• شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۲۲:۳۱
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91120503296
  • خبرنگار : 71356

احمدی‌نژاد/3/: یارانه نقدی در مرحله دوم اجرای هدفمندی افزایش می‌یابد

احمدی‌نژاد/3/: یارانه نقدی در مرحله دوم اجرای هدفمندی افزایش می‌یابد

رییس‌جمهور تاکید کرد که در مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها میزان پرداخت یارانه نقدی افزایش پیدا خواهد کرد.

رییس‌جمهور تاکید کرد که در مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها میزان پرداخت یارانه نقدی افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در ادامه‌ی صحبت‌های خود در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: یکی از کارهای مهم ما برای سال آینده، هدفمندی یارانه‌هاست که از راه‌های موثر کاهش سهم ارز نفتی در بودجه دولت و اقتصاد ملی است که اگر بخواهیم آن را در یک جمله خلاصه کنیم به معنای دریافت از همه‌ی مردم است و معنای آن این است که قدرت خرید دهک‌های پایین تعدیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کسری بودجه، یارانه نقدی در مرحله‌ی دوم افزایش خواهد یافت یا خیر؟ اظهار کرد: بله، البته ما اصلا کسری نداشته‌ایم. اول بحث این بود که سازمان هدفمندی یک شرکت دولتی است که دارد کار می‌کند و کارش هم مثبت است. وقتی ما کوپن برنج، پنیر و ... را حذف کردیم یارانه‌اش در بودجه است که آن را مستقیم به مردم دادیم. لذا کسری نداشتیم و اتفاقا سهمی بیشتر از سهم شرکت‌های دولتی به آنها داده‌ایم و این سهم در برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت نیرو رشد کرده است.

رییس‌جمهور افزود: الان در نفت سرمایه‌گذاری‌ها خیلی توسعه پیدا کرده است اما در هدفمندی طراز مثبت است.

احمدی‌نژاد در مورد پیش‌بینی‌های کنترل نرخ ارز در سال آینده گفت: نظر ما این است که به سمت یک نرخ برویم، منتهی در این یک سال سنگین‌ترین شوک به اقتصاد وارد شد که البته ابعاد آن را در آینده باز خواهیم کرد. البته با هم‌افزایی می‌شد بهتر کار کرد ولی در مجموع همه داریم به طور مسلط کار می‌کنیم.

وی با بیان این‌که «ما نباید در بحث بودجه با بحث‌هایی مانند قیمت ارز و فروش آن وارد شویم» ادامه داد: از درآمدهای نفت، دولت بخش قابل توجهی طلبکار است و هنوز به حساب دولت واریز نشده است.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره‌ی نرخ تورم 32 درصدی و پیش‌بینی دستمزد کارگران در سال آینده گفت: ما یک 20 درصد پیش از این داده‌ایم و یارانه‌ها را افزایش داد‌ه‌ایم و اینها یک همپوشانی دارند. من فکر می‌کنم اگر گام دوم هدفمندی را اجرا کنیم قدرت خرید افزایش پیدا خواهد کرد. یعنی هم کاهش امسال جبران می‌شود و هم رشد قیمت‌های سال 92 جبران می‌شود و قدرت خرید 7 دهک بالا می‌رود، ولی پرداخت‌های مستقیم برای همه یکسان است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا قرار است دهک‌هایی حذف شوند یا خیر؟ گفت: مطالعاتی شده که دهک‌هایی حذف شوند و ما افرادی را هم شناسایی کرده‌ایم ولی فعلا برنامه حذف اجرا نمی‌شود.

وی درباره‌ی مبنای تعیین قیمت حامل‌های انرژی و بحث قاچاق در این زمینه توضیح داد: مواردی وجود داشته که ما آنها را کنترل کرده‌ایم ولی در هر صورت اگر گام بعدی را اجرا کنیم این موارد منتفی خواهد شد. ما راهکارهایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی از آنها ارز مبادله‌ای است منتهی روی همه‌ی فرآورده‌ها به طور یکسان اجرا نمی‌شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره‌ی برنامه‌های دولت برای حمایت از تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: ما در تولید دو نوع حمایت می‌کنیم. حمایت اصلی ما در نرخ‌های تبعیضی و ترجیحی بود و قیمت برق، گاز و سوخت را ارزان‌تر هم در اختیار بنگاه‌ها قرار دادیم. ضمن این‌که وام ارزان‌تر هم در اختیار آنها قرار دادیم.

احمدی‌نژاد افزود: البته در تولیدی که رو به رشد است انتظار نیست همه‌ی اهداف اجرای کل قانون هدفمندی یارانه‌ها را از این بخش کوچک که ما اجرا کرده‌ایم جبران کنیم. البته خوشبختانه تولید ما سرپاست و در دو ماه پایانی و سال آینده رشد سریع‌تری خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha