• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91102716017

در گفت‌وگو با ایسنا

سخنگوی اشتون: مشورت درباره زمان و مکان مذاکرات با ایران همچنان ادامه دارد

سخنگوی اشتون: مشورت درباره زمان و مکان مذاکرات با ایران همچنان ادامه دارد

سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که مشورت‌ها درباره‌ زمان و مکان دور بعدی مذاکرات 1+5 و ایران ادامه دارد.

سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که مشورت‌ها درباره‌ زمان و مکان دور بعدی مذاکرات 1+5 و ایران ادامه دارد.

مایکل مان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: در چارچوب مشورت‌های جاری برای توافق درباره‌ دور بعدی گفت‌و‌گوها میان 3+3 و ایران، هلگا اشمید(معاون اشتون) و دکتر علی باقری (معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران) 14 ژانویه (دوشنبه) گفت‌و‌گویی تلفنی داشتند.

3+3 عبارتی است که اروپا‌یی‌ها بر استفاده از آن برای نام بردن از شش کشور مذاکره کننده با ایران (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان) تاکید دارند. دیگران از این گروه با نام 1+5 یاد می‌کنند.

سخنگوی اشتون با بیان این‌که «مشورت‌ها برای آماده کردن دور بعدی گفت‌وگوها در جریان است» افزود: همچنان درباره‌ زمان و مکان در حال مشورت هستیم،‌ ما پیشنهادی را ارایه کرده و امیدوار به دریافت پاسخ‌ هستیم.

اظهارات وی در حالی مطرح شد که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان صبح سه‌شنبه درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: هفته گذشته ایران پیشنهادات خود را درباره زمان و مکان مذاکرات اعلام کرد و شب گذشته خانم اشمید تماسی با آقای باقری داشتند و در این گفت‌وگوی تلفنی درباره زمان مذاکرات بعدی توافق کردند.

وی افزود: البته قرار شد که معاون خانم اشتون در اسرع وقت پاسخ کشورهای 1+5 درباره محل مذاکرات را هم اعلام کند تا بتوانیم مذاکرات را از سر بگیریم و دنبال کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد این که آیا زمان توافق شده اواخر ژانویه خواهد بود؟ گفت: موقعی که مکان مذاکرات مشخص شد زمان و مکان را با هم اعلام می کنیم.

مهمان‌پرست هم‌چنین گفت: ما در مذاکرات مسکو همه پیشنهادات‌مان را به 1+5 اعلام کردیم آنها فرصت خواستند تا به این پیشنهادات پاسخ دهند و پیشنهادات را مثبت و سازنده عنوان کردند حدود شش ماه از آن تاریخ می‌گذرد و تاکنون ظاهرا آمادگی برای ادامه گفت‌وگوها و پاسخ به پیشنهادات ما را نداشتند امیدواریم هر چه سریعتر به توافق نهایی برسند.

با این وجود سخنگوی اشتون به ایسنا گفت: 3+3به نکات مطرح شده توسط ایران به دفعات پاسخ داده و از ایران خواسته است به طور جدی به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره‌ی ماهیت صلح آمیز برنامه‌ی هسته‌یی ایران پاسخ دهد.

جمهوری اسلامی ایران بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی خود تاکید و اعلام کرده است که انرژی هسته‌یی را صرفا برای اهداف صلح آمیز و برآوردن نیازهای صلح آمیز خود به این انرژی دنبال می‌کند.

مذاکرات 1+5 و ایران جدا از مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما بر آن تاثیرگذار است. هیاتی از آژانس بامداد چهارشنبه برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات با ایران وارد تهران شد.

دو طرف در پایان دور قبلی مذاکرات آن را خوب و سازنده توصیف کرده بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha