• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 91111407769
  • منبع : نمایندگی البرز

گزارش؛

به لال می گویند بلبل!

به لال می گویند بلبل!

ایسنا/البرز کمالشهر شهرکی اقماری از توابع کرج است که صراحتاً می‌توان گفت نامی برازنده برای آن انتخاب نشده است چراکه صفت کمال فقط در ظاهر این نام تنیده و در روح شهر کاستی‌ها در حد عالی خود به کمال رسیده اند و بزرگان ما چه خوب گفته اند که "به لال می‌گویند بلبل"!

کمالشهر شهرکی اقماری از توابع کرج است که صراحتاً می‌توان گفت نامی برازنده برای آن انتخاب نشده است چراکه صفت کمال فقط در ظاهر این نام تنیده و در روح شهر کاستی‌ها در حد عالی خود به کمال رسیده اند و بزرگان ما چه خوب گفته اند که "به لال می‌گویند بلبل"!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کمالشهر منطقه‌ای صنعتی محسوب می‌شود که در محدوده خود کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی بسیار زیادی دارد و تا حدی می‌توان گفت باعث رونق اقتصادی و رفاه مردم شهر شده‌است. حدود ۲۶۰ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی بهارستان در دامنه بلندی‌های ورزان و اراضی هلجرد واقع در حومه این شهرک مستقر شده‌اند.

نرخ رشد جمعیت در کمالشهر 11.2 درصد است که بیشترین نرخ جمعیتی در کشور محسوب می‌شود و همین مسئله به خودی خود باعث می‌شود این منطقه با کمبودهای خاصی در حوزه‌های مختلف از جمله آموزشی، بهداشتی، تفریحی و امنیتی روبرو باشد.

علاوه بر همه کمبودهای رفاهی، جرم خیز بودن منطقه نیز به دلیل امکانات کم امنیتی از جمله نبود کلانتری به اندازه کافی، نور کم و وجود واحدها، سوله‌ها و زمین‌های رها شده فراوان در این منطقه باعث مستعد شدن آن در زمینه رشد جرائم شده است.

درست است که رشد بی رویه جمعیت بهانه خوبی برای همه نواقص و کم کاری‌های موجود در استان البرز و به تبع در شهرها و شهرک های آن شده است ولی آیا استان البرز با همه پتانسیل ها و ظرفیت ها که هر بار در تمامی جلسات و نشست ها و محافل از آن ها یاد می شود توان مرتفع کردن این مشکلات را ندارد تا دیگر با جوانانی تندخو و زورگویی که کارشان برای جرم های ناچیز به بالای دار می کشد روبرو نباشیم.

در نشستی که چندی پیش برای بررسی مشکلات کمالشهر برگزار شد "خالق پرست" امام جمعه کمالشهر به کمبود فضای آموزشی ، نبود کلانتری و کمبود آب آشامیدنی در منطقه اشاره کرد و گفت: کمبود فضاهای آموزشی در خرمدشت (یکی از مناطق کمالشهر) سبب شده تا برخی مدارس در طول سال تحصیلی به صورت سه نوبته اداره شوند و اکنون در این منطقه پرجمعیت دو کلانتری فعال است که باید حداقل دو کلانتری دیگر بر آنها افزوده شود.

خالق پرست همچنین کمبود آب آشامیدنی در منطقه رضوانیه، استقرار نیافتن ادارات برق، مخابرات و دانشگاه پیام نور را از دیگر مشکلات برشمرد.

"فهیمه کمالزاده "رییس شورای اسلامی کمالشهر در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مشکلات در این شهر بسیار گسترده و تقریبا تمامی حوزه‌های رفاهی، آموزشی و بهداشتی را شامل می شود.

وی با اشاره به نبود آب در بعضی مناطق این شهر گفت: در سال 86 کشاورزان کمالشهری چاه‌های آب خود را به شرکت آبفا تحویل دادند اما تاکنون حقآبه‌ای به آنان داده نشده است و در برخی مناطق با کمبود آب یا گل آلود بودن آن مواجه هستیم و آب کیفیت لازم را ندارد.

کمالزاده با اشاره به نبود اداره ورزش و جوانان در این شهر گفت: شورا و شهرداری کمالشهر قطعه زمینی برای ساخت اداره ورزش و جوانان اختصاص داده‌اند اما مسوولان استانی در این بخش به جای احداث ساختمان اداری، این زمین را به بخش خصوصی اجاره داده‌اند و هیچ کس پاسخگوی این اقدام آنان نیست.

رییس شورای اسلامی کمالشهر نبود شعب بانکی در مناطق خرمدشت و پیشاهنگی را از دیگر مشکلات این منطقه برشمرد و گفت: مردم این منطقه در طول روزهای کاری، ساعت ها در صف های طولانی بانکها بسر می برند.

وی ثبات مدیریتی را یکی از عوامل جدی برای توسعه یک منطقه دانست و تصریح کرد: در دوره سوم شوراها در کمال شهر شاهد تغییر پیاپی شهردار بودیم، این عدم ثبات مدیریت در شهرداری این شهر روند پیشرفت پروژه‌ها را کند کرده و باعث عدم ساماندهی و رسیدگی به موقع شده است.

رئیس شورای شهر کمالشهر تاکید کرد: اگر ثبات مدیریتی باشد، شهردار با مسائل و مشکلات شهر آشنا شده و با داشتن زمان کافی مشکلات شهر را رصد کرده و گام‌های مفید در جهت آبادانی شهر برخواهد داشت ولی در حال حاضر این موضوع مردم و شهر را با چالش‌های بسیاری روبرو کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مدیریتی در این شهر گفت: یکی از مسائلی که اعضای شورا و شهردار را با مشکل مواجه می نماید، یارگیری یا قطب اقلیت و اکثریت است، اکثریت می‌خواهد قدرت خویش بر اقلیت را با موارد گوناگون ثابت نماید و از جمله انتخاب شهردار! البته این موضوع نه تنها در کمال شهر بلکه تقریباً در تمام شهرها وجود دارد و تعامل اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار تنها عامل مهم نیست، بلکه تعامل بعد از انتخاب شهردار است که می تواند جایگاه شورا و شهردار را مشخص نماید.

کمالزاده اظهار کرد: اگر اعضای شورا یارگیری را کنار بگذارند مطمئناً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی پاسخگویی مسئولین به سئوالات و درخواست اعضای شورای شهر را در راستای حل مشکلات و کمبودهای شهر دانست و خاطرنشان کرد: شورا برای حل مسائل شخصی به سراغ مسئولین استانی نمی‌رود و انتظار می‌رود که مسئولین و مدیران مربوطه مردم این شهر را نیز دریابند.

رئیس شورای شهر کمالشهر ابراز داشت: بودجه فعلی به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای شهر نیست و باید مسئولین بیشتر از خود مردم نگران زیر ساخت‌های منطقه باشند چون در صورت عدم توجه در آینده نه چندان دور مشکلات دوباره سراغ آنان را در این شهر خواهد گرفت البته به شکلی حادتر و جدی تر.

وی تصریح کرد: کمال شهر، یکی از شهرهایی است که به دلیل وجود قومیت‌های مختلف در آن، شاهد تخلفات و ناهنجاری‌های فراوانی در این شهر هستیم، ولی برای افزایش ضریب امنیت در کمال شهر چه اقداماتی صورت گرفته است؟

وی ادامه داد: کمال شهر فقط دارای یک کلانتری بوده که نمی توانست جمعیت 110 هزار نفری سه سال پیش را پوشش دهد اما زمانی که کلانتری خرمدشت احداث شد و به ساماندهی رسید، مقداری از معضلات شهر کم شد و در حال حاضر اقداماتی صورت گرفته که یک کلانتری دیگر را در کمال شهر داشته باشیم ولی مسئولین خواستار پیگیری جهت احداث یک کلانتری دیگر هستیم تا ضریب امنیت شهر بیشتر گردد.

وی تاکید کرد: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز از وظایف شهرداری است اما ما اعضای شورای شهر همیشه باید پاسخگوی مردم باشیم که این امر توجه بیشتر مسئولین را می‌طلبد.

کمالزاده خاطرنشان کرد: اکثر واحدهای مسکونی در کمالشهر قولنامه‌ای هستند و این امر ساخت و ساز غیرمجاز را تشدید کرده است و ساخت و سازهای غیرمجاز در کمالشهر اصلاً جدی گرفته نمی‌شود این در حالیست که اراضی این منطقه همه کشاورزی بوده و تغییر کاربری در این مناطق به شدت بالاست.

رئیس شورای اسلامی شهر کمالشهر گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز به حدی بالاست که در یک روز حدود ۳۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز از طرف شورای شهر کمالشهر پیگیری شده ولی نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشده است.

وی گفت: طی شش سال گذشته بیشترین میزان واگذاری زمین برای احداث مراکز جدید به خصوص درمانی در کمالشهر صورت گرفته اما متاسفانه هنوز اقدامی از جانب وزارت بهداشت و درمان در این راستا انجام نشده است.

کمالزاده در پایان گفت: تعداد دانش آموزان کمالشهر را 21 هزار نفر است و به علت کمبود فضای آموزشی، از این تعداد سه هزار دانش آموز برای تحصیل به مدارس شهر کرج مراجعه می کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به حل بحران آموزشی در این شهر گفت: در حال حاضر پنج پروژه آموزشی در این منطقه در دست ساخت است.

اکبر حلیمی افزود: از این تعداد، اعتبارات ساخت سه پروژه آنها از محل بودجه استانی تامین شده است.

وی با اشاره به روند فزاینده ساخت و سازها در این استان تصریح کرد: انتظار می‌رود انبوه سازان به امر مدرسه سازی و تامین زیر ساخت ها توجه لازم داشته باشند.

سرهنگ ˈعبدالرضا خیرخواهان ˈ فرمانده انتظامی شهرستان کرج نیز افزایش تعداد کلانتری‌ها در کمالشهر را ضروری دانست و اظهار کرد: به ازای هر 30 هزار نفر باید یک کلانتری فعال باشد که در این صورت کمالشهر به سه کلانتری دیگر نیاز دارد.

خیرخواهان خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی استان برای ساخت و راه اندازی کلانتری‌های جدید در کمالشهر شد.

وی تاکید کرد: مشارکت مردم در طرح‌های انتظامی نیز سبب ارتقای سطح امنیت خواهد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان کرج در پایان از معضل اعتیاد به عنوان مهمترین مشکل اجتماعی در کمالشهر نام برد و گفت: اعتیاد سر منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش سرقت‌هاست.

در نهایت باید گفت که یکی از مهم ترین مشکلات کمالشهر بحث فرهنگی آن است و فعالیت‌ها در این زمینه جدی گرفته نمی‌شود چرا که به گفته خود اعضای شورا بودجه اختصاصی در زمینه فرهنگی به این شهر بسیار ناچیز است چرا که بودجه کامل در حد قابل قبولی برای رفع نیازها نیست.

به نظر می رسد حل مشکلات این شهر در چهار بخش امنیتی، آموزشی، بهداشتی و فرهنگی در وهله اول دستخوش بی تفاوتی های مسئولین شده است و نیازمند توجه ویژه و انتخاب دقیق و شایسته افراد در پست‌های مختلف برای حل مشکلات شهری با این همه مصائب است چرا که جدیت، خلاقیت و پیگیری مشکلات تنها راه رفع آنها هستند که در کمالشهر این امر کمتر دیده می شود. برای نجات مردم از فقر و بی امکاناتی مردم کمالشهر همکاری دلسوزانه مسئولین استانی و شهرستانی بسیار مهم و قابل توجه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۱۱:۴۰

با سلام، از مسئولین محترم استانی خواهشمندم یک نیم‌نگاهی به مشکلات معیشتی و ساختاری و زیربنایی این شهر داشته باشند. ثواب دارد. متشکرم

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۳ ۱۱:۳۰

تا زمانی که شهرستان کرج دچار باندبازی باشد شهر کرج مانند غول بالا سر کمالشهر باشد و این شهر را بوسیله ایادی خود له کند مشکلات کماکان باقی خواهد ماند. مصداق ان نماینده و شوراست!