• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91113018726
  • خبرنگار : 71089

همایش ایران و همکاری‌های منطقه‌یی در اوراسیا

سنایی: ایران با ارتباط فعال در "شانگهای" با زیاده‌طلبی‌های ناتو و آمریکا مقابله کند

سنایی: ایران با ارتباط فعال در "شانگهای" با زیاده‌طلبی‌های ناتو و آمریکا مقابله کند

یک کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با ارتباط فعال‌تر با سازمان همکاری شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی نقش‌آفرینی جدی داشته و به مقابله با زیاده‌طلبی‌های ناتو و آمریکا با همکاری کشورهای منطقه بپردازد.

یک کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با ارتباط فعال‌تر با سازمان همکاری شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی نقش‌آفرینی جدی داشته و به مقابله با زیاده‌طلبی‌های ناتو و آمریکا با همکاری کشورهای منطقه بپردازد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی سنایی، نماینده مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه در همایش "ایران و همکاری‌های منطقه‌یی در اوراسیا" گفت: از ابتدای استقلال دولت‌های منطقه جمهوری اسلامی ایران با به رسمیت شناختن این دولت‌ها روابط مثبت و سازنده‌ای با آن‌ها برقرار کرده و در طول 20 سال گذشته یکی از شرکای مهم دولت منطقه در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی بوده است.

او ادامه داد: زیر ساخت‌هایی که جمهوری اسلامی در حوزه‌ی ارتباطات با کشورهای منطقه ایجاد کرده است فرصت‌های بی‌نظیری را برای منطقه به منظور ارتباطات در جهت توسعه ایجاد کرده است. در این رابطه می‌توان به راه‌اندازی خطوط هوایی میان تهران و پایتخت جمهوری‌ها، خط آهن سرخس - تجن، برای احیای جاده ابریشم، عضویت کشورهای منطقه در اکو در کنار ایران و عضویت ناظر ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال 1372 بر ضرورت شکل‌گیری سازمان کشورهای ساحلی دریای خزر و از سال 1375 بر ضرورت شکل گیری یک نهاد منطقه‌یی در قفقاز با حضور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه تاکید کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در عرصه‌ی امنیت و صلح نیز ایران در سه دهه اخیر بیش از هر دولتی برای ثبات و هم زیستی منطقه کوشیده و در این رابطه در نقش میانجی برای حل و فصل‌ بحران‌ها و مشکلات امنیتی گام‌های مهمی برداشته است. روابط متعادل ایران و کشورهای منطقه از آن زمان ادامه دارد و از نگاه ایران هیچ راه‌حل جنگ طلبانه‌یی برای چنین بحران‌هایی وجود ندارد.

سنایی اضافه کرد: تاکید دائمی ایران همواره بر اصول معتبر منشور ملل متحد به ویژه اصل مداخله نکردن در امور داخلی کشورها، متوسل نشدن به زور و حفظ حاکمیت ملی دولت‌ها بوده است. اگر به آینده بنگریم می‌توان از این تجربیات مثبت، سازنده و نقش موثر جمهوری اسلامی ایران برای نهادسازی اقتصادی، امنیتی و ترویج هنجارهای حقوق بین‌الملل بهره بگیریم و منطقه را از یک محیط نیمه بسته ارتباطی به سمت فضای آزاد و باز در جهت رشد و توسعه ملی و منطقه‌یی پیش ببریم.

او در بخش دیگری از اظهاراتش با ارائه راهکارهایی برای توسعه همکاری‌ها در منطقه اوراسیا خاطرنشان کرد: برای تقویت امنیت و توسعه باید بیش از گذشته به ظرفیت‌های درون منطقه‌یی توجه کرد. در این میان نقش‌آفرینی کشورهایی مانند چین، هند، پاکستان، ایران، ترکیه و روسیه بسیار ضروری است. در طول دو دهه گذشته یکی از موانع اصلی بهره‌برداری از ظرفیت‌های منطقه‌یی، برخی مداخلات نابه‌جا از سوی کشورهای خارج از منطقه بوده است.

سنایی ادامه داد: هم‌چنین شکل‌گیری نهادهای همکاری منطقه‌یی به صورت فراگیر در کل منطقه می‌تواند نقش مهمی در تامین امنیت، ثبات و توسعه داشته باشد. بدون حضور دولت‌های مهم و نزدیک به منطقه بسیاری از ابتکارات با مشکل مواجه خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که فعال‌تر کردن سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارتباطی ایجاد شده در چارچوب آن می‌تواند کمک زیادی به تسهیل ارتباطات و کاهش هزینه‌ها، تقویت حس اعتماد و دوستی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha