• جمعه / ۴ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91120402314
  • خبرنگار : 90068

تصویب تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در موضوع آمیا از سوی مجلس سنای آرژانتین

تصویب تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در موضوع آمیا از سوی مجلس سنای آرژانتین

مجلس سنای آرژانتین، توافق این کشور با ایران برای تشکیل کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب به منظور بررسی در حادثه انفجار یک مرکز یهودی در بوینس آیرس در سال 1994 که موجب کشته شدن 85 تن شد، را تصویب کرد.

مجلس سنای آرژانتین، توافق این کشور با ایران برای تشکیل کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب به منظور بررسی در حادثه انفجار یک مرکز یهودی در بوینس آیرس در سال 1994 که موجب کشته شدن 85 تن شد، را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از الوسط اعضای مجلس سنای آرژانتین روز گذشته با 39 رای موافق و 31 رای مخالف این توافق را تصویب کرد.

قرار است این توافق در اختیار مجلس نمایندگان آرژانتین که تحت کنترل متحدان دولت است، قرار گیرد تا در اوایل هفته آینده از سوی این مجلس نیز مورد تصویب قرار گیرد.

در همین حال رامین مهمان‌پرست ، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در ارتباط با توافق ایران و آرژانتین درباره‌ موضوع آمیا و این‌که آیا قرار است بر اساس این توافق از مسوولان ایرانی بازجویی شود؟ گفت: توافق بسیار مهمی میان دو کشور صورت گرفته است پرونده‌ای که سال‌ها با ابهام روبرو بوده است. با توافق طرفین در مسیری قرار گرفته است که نسبت به واقعیت‌های آن رسیدگی شود. و در متن توافق‌نامه راه‌هایی که این کار می‌تواند صورت گیرد پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: این‌که مقامات صهیونیستی از این توافق نگران شده‌اند و دست به تحریم زده‌اند و اعلام کردند که اگر این توافق بخواهد دوباره تکرار شود حادثه ترویستی سومی روی خواهد داد و عکس‌العمل مقامات آرژانیتن نشان دهنده‌ این است که این توافق حتما می‌تواند به حل این مساله کمک کند و روابط بین دو کشور را در مسیر درست خود تقویت کند و فقط رژیم صهیونیستی را نگران کرده است که از این صحنه‌سازی‌های تروریستی در نقاط مختلف دنیا تاکنون به طور مکرر مرتکب شده است.

وی ادامه داد: تهدید برای این‌که حادثه جدیدی رخ خواهد داد فقط مقاماتی را زیر سوال خواهد برد که یا از رژیم صهیونیستی هستند و یا با آن‌ها در ارتباطند. این توافق مسیر خود را دنبال می‌کند و هیچ نگرانی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ این‌که گفته شده توافق بین ایران و آژانس به خاطر یک بند یا یک کلمه نهایی نشده است، گفت: آن‌چه که به دنبال آن هستیم یک تفاهم کامل و مدالیته جدید است که بتواند در بندهای مختلف حقوق ما را به شکل کامل تامین کند و نگرانی‌های آژانس را نیز برطرف کند. پیشرفتهای بسیار خوبی صورت گرفته، توافقات دنبال می‌شود و هر دو طرف عزم جدی برای ادامه مذاکرات دارند و با خوش‌بینی نسبت به رسیدن به یک تفاهم کامل بحث را دنبال می‌کنند. بهتر است صبور باشیم تا این مذاکرات ادامه پیدا کند و در نهایت اگر به توافق کامل برسند جزییات آن به اطلاع همه خواهد رسید.

این در حالی است که چندی پیش خانم کریستینا فرناندز، رییس‌جمهور آرژانتین از توافقنامه‌ امضاء شده میان کشورش با ایران در خصوص تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای تحقیق درباره انفجار مرکز یهودیان در بوینس آیرس در سال 1994 حمایت کرد و از مجلس کشورش خواست تا با این توافقنامه موافقت کند.

وی تاکید کرد که توافقنامه‌ای که آن را امضا کردیم گامی در مسیر حل مساله‌ای است که 19 سال کشور را فلج کرده است. گفت‌وگو بخشی از سیاست خارجه آرژانتین است.

رییس جمهور آرژانتین افزود که طرح این مساله را به کنگره فرستاده و از آن می‌خواهد تا با توافق انجام شده مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت‌یابی متشکل از پنج کارشناس حقوق بین‌الملل موافقت کند.

به گزارش ایسنا، هشتم بهمن امسال وزیران امور خارجه ایران و آرژانتین با انتشار بیانیه‌ای از توافق درباره پرونده آمیا خبر دادند.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان و هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا با صدور بیانیه‌ای درباره پرونده آمیا اعلام کردند که دو طرف پس از چند نوبت دیدار و گفت‌وگو در سطوح کارشناسان وزارت خارجه به توافقی درباره تعیین چارچوب پیگیری پرونده آمیا دست یافتند.

در ادامه این بیانیه وزیران خارجه ایران و آرژانتین بر قصد خود مبنی بر پایان دادن به این موضوع تأکید و بر عزم دو کشور برای روشن شدن حقیقت در این خصوص از طریق همکاری‌های دوجانبه و با کمک حقوقدانان مستقل تأکید کردند.

صالحی و تیمرمن در این بیانیه ابراز امیدواری کردند که بر پایه سازوکار تعیین شده و در صورت تصویب آن از سوی بخش‌های ذی‌ربط دو کشور این موضوع به طور کامل تحقق یابد.

درپایان این بیانیه دو طرف بر اهمیت گفت‌وگو و رایزنی برای حل و فصل موضوعات دوجانبه تأکید کردند.

این در حالی است که توافق انجام شده میان دو کشور با اعتراض و خشم رژیم صهیونیستی همراه شد و این رژیم سفیر آرژانتین در سرزمین‌های اشغالی را در اعتراض به توافق میان ایران و آرژانتین درباره آمیا فرا خواند.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به دلیل توافق میان ایران و آرژانتین از دولت بوینس‌آیرس عمیقا ناامید شده و با احضار سفیر آرژانتین خواستار توضیح بیش‌تر شده است. سفیر اسراییل در بوینس‌آیرس نیز با درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه آرژانتین خواهان توضیح بیش‌تر در این باره است.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این‌باره نیز بیانیه‌ای صادر کرده و در این بیانیه اقدام اخیر آرژانتین را محکوم کرده است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha