقه قرار دارد و حدود 30 درصد از نفت دنیا از خلیج‌فارس تامین می‌شود، در دهه‌های آینده نیز این منطقه به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک جهان مطرح خواهد بود.

رحیمی خاطرنشان کرد: اهمیت این منطقه از لحاظ سیاسی و اقتصادی برای جهانیان باعث ایجاد رقابت بین قدرت‌های بزرگ بین‌المللی و فرامنطقه‌ای و نیز تحمیل بحران‌ها و جنگ‌های متعدد به مردم و کشورهای منطقه شده که این مداخلات تاثیرات سوء زیادی بر جای گذاشته که معرفی تهدیدات کاذب، انعقاد پیمان‌های داخلی دوجانبه با کشورهای منطقه، احداث پایگاه‌های نظامی و حضور گسترده نیروهای نظامی خارجی و در مواردی دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی از جمله آنها می‌باشد.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: تجربه تاریخی بیانگر آن است که در پرتو این سیاست‌ها نه تنها امنیت منطقه تامین نشده، بلکه همواره امنیت و ثبات در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته به نحوی که موضوع امنیت این حوزه به دغدغه همیشگی کشورهای منطقه تبدیل شده است.

وی گفت: کارآمدی اینگونه نگرش‌ها و رویکردها به مقوله امنیت منطقه از عدم اطمینان به کشورهای پیرامون خلیج‌فارس و مفروض دانستن امنیت این حوزه بدون حضور کلیه کشورها است. از همین رو جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به همکاری دسته‌جمعی جهت ایجاد ساختاری نوین و کارآمد برای امنیت، آن را میسر می‌داند.

رحیمی اظهارکرد: در شرایط کنونی اگرچه وجود متغیرهای چهارگانه امنیت، انرژی، مبارزه با تروریسم، انرژی هسته‌یی و مبادلات اقتصادی بازرگانی اهمیت خلیج‌فارس را ‌در نظام امنیت جهانی بیش از پیش افزایش داده و فرصت‌ها ‌و چالش‌هایی را برای بازیگران منطقه‌ای فراهم آورده، اما بهره‌گیری از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات و چالش‌های فرامرزی آن تنها با همگرایی منطقه‌ای و تامین امنیت دسته‌جمعی و پرهیز از مداخلات آشکار و پنهان قدرت‌های خارجی امکان‌پذیر است.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: در شرایط کنونی امنیت خلیج‌فارس با بهره‌گیری صرف از نیروی نظامی تامین نخواهد شد، بلکه کشورهای منطقه باید امنیت خود را بر پایه اعتماد متقابل، گسترش منافع و همکاری‌های مشترک تامین کنند.

وی تصریح کرد: تجربه تاریخی در این منطقه بیانگر آن است که کشورهای فرامنطقه‌ای با تمرکز بر کسب منافع نامشروع به جای منافع مشترک سعی دارند با تعمیق اختلافات سیاسی میان کشورهای همسایه و تخریب ترتیبات منطقه‌ای و دامن زدن به اختلافات مذهبی، قومی و طایفه‌ای و تشدید نظامی‌گری ضمن توجیه مداخله و حضور نظامی خود، نعمت‌های خدادادی منطقه را به بهای ناچیز خریداری و منطقه را به انبار سلاح‌های نظامی خود تبدیل کنند.

رحیمی افزود: این‌ها به ویژه آمریکا با القای نیاز کشورهای منطقه به جنگ‌افزارهای غربی برای تامین امنیت خود در برابر دشمن فرضی، قراردادهای نظامی، پایگاه و استقرار نیروهای نظامی خود را به این کشورها تحمیل می‌کنند تا بدین وسیله به یکی از اهداف منطقه‌ای خود که همان تامین امنیت رژیم صهیونیستی است نائل شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که اعتقاد جمهوری اسلامی ایران تنها راهکار حل اختلافات فیمابین و تامین امنیت، همکاری منطقه‌ای و انجام گفت‌وگوهای دوجانبه است و مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای مهم‌ترین عنصر تهدیدکننده ثبات، امنیت و افزایش تنش در منطقه بوده و سیاست‌ها و اقدامات آمریکا در طول سه دهه گذشته نمونه بارز این موضوع است، بنابراین کشورهای منطقه برای رسیدن به صلح و برقراری آرامش نیاز به تعریف یک سازوکار مشترک همکاری بر اساس توانایی‌ها و بر مبنای منافع مشترک دارند که در این چارچوب جایی برای مداخله بیگانگان وجود ندارد.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهای بیگانه با هدف توجیه حضور خود در این منطقه همواره بر ایران‌هراسی تاکید می‌کنند؛ اما ملت‌ها و کشورهای منطقه به خوبی می‌دانند که وجود جمهوری اسلامی قدرتمند نه تنها به نفع کل منطقه است ،بلکه با عنایت به امکانات، توانمندی‌ها و پیشرفت‌هایش می‌تواند نقش عمود خیمه ترتیبات سیاسی امنیتی منطقه را ایفا کند و موجبات مصونیت آنها در مقابل زیاده‌خواهی‌ قدرت‌های خارجی را نیز فراهم آورد.

رحیمی تاکید کرد: ایران ضمن مخالفت با مداخله در امور داخلی کشورها، معتقد است دولت‌های منطقه می‌توانند با توجه به خواست‌های مردم ضمن دستیابی به ثبات پایدار، به استقرار منطقه‌ای نیز کمک کنند.

وی با بیان این‌که امنیت متقابل در خلیج‌فارس را یک اصل خواند و بر این نکته تاکید کرد که امنیت باید برای همه باشد، گفت: امنیت این حوزه برای جمهوری اسلامی یک موضوع مبنایی است و به لحاظ جایگاه و منافع ملی در طول تاریخ هیچگاه به دنبال ناامنی خلیج‌فارس نبوده و همواره خود را ضامن امنیت این منطقه می‌داند. همچنین ملت ایران در طول تاریخ بدون هیچ چشم‌داشتی به سرزمین، اموال و حاکمیت ملی دیگران به حقوق و امنیت همه ملت‌ها احترام گذاشته و رشد و شکوفایی و امنیت منطقه را به نفع خود و همسایگان می‌داند.

رحیمی با تاکید بر این‌که به اعتقاد ما خلیج‌فارس همیشه در طول تاریخ با همین نام شناخته شده و نام صحیح این پهنه آبی در طول تاریخ خلیج‌فارس بوده و خواهد بود، گفت: بکار کردن عناوین جعلی رمز فتنه و اختلاف‌افکنی توسط قدرت‌های منطقه‌ای در میان ملت‌های این منطقه است.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد:‌ خلیج‌فارس واقعیت و حقیقتی ذاتی است و ساکنان این سرزمین چه عرب و چه فارس و چه شیعه و سنی همه و همه با هر رنگ، نژاد و کیش در صورت عدم دخالت بیگانگان در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی خواهند داشت، همچنان‌که در طول تاریخ طولانی خود نیز چنین بوده‌اند.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای عملیاتی نمودن نگرش و ره‌یافت منطقه‌ای خود به ارتقای بیش از پیش مناسبات با کشورهای حوزه خلیج‌فارس اهتمام می‌ورزد و همان‌طور که رییس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد در جلسه شورای عالی خلیج‌فارس تاکید کردند، سیاست قطعی ایران در منطقه، توسعه روابط همه‌جانبه و صددرصدی با کشورهای این حوزه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha