• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91113018321

معاون گمرک در گفت‌وگو با ایسنا:

صادرات پسته همچنان ادامه دارد

صادرات پسته همچنان ادامه دارد

معاون گمرک ایران گفت: بخشنامه‌ای درباره ممنوعیت صادرات پسته به گمرک ابلاغ نشده است.

معاون گمرک ایران گفت: بخشنامه‌ای درباره ممنوعیت صادرات پسته به گمرک ابلاغ نشده است.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت صادرات پسته از کشور توضیح داد: بخشنامه‌ای درباره ممنوعیت صادرات پسته به ما ابلاغ نشده است و فرایند صادرات پسته طبق روال گذشته همچنان ادامه دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا در فهرست محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی تغییرات جدیدی رخ داده است یا خیر؟ اظهار کرد: هنوز ضوابط یا بخشنامه جدیدی درباره تغییرات در فهرست محدودیت‌های صادراتی به گمرک ایران ابلاغ نشده و فهرست گذشته همچنان اعتبار دارد.

به گزارش ایسنا، در 10 ماهه سال جاری بالغ بر 85.5 هزار تن انواع پسته خندان به ارزش تقریبی 700 میلیون دلار از کشور صادر شد. قیمت متوسط یک کیلو پسته صادراتی در این مدت حدود 8.2 دلار بود.

در همین حال به دنبال افزایش شدید قیمت پسته در بازار بحث‌هایی درباره ممنوعیت صادرات پسته به شرط تامین نیاز بازار داخلی مطرح شد که معاون کل سازمان توسعه تجارت در تازه‌ترین اظهارات خود ممنوعیت صادرات پسته را منتفی اعلام کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به این‌که ممنوعیت صادرات پسته در دستور کار قرار ندارد، گفت: صادرکنندگان برای صدور پسته خود برندسازی کرده و نمی‌توان یک شبه مانع صادرات آن‌ها شد.

در همین حال اسدالله عسگراولادی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز خبر داده که صادرات پسته لغو نشده بلکه فقط به تعویق افتاده است و تا پنجم اسفند اگر قیمت‌ها کاهش پیدا نکند صادرات آن لغو می‌شود.

وی افزوده که در جلسه اخیر با حضور معاون اول رییس جمهوری مقرر شد ظرف 10 روز آینده بتوانیم پنج تا شش هزار تن پسته را با قیمت کیلویی 30 هزار تومان به سراسر کشور مثل تهران، مشهد، شیراز، تبریز توزیع کنیم تا قیمت فعلی آن بشکند. ولی قیمت پسته در شمال شهر تهران با این اقدامات کاهش نمی‌یابد.

سالانه بین 150 تا 200 هزار تن پسته در ایران تولید می‌شود و ایران از نظر تولید و صادرات پسته به ترتیب در رده‌های دوم و اول جهان قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha