• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 91120805374
  • منبع : فضای مجازی

تأثیر پیش‌فروش سکه بر بازار

تأثیر پیش‌فروش سکه بر بازار

هنوز از یادها نرفته است که سال قبل بانک مرکزی با توجیه کنترل قیمت سکه ۹‌ میلیون و ۵۰۰‌ هزار قطعه سکه در قالب طرح‌های پیش‌فروش حراج کرد

هنوز از یادها نرفته است که سال قبل بانک مرکزی با توجیه کنترل قیمت سکه ۹‌ میلیون و ۵۰۰‌ هزار قطعه سکه در قالب طرح‌های پیش‌فروش حراج کرد

به گزارش ایسنا، پارسینه در ادامه نوشت: این بدان معنا بود که طی یک‌سال بانک مرکزی چیزی حدود ۷۶ تن طلا را به شکل سکه ضرب و به بازار تزریق کرد در حالی که قیمت سکه‌های پیش‌فروش شده در سال ۱۳۹۰ بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن بود.

در پایان سال ۱۳۹۰، کمره‌ای یکی از معاونان بانک مرکزی اعلام کرد که برای جبران پیش‌فروش‌های سکه که از محل ذخایر طلای کشور انجام شده بود، میزان قابل توجهی طلا به کشور وارد شده است. در هر حال حراج ۷۶ تن طلای کشور با توجیه کنترل بازار سکه در حالی رخ داد که این حراج نتوانست جلوی عطش بازار را بگیرد و حباب سکه هر روز بزرگتر و بزرگتر شد و هرگز از عطش خرید سکه در بازار کاسته نشد.

با این وجود، تصمیم جدید دولت حاکی از این است که بانک مرکزی با هدف «ارایه خدمات‌رسانی مطلوب در راستای تامین نیازهای خرد هموطنان به مسکوک طلا» از روز هشتم اسفند با عاملیت بانک تجارت اقدام به پیش‌فروش سکه می‌کند. آقای رئیس هم از پیش‌فروش سکه با نرخ بیش از یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان خبر داده است. محمود بهمنی اعلام کرده: مدت زمان انجام پیش‌فروش بستگی به میزان استقبال مردم دارد.

طبق بخشنامه بانک مرکزی اما، قیمت هر قطعه مسکوک طلا (اعم از سکه یک بهار و نیم‌بهار)، توسط بانک مرکزی و از طریق سامانه (بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده) اعلام می‌شود. در بخش شرایط و الزامات ثبت‌نام برای پیش‌فروش مسکوک طلا عنوان شده است: پیش‌فروش مسکوک طلا صرفا برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال مجاز بوده و بانک عامل مجاز به پیش‌فروش مسکوک طلا به اشخاص حقوقی نیست.

ضمنا هر متقاضی می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب منتخب بانک عامل، صرفا یک بار و حداکثر پنج قطعه مسکوک طلای تمام‌بهار آزادی یا 10 قطعه مسکوک طلای نیم‌بهار آزادی پیش‌خرید کند. بانک عامل موظف است کل مبلغ مسکوک طلای پیش‌فروش‌شده به متقاضی را همزمان با ثبت‌نام از وی دریافت کند.

به این ترتیب پیش فروش سکه با وجود عدم موفقیت در کنترل بازار در دوره گذشته، بار دیگر آغاز خواهد شد. هر چند که این پیش‌فروش تفاوت‌هایی با سال قبل خواهد داشت . یکی از مهمترین آنها این است که در دوره‌های سال قبل، مشتری می‌توانست بخت خود را با پیش فروش سکه ارزان با توجه به بی ثباتی آن امتحان کند، اما این بار سود این پیش خرید قطعا بیشتر از ۱۸‌درصد نخواهد بود.

این یعنی فرقی ندارد سکه تا زمان تحویل یک‌میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومان باشد یا ۱۰‌میلیون، به هر حال مشتری باید تفاوت یک‌میلیون پیش پرداخت تا ۱۸‌درصد کمتر از قیمت زمان تحویل را پرداخت کند، بنابراین سود مشتری ۱۸‌درصد خواهد بود و تغییرات قیمت روی آن اثری نخواهد گذاشت.

به این ترتیب ، ارزش سرمایه مشتری در خوشبینانه‌ترین حالت ماهانه دو تا سه‌درصد افزایش خواهد داشت که در مقایسه با نرخ تورم ناچیز و سود بانکی زیاد متفاوت نیست و معلوم نیست با این شرایط اصلا از این طرح استقبال خواهد شد یا خیر؟

گفتنی است، با توجه به گزارش دیوان محاسبات مبنی بر ۴۰۰‌ هزار‌میلیارد تومان نقدینگی در بازار، نتیجه این است که طی یک سال گذشته با وجود تمام هزینه‌هایی که بانک مرکزی از طریق پیش‌فروش سکه و اوراق مشارکت که هزینه‌های سنگینی به اقتصاد کشور تحمیل کرده بدون شک روی دولت‌های آینده نیز تاثیر گذار خواهد بود چرا که اگر از این سکه‌ها استقبال شود و پیش‌فروش شوند ، دولت بعدی باید آنها را تحویل دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۲۰:۱۰

برای رضای خدا یک لحظه فکر کنید، تدبير این مردم از برخي کارگزاران میزدوست به‌اصطلاح اقتصادی بیشتر است.