• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 91111811036
  • خبرنگار : 71129

وزیر خارجه آرژانتین: جزایر فالکلند 20 سال دیگر از آن ما خواهد بود

وزیر خارجه آرژانتین: جزایر فالکلند 20 سال دیگر از آن ما خواهد بود

وزیر امور خارجه آرژانتین با مقایسه ساکنان جزایر فالکلند با شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری تاکید کرد: مالکیت جزایر مورد مناقشه فالکلند 20 سال دیگر از آن ما خواهد بود.

وزیر امور خارجه آرژانتین با مقایسه ساکنان جزایر فالکلند با شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری تاکید کرد: مالکیت جزایر مورد مناقشه فالکلند 20 سال دیگر از آن ما خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، هکتور تیمرمان، وزیر امور خارجه آرژانتین در جریان اولین سفر خود به لندن، با انتقادات شدید و لحنی تند از استقلال و تمامیت ارضی جزایر مورد مناقشه فالکلند دفاع کرد.

وی همچنین یک حمله نظامی دیگر به این جزایر را منتفی دانست و اعلام کرد که دولت انگلیس تنها به دنبال منابع نفتی موجود در آب‌های اطراف این جزایر است.

وزیر امور خارجه آرژانتین در ادامه گفت: جهان هم اکنون می‌داند که مساله جزایر مورد مناقشه فالکند یک مساله استعماری است.

تیمرمان همچنین از پذیرفتن نامه یکی از اعضای دولت فالکند که از وی خواسته شده بود دولت بوینس آیرس را از ادعای مالکیت این جزایر منصرف کند، خودداری کرد و سپس از حضور در نشستی با شرکت ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس به دلیل حضور اعضای پارلمان جزایر فالکلند خودداری کرد.

وی در مصاحبه‌ای گفت: فکر نمی‌کنم تعیین تکلیف حاکمیت آرژانتین بر جزایر فالکلند بیشتر از 20 سال طول بکشد. به نظر من جهان هر روز بیش از پیش در باره مسائل استعماری آگاهی پیدا می‌کند.

سفر هکتور تیرمان به انگلیس یک ماه مانده به برگزاری رفراندوم ساکنان جزایر مورد مناقشه درباره این مساله صورت گرفته است.

این همه پرسی تاریخی قرار است 10 و 11 مارس سال 2013 میلادی و با نظارت ناظران بین‌المللی صورت گیرد تا سرنوشت ساکنان این جزایر که در انگلیس فالکلند و در زبان آرژانتینی مالیویناس نامیده می‌شوند مشخص شود.

وزیر امور خارجه آرژانتین این همه پرسی را کاملا بی‌معنی دانست و با مقایسه وضعیت این جزایر با شهرک‌سازی‌های غیر قانونی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی که نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل محسوب می‌شود، گفت: چند هفته قبل، دولت لندن ، تل آویو را به دلیل این اقدامش مورد سرزنش قرار داد و اعلام کرد که این روند نقض روند صلح است. نمی‌شود که درباره مالویناس موضع دیگری داشته باشید و بعد از شهرک‌سازی‌ها انتقاد کنید. ساکنان مالوریناس شهروند آنجا هستند، ساکنان اصلی جزایر نیستند. این‌ها ساکنانی هستند که پس از حمله نظامی به این جزایر آمدند. برگزاری همه پرسی در این جزایر دقیقا مانند این است که از شهرک نشینان در کرانه باختری بپرسند آیا می‌خواهید فلسطینی باشید یا اسرائیلی.

روابط دیپلماتیک میان آرژانتین و انگلیس از سال 2010 میلادی و پس از انجام عملیات اکتشاف نفت در آب‌های اطراف این جزایر توسط دولت لندن مخدوش شده است.

این جزایر از سال 1833 میلادی تحت کنترل انگلیس هستند.

برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس سخنان وزیر امور خارجه آرژانتین را خصمانه خواندند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha