• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91112313953

ادعای خبرگزاری فرانسه درباره مذاکرات آتی ایران و آژانس

 ادعای خبرگزاری فرانسه درباره مذاکرات آتی ایران و آژانس

خبرگزاری فرانسه در گزارشی مدعی شد که اگر تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مذاکرات روز چهارشنبه به توافقی درباره افزایش بازرسی‌ها دست نیابند، ایران با ارجاع احتمالی پرونده‌اش به شورای امنیت سازمان ملل در اوایل ماه مارس روبروست.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی مدعی شد که اگر تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مذاکرات روز چهارشنبه به توافقی درباره افزایش بازرسی‌ها دست نیابند، ایران با ارجاع احتمالی پرونده‌اش به شورای امنیت سازمان ملل در اوایل ماه مارس روبروست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر گزارش داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دقت تاسیسات هسته‌یی اعلام شده ایران را تحت نظارت قرار داده است اما خواستار این است که ایران اجازه دسترسی به سایت‌ها، دانشمندان و اسنادی که در فعالیت‌های نظامی نسبت داده شده به تهران دخالت دارند، بدهد.

ایران معتقد است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتیجه‌گیری‌هایش را بر مبنای اطلاعات دروغ از سازمان‌های جاسوسی خارجی دریافت کرده است، اطلاعاتی که به ایران اجازه دیدن آنها را نداده‌اند.

مذاکراتی که در یک سال گذشته برگزار شد و جدیدترین آن در ماه ژانویه بود تاثیری در حل اختلافات نداشته است و یک دیپلمات در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امید زیادی به دور جدید مذاکرات نیست.

این دیپلمات گفت: به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از موارد دشوار حل شده باشد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود با بیان این تدعا که عواقب یک شکست دیگر ممکن است جدی باشد، افزود: واشنگتن در ماه نوامبر هشدار داد که اگر پیشرفتی صورت نگیرد این کشور از شورای حکام آژانس می‌خواهد در نشست بعدی‌اش در چهار تا هشت ماه مارس گام بی‌سابقه ارجاع ایران به شورای امنیت سازمان ملل را اتخاذ کند.

به ادعای دیپلماتی که در وین صحبت می‌کرد، "به نظر می‌رسد که چین و روسیه از دست ایران خسته شده‌اند. هنوز مشخص نیست، اما کمی خوشبینی درباره پیوستن آنها به کشورهای غربی در حمایت از چنین اقدامی وجود دارد.

مارک فیتزپاتریک، تحلیلگر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفت که به عقیده وی، تهران در تلاش است از همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان "اهرمی" در مذاکرات با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین) به علاوه آلمان استفاده کند.

این مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، ادعا کرد: ایرانی‌ها قصد ندارند مستقل از سایر مذاکرات دیپلماتیک به یک توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یابند. این در حالی است که نباید این دو را به یکدیگر ربط داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است اجازه دسترسی بازرسان آژانس به سایت نظامی پارچین در نزدیکی تهران را بدهد و اعلام کرده است که تهران می‌تواند اطلاعات مربوط به فعالیت‌هایی را که در آنجا جریان دارد در اختیار آژانس قرار دهد. اما ایران گفته است که آژانس در سال 2005 دو بار از پارچین بازدید کرده و چیز غیرعادی پیدا نکرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفته است که اطلاعات جدیدی که از آن زمان کسب شده است باعث می‌شود آژانس خواستار بازدید مجدد از سایت پارچین شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر آن مدعی است که به خاطر فعالیت‌هایی که توسط ماهواره در پارچین مشاهده شده، از جمله جابجایی مقدار قابل توجهی خاک اگر بازرسی‌ها از پارچین انجام گیرد به طور جدی دچار اختلال خواهد شد.

به گزارش ایسنا این اظهارات و ادعاها در حالی مطرح می‌شود که علی‌اصغر سلطانیه، رییس تیم مذاکره‌کننده ایران و آژانس در پایان دور قبلی این مذاکرات که در تهران برگزار شد درباره درخواست‌های آژانس مبنی بر بازدید از سایت نظامی پارچین و برخی اخبار مبنی بر این‌که آن‌ها در سفر به تهران از این سایت بازدید خواهند داشت، اظهار کرد: این اخبار 100 درصد اشتباه است و برخی رسانه‌های غربی آن را برای جوسازی مطرح می‌کنند. ما از ابتدا هم اعلام کردیم و در جلسه شورای حکام گفتیم تا وقتی چارچوب کار نهایی نشود بازدید و بازرسی از مکان‌های مورد ادعا انجام نخواهد شد. ما قرار نداشتیم که در قالب مذاکرات در تهران بازدیدی صورت گیرد. آژانس هم از این مساله مطلع بود. نشست دو روزه ایران و آژانس برای مذاکرات بود و هدف دیگری نداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha