• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 91111006150
  • خبرنگار : 71474

نگاهی به قانون برنامه پنجم توسعه

جذب نیروی انسانی به صورت رسمی یا پیمانی منوط به آزمون عمومی است

با توجه به مطرح شدن طرح مهر آفرین که بر اساس آن مقرر شده دولت شرایط استخدام حدود 500 هزار نفر نیرو را فراهم آورد، از زمان اعلام این طرح مخالف‌هایی از سوی نمایندگان مجلس و منتقدان مطرح شده و حتی بعضا آن را با استناد به برنامه پنجم غیر قانونی می‌دانند در همین راستا به بررسی برخی از مفاد قانون برنامه پنجم توسعه در این رابطه ‌می‌پردازیم.

با توجه به مطرح شدن طرح مهر آفرین که بر اساس آن مقرر شده دولت شرایط استخدام حدود 500 هزار نفر نیرو را فراهم آورد، از زمان اعلام این طرح مخالف‌هایی از سوی نمایندگان مجلس و منتقدان مطرح شده و حتی بعضا آن را با استناد به برنامه پنجم غیر قانونی می‌دانند در همین راستا به بررسی برخی از مفاد قانون برنامه پنجم توسعه در این رابطه ‌می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ماده 57 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است جذب نیروی انسانی به صورت رسمی یا پیمانی در قوه مجریه با رعایت سقف اعتبارات و مجوزهای استخدامی به ترتیب با تشخیص و تایید معاونت و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری و منوط به آزمون عمومی است.

همچنین درر ماده 44 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز قید شده است: «به کارگیری افراد در دستگاه‌های اجرایی تنها پس از پذیرفته شدن در امتحان عمومی که به طور عمومی نشر آگهی می‌گردد و یا امتحان مسابقه تخصصی امکان پذیر است و دستورالعمل برگزاری این امتحان عمومی و تخصصی نیز باید به تصویب شورای توسعه مدیریت برسد.»

البته ماده 57 برنامه پنجم سه تبصره را نیز مطرح می‌کند در تبصره اول قید شده استخدام ایثارگران و فرزندان شهدا، مشمول قوانین و مقررات خاص خود باشد بر همین اساس در بند «و» ماده 44 قانون برنامه تصریح شده است که دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل 25 نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا و جانبازان بالای 50 درصد و فرزندان آزادگان که حداقل پنج سال سابقه اسارت دارند جذب کنند و این استخدام بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتدا به صورت رسمی و قطعی و پنج درصد سهم باقی مانده نیز به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و هسمر و فرزندان آنان اختصاص خواهد یافت.

تبصره دوم به تبدیل وضعیت‌ها اختصاص دارد که براساس آن قانون برنامه به قوه مجریه اجازه داده است با رعایت سقف اعتبارات و مجوزهای استخدامی و با صلاحدید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور روند تبدیل وضعیت‌ها از پیمانی به رسمی را بدون برگزاری آزمون صورت دهد و تبصره سوم نیز به دستگاه‌های ادغام شده اختصاص دارد و در آن آمده است: «در دستگاه‌هایی که از ادغام دو یا چند دستگاه تشکیل می‌شوند و نیز در موارد خاص با تصویب هیات وزیران، رعایت سقف تعداد معاونت‌های دستگاه‌ مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری ضروری نیست.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha