• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91102615332
  • خبرنگار : 71362

به بهانه سفر وزیر خارجه به چند کشور آفریقایی

آفریقا؛ فرصتی ناشناخته که باید آن را از نو شناخت

آفریقا؛ فرصتی ناشناخته که باید آن را از نو شناخت

قاره پهناور آفریقا یکی از مناطقی است که باید از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران برخوردار باشد هم در زمینه روابط سیاسی، فرهنگی و هم در زمینه روابط اقتصادی.

قاره پهناور آفریقا یکی از مناطقی است که باید از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران برخوردار باشد هم در زمینه روابط سیاسی، فرهنگی و هم در زمینه روابط اقتصادی.

آفریقا، متشکل از کشورهای غنی و فقیر، پیشرفته، در حال پیشرفت و یا کم توسعه یافته ، فرصتی ناشناخته است که تاکنون مورد غفلت واقع شده؛ هر چند اخیرا دستگاه سیاست خارجی کشورمان و در راس آن وزیر امور خارجه سفر به این قاره را در دستور کار قرار داده و به نوعی در حال بهبود توسعه روابط و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این کشورها که در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی، مواد خام و معدنی، استعدادهای بسیار کشاورزی، ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی فراوان، بازار بکر و گسترده، نیروی کارگر ارزان و ...، می‌باشد، است و در سال‌های گذشته هم اندک استفاده‌ای از این فرصت شده است، اما آن‌چنان که باید و شاید این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سفر اخیر علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای بنین، غنا ، بورکینافاسو و مصر را می‌توان در همین راستا توصیف کرد.

موقعیت جغرافیایی بنین، غنا و بورکینافاسو

مقصد اول سفر: کوتونو _ بنین

مشخصات جغرافیایی و انسانی:

مساحت 112620 کیلومتر مربع، از سمت شرق با نیجریه، از سمت شمال با نیجر و بورکینافاسو و از سمت غرب با توگو و خلیج گینه در قسمت جنوبی، پایتخت کوتونو، جمعیت 7800000 نفر، ترکیب جمعیت قومی و قبیله‌ای (فون، آدجا، یوروبا، باریبا)، نرخ رشد 73/2 درصد.

زبان رسمی کشور: فرانسه

ادیان مهم شامل: باورهای بومی، مسیحی و مسلمان، براساس آخرین سرشماری 30 درصد مسیحی، 20 درصد مسلمان و 55 درصد دارای عقاید سنتی و باورهای قبیله‌ای.

سیمای اقتصادی:

کشاورزی پایه اصلی اقتصاد با بیش از دو سوم تولید ناخالص داخلی و اشتغال 60 درصد جمعیت فعال کشور در این بخش

محصولات کشاورزی شامل: پنبه، روغن نخل، آناناس و قهوه

واحد پول فرانک سیفا

نرخ رشد اقتصادی 5 درصد (سال 2006)، بدهی خارجی1.5 میلیارد دلار، نرخ تورم 3 درصد، درآمد سرانه 1500 دلار، 130 امین کشور از مجموع 229 کشور از این حیث، معادن شامل نفت (بسیار اندک)، طلا، فسفات آهن و اوره

روابط جمهوری اسلامی ایران و بنین:

-قبل از انقلاب اسلامی ایران بین دو کشور رابطه دیپلماتیک وجود نداشته است

- از زمان تعیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه و سپس معرفی وی به عنوان آکرودیته نزد دولت بنین، روابط رسمی دو کشور شکل گرفت.

- با معرفی تئیرو کباسی، سفیر بنین در کویت به عنوان سفر آکرودیته این کشور نزد دولت جمهوری اسلامی ایران در اواخر دی ماه سال 1387 مراتب موافقت جمهوری اسلامی ایران با این درخواست به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت جهت ابلاغ به سفیر بنین در این کشور ارسال شد. سفیر جدید آکرودیته بنین استوارنامه خود را در در اواخر سال 87 تقدیم مقامات جمهوری اسلامی نمود. همچنین وی جهت تسلیم پیام ویژه رییس‌جمهور کشورش در تیرماه سال 1389 با رحیم مشائی ریاست وقت دفتر رییس جمهوری دیدار نمود.

- سفرهای متعددی بین مقامات دو کشور تاکنون صورت گرفته است از جمله:

1-دیدار و گفت‌وگوی رییس‌جمهور پیشین بنین (کریکو) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب (رییس جمهور وقت) در جریان اجلاس کشورهای غیرمتعهدها در حراره؛

2- سفر وزیر خارجه بنین به تهران، (1368) بنا به دعوت ولایتی، وزیر خارجه وقت و امضای بیانیه مشترک.

3- شرکت کریکو، رییس‌جمهور سابق در هشتمین نشست سران کنفرانس اسلامی در تهران (سال 1376).

4- سفر کولاووله ایدجی، وزیر خارجه وقت بنین به همراه مارتین رودریگز، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور جهت تسلیم پیام تبریک به خاتمی، رییس‌جمهور وقت (1380).

5- سفر خرازی، وزیر خارجه وقت در راس هیات سیاسی و اقتصادی (80/10/28).

6- سفر خاتمی، رییس جمهور وقت به بنین در اواخر دوره ریاست جمهوری وی.

7- سفر موسی اوکانلا، وزیر امور خارجه سابق بنین جهت شرکت در اجلاس وزرای خارجه غیرمتعهدها با موضوع تنوع فرهنگی و حقوق بشر در تهران (12 و 13 شهریور 86).

8- سفر حسینی، معاون حقوقی بین‌المللی وزارت خارجه به بنین جهت تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران و ملاقات با وزیر خارجه این کشور (87/8/2).

9- سفر وزیر ورزش کشورمان به کوتونو جهت تسلیم پیام دعوت رییس جمهوری اسلامی ایران از رییس‌جمهور بنین به عنوان رییس دوره‌ای اتحایه آفریقا و رییس جمهور این کشور جهت شرکت در اجلاس سران نم در تهران (5 لغایت 10 شهریورماه 1391 در تیرماه 1391).

10- رییس جمهور این کشور در راس یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی در اجلاس سران «نم» در تهران که در هفته نخست شهریورماه 1391 برگزار شد شرکت و با مقامات بلند پایه کشورمان دیدار و تبادل نظر نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان در اولین مرحله از سفرش بامداد یک شنبه 17 دی ماه پس از یک پرواز طولانی وارد فرودگاه کوتونو شد و مورد استقبال آریفاری باکو، وزیر خارجه بنین قرار گرفت.

استقبال وزیر خارجه بنین از صالحی

بنین در حال حاضر ریاست اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد.

دیدار با رییس‌جمهور، وزیر خارجه و همچنین شرکت در مراسم کلنگ‌زنی یک دانشکده از دانشگاه ابومی کالاوی بنین از جمله برنامه‌های صالحی در این سفر بود.

وزیر خارجه بنین مواضع ایران در سوریه را قابل تقدیر دانست

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بنین، علی‌اکبر صالحی در بدو ورود به کوتونو، پایتخت بنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روابط بین ایران و بنین عمیق و به دهه‌های گذشته برمی‌گردد گفت: در پاسخ به دعوت وزیر خارجه بنین به این کشور آمده‌ام.

صالحی افزود: ایشان سال گذشته به ایران سفر کرد و در سفر وزیر خارجه بنین به تهران موافقنامه‌هایی را امضا کردیم که امیدوارم با این سفر بتوانیم این موافقتنامه‌ها را اجرایی وعملیاتی کنیم.

وی با اعلام اینکه این موافقت‌ها در زمینه اقتصادی،‌ کنسولی و سیاسی است اظهار امیدواری کرد با انجام این سفر این موافقت‌نامه‌ها به مرحله اجرا درآید.

صالحی ضمن اعلام اینکه حامل پیام احمدی‌نژاد به رییس جمهور بنین است خاطر نشان کرد که این پیام هم تبریک به مناسبت انتخاب مجدد رییس جمهور بنین است و هم دعوت برای سفر وی به ایران.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران رییس جنبش غیرمتعهدها و بنین یک عضو موثر این جنبش است امیدواریم با سفر مقامات دو کشور بتوانیم در جهت تقویت نم تلاش کنیم و هم رییس‌جمهور بنین به ایران بیاید و هم رییس جمهور ایران به بنین سفر کند.

وی با برشمردن اهمیت قاره آفریقا در قرن اخیر تاکید کرد که یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران قاره آفریقاست و سفر دوم دوره‌ای من به آفریقا که از بنین شروع شده در پاسخ به دعوت همتایان خودم است.

صالحی افزود: آمده‌ایم به بنین تا هم از حضور این کشور برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها در تهران تشکر کنیم و هم با توجه به اینکه بنین رییس دوره‌ای اتحادیه آفریقا است از سوی رییس جمهور کشورمان، رییس جمهور بنین را برای سفر به ایران دعوت کنیم.

وی افزود: روابط ایران و بنین در مجموع خوب است و جا دارد روابط سیاسی‌مان را بیشتر تقویت کنیم. فعالیت‌های اقتصادی و تجاری عمق بیشتری به روابط سیاسی ما می‌دهد.

وی هم چنین یادآور شد که ایران و بنین در مسائل شیلاتی و معدنی نیز پروژه‌های مشترکی دارند که در این سفر بررسی درباره این موارد نیز صورت می‌گیرد.

دیدار وزیر خارجه با همتای بنینی‌اش

وزیر امور خارجه بنین در دیدار با وزیر خارجه کشورمان ضمن خیر مقدم به هیات ایرانی سفر وزیر خارجه ایران به این کشور را نشانه‌ای برای تقویت‌ همکاری‌ و همبستگی دو ملت توصیف کرد.

وی گفت: دو کشور سال‌ها است که دارای رابطه سیاسی هستند لیکن معتقدیم در چند سال گذشته مناسبات بیش‌تر تقویت شده و ما خواستار تحکیم بیش‌تر روابط دو کشور هستیم.

آریفاری باکو با اشاره به همکاری‌ها و سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به آفریقا و کشور بنین این امر را نقطه عطفی برای ارتقای سطح همکاری‌ها و گسترش روابط با ایران دانست و افزود:‌ به همین منظور در سفر سال گذشته به ایران برای تقویت همکاری‌ها چهار یادداشت تفاهم به امضاء رساندیم.

وی تاکید کرد: با سفر رییس‌جمهور بنین به تهران برای شرکت در اجلاس سران "نم" سطح گفت‌وگو‌های سیاسی میان دو کشور را نیز ارتقاء بخشیدیم.

وزیر خارجه بنین تصریح کرد: ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌یی که قادر به حل و فصل و مدیریت مسائل منطقه است و هم‌چنین به عنوان رییس جنبش غیرمتعهد‌ها نیز می‌تواند سطح روابط دیپلماتیک میان کشورها را ارتقاء دهد.

وی با رد تهدید، خشونت و جنگ تحمیلی به بهانه حل مشکلات کشورها، از ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد شرایط گفت‌وگو در جهت حل بحران سوریه تقدیر کرد و گفت: مواضع و سیاست‌های ایران که مبتنی بر کمک به حل و فصل مشکلات منطقه و برقراری صلح است قابل تجلیل و تقدیر است.

آریفاری باکو با اشاره به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در اجلاس سران نم در تهران که سران کشورهای حاضر در اجلاس را تحت تاثیر قرار داد، گفت: ما معتقدیم برخلاف جوسازی‌ها جمهوری اسلامی ایران به دنبال انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز است.

صالحی نیز در این دیدار با اشاره به توافقات همکاری میان دو کشور اظهار کرد: باید با ایجاد بسترهای لازم برای توسعه روابط مردمی دو کشور، ارتباط و رفت و آمد‌های مردمی را ارتقاء‌دهیم.

وی هم‌چنین در این راستا بر اهمیت روابط و همکاری‌های پارلمانی تاکید کرد و همکاری در چارچوب سازمان‌ها و مجامع منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی،‌ جنبش غیرمتعهد‌ها و اتحادیه آفریقا از دیگر زمینه‌های مهم همکاری توصیف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:‌کشور بنین به عنوان ریاست اتحادیه آفریقا می‌تواند نقش مهمی در تحولات و مسائل بین‌المللی ایفا کند.

او از حضور فعال هیات بلند پایه بنین به سرپرستی رییس‌جمهور این کشور در اجلاس سران نم در تهران تقدیر کرد.

در این دیدار هم‌چنین آخرین تحولات جاری در آفریقا از جمله آخرین تحولات در کشورهای مالی و آفریقای مرکزی مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت و وزیر امور خارجه بنین به تشریح آخرین تحولات این منطقه پرداخت.

صالحی پیام احمدی‌نژاد را تقدیم رییس‌جمهور بنین کرد

وزیر امور خارجه کشورمان با رییس‌جمهور بنین نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار صالحی با رییس‌جمهور بنین

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در سفر دوره‌ای‌اش به آفریقا ، ظهر یک‌شنبه با توماس یحیی بونی، رییس‌جمهور بنین دیدار و پیام دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران را به وی ابلاغ کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابلاغ سلام‌های گرم رییس‌جمهور اسلامی ایران هم‌چنین از طرف احمدی‌نژاد از رییس‌جمهور بنین برای انجام سفر رسمی به ایران دعوت به عمل آورد.

صالحی رایزنی و تبادل نظر مقامات عالی دو کشور به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها و رییس اتحادیه آفریقا را مهم و سازنده خواند.

وی با اشاره به روابط دوجانبه تهران - کوتونو، تلاش بیش‌تر برای اجرای توافقات و پروژه‌های مشترک همکاری را یادآور شد و گفت: باید با رفع موانع،‌ زمینه‌های تسهیل ارتباطات مردم با مردم برای ارتقای سطح روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فراهم آید.

صالحی آمادگی ایران را برای همکاری در کلیه‌ی زمینه‌های کشاورزی، بهداشت و دارو، علوم، آموزشی و انرژی اعلام کرد.

رییس‌جمهور بنین نیز در این دیدار با استقبال از دعوت احمدی‌نژاد، از صالحی خواست سلام‌های گرم وی را به رییس‌جمهور اسلامی دولت و ملت ایران تقدیم کند.

او با اشاره به اهمیت ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها گفت: دو کشور در چارچوب عضویت در این جنبش دیدگاه‌های نزدیک و مشترک دارند و می‌توانند در عرصه‌های منطقه‌یی و بین‌المللی همکاری کنند.

وی با اشاره به این که ما ایران را شریک مهمی برای بنین تلقی می‌کنیم، تاکید کرد: اراده و تمایل ما، همکاری با ایران در سطوح دولت با دولت و بخش‌های خصوصی با یکدیگر در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، کشاورزی، اقتصادی، انرژی، سیستم آبرسانی و دامپروری است.

با حضور صالحی کلنگ‌ ساخت یک دانشکده از دانشگاه ابومی کالاوی کوتونو زده شد

صالحی در مراسم کلنگ‌زنی دانشکده دانشگاه ابومی کالاوی

وزیر امور خارجه عصر یک‌شنبه بنین را به مقصد غنا ترک کرد.

مقصد دوم سفر: آکرا پایتخت غنا

جمهوری غنا با وسعت 2383305 کیلومتر مربع و 25 میلیون نفر جمعیت در منطقه غرب آفریقا واقع شده است. این کشور از شمال و شمال غربی به بورکینافاسو، از غرب به ساحل عاج، از شرق به توگو و از جنوب به ساحل خلیج گینه واقع در اقیانوس اطلس، منتهی می‌شود. طول جغرافیایی این سرزمین بین 4 و 11/5 درجه شمالی و عرض جغرافیایی آن از 1/5 درجه غربی تا 4/5 درجه شرقی می‌باشد.

زبان رسمی آن، انگلیسی و دارای بیش از 75 زبان و لهجه ملی می‌باشد. آموزش زبان‌های محلی هر منطقه در کنار آموزش زبان انگلیسی انجام می‌گیرد.

مهم‌ترین اقوام غنایی عبارتند از آکان، موشی، داگومبا، اوه، گاه و ایویی

بر اساس آمار رسمی 68 درصد مردم مسیحی، 16 درصد مسلمان و بقیه پیرو عقاید بومی هستند. برخی آمارهای غیررسمی تعداد مسلمانان را 30 درصد عنوان می‌کنند.

این کشور دارای 10 استان می‌باشد. شهرهای بزرگ غنا عبارتند از آکرا (پایتخت)، کوماسی، تاکورادی و تماله.

بنادر مهم این کشور نیز تما و تاکورادی هستند.

تنها فرودگاه بین‌المللی عمده غنا در شهر آکرا واقع شده است و پروازهای داخلی غنا در مسیر آکرا کوماسی و تماله نیز برقرار می‌باشد.

اوضاع اقتصادی:

اقتصاد غنا در یک ربع آخر قرن گذشته شکل گرفته است. این امر در سایه مدیریت، ایجاد یک فضای رقابت تجاری آزاد و کاهش دائمی سطح فقر محقق شده است. غنا از موهبت منابع طبیعی و کشاورزی بهره‌مند است که سهم آنها یک چهارم تولید ناخالص داخلی بوده و بیش از نصف جمعیت نیروی کار را به خود جذب کرده که اساسا زمین‌داران کوچک هستند. سهم بخش خدمات در تولید ناخالص داخلی 50 درصد است.

طلا، تولید کاکائو و ثروت‌های فردی منابع اصلی ارز خارجی هستند. تولید نفت اقتصادی غنا از قسمت ساحلی حوزه نفتی جوبیلی در نیمه ماه دسامبر سال 2010 آغاز شد و نقش بسزایی در رشد اقتصادی کشور داشت به گونه‌ای که سطح رشد اقتصادی کشور را که در سال 2010 معادل هشت درصد بود به سطح 14/4 درصد در سال 2011 افزایش داد (طبق آمار دولتی).

تولید نفت غنا در حال حاضر روزانه 80 هزار بشکه در روز است و با تلاش‌های به عمل آمده توسط شرکت‌های نفتی خارجی دخیل در استخراج نفت این کشور به ویژه شرکت نفتی تالو قرار است در سال 2013 تولید روزانه به 120 هزار بشکه برسد. از عوامل موثر در رشد سریع اقتصادی غنا می‌توان افزایش قیمت طلا و دانه کاکائو را در سطح جهان در سال 2011 نام برد.

دولت این کشور در ارتباط با درآمدهای نفتی و مصرف آنها با مشکلاتی مواجه است. طبق برنامه قرار بود در فاز اول تولید نفت روزانه 120 هزار بشکه استخراج شود و بدین منظور درآمد نفتی روزی 120 هزار بشکه در بودجه‌های سالانه کشور برنامه‌ریزی شده بود ولی متاسفانه این موضوع تاکنون تحقق نیافته و همواره بین دولت و شرکای نفتی آن بالاخص شرکت نفتی آمریکایی کاسموس مناقشه بوده است. تخمین زده شده ذخایر نفتی موجود غنا 700 میلیون بشکه باشد که البته وجود ذخایر بیشتر نیز پیش‌بینی شده است.

غنا امضاکننده پیمان بسته همکاری چالش هزاره (MCC) با آمریکا در سال 2006 میلادی است. یکی از اهداف عمده آن تغییرات اساسی در بخش کشاورزی غنا است. از نظر رتبه‌بندی کشور غنا در سال 2002 در رده کشورهای بسیار مقروض و فقیر (HIPC) ارزیابی شده است که اقتصاد کشور را در سال 2006 وابسته شدید به وام‌های متعدد خارجی نمود. در سال 2009 غنا موافقتنامه‌ای را برای یک دوره سه ساله با صندوق بین‌المللی پول به امضا رساند. اهداف این موافقتنامه کاهش فقر، افزایش امکانات برای بهبود ثبات اقتصاد خرد، رقابت‌پذیری بخش خصوصی، توسعه منابع انسانی، حکومت بهینه و مسئولیت‌پذیری بود. مدیریت خوب اقتصاد کلان به همراه قیمت بالای طلا و کاکائو به رشد و ثبات تولید ناخالص داخلی (GDP) بین سال‌های 2012 2008 کمک شایانی نمود تا جایی که این کشور اکنون با یک پله صعود در زمره کشورهای مقروض و فقیر (IPC) قرار گرفته است.

قابل ذکر است 10 درصد تولید طلا در جهان متعلق به غنا بوده و پس از آفریقای جنوبی دومین تولیدکننده در سطح جهان است. در زمینه تولید دانه کاکائو به لحاظ کمیت پس از ساحل عاج دومین تولیدکننده در مقیاس جهانی و به لحاظ کیفیت اولین تولیدکننده در سطح جهان به شمار می‌رود. در سال 2011 برای اولین بار تولید دانه کاکائو به یک میلیون تن رسید و مقام اول تولیدکننده کمی این دانه در جهان را به دست آورد.

از دیگر موارد قابل ذکر می‌توان به وجود منابع معدنی بوکسیت، الماس صنعتی، آلومینیوم و ذخایر چوب اشاره نمود.

روابط سیاسی غنا با جمهوری اسلامی ایران:

ایران و غنا در تاریخ 3 تیرماه 1353 اقدام به برقراری روابط سیاسی نمودند و سفیر ایران در نیجریه و سفیر غنا در پاکستان به عنوان سفرای آکرودیته در پایتخت دو کشور تعیین شدند. غنا در سال 1355 با اعزام سفیر، سفارت خود در تهران را تاسیس نمود.

از طرف ایران:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط دو کشور کماکان ادامه داشت لکن از تیرماه 1359 تا دی ماه 1361 سفیر آکرودیته برای غنا مشخص نشد.

در دی ماه 1362 هیاتی به سرپرستی مدیرکل وقت کشورهای عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه جهت تاسیس نمایندگی به غنا سفر نمود. به دنبال آن سفارت ایران در سال 1363 در آکرا افتتاح شد.

از زمان افتتاح سفارت تا اردیبهشت 1366 روابط در سطح کاردار و از آن تاریخ تاکنون سفرای جمهوری اسلامی ایران در آکرا مقیم بوده‌اند. مسوولیت آکرودیته کشورهای توگو و لیبریا نیز بر عهده سفیر جمهوری اسلامی ایران در آکرا می‌باشد.

از طرف غنا:

غنا در سال 1363 به دلیل مشکلات اقتصادی سفارت خود در تهران را تعطیل کرد. به دنبال توسعه روابط فیمابین و برگزاری سومین اجلاس کمیسیون مشترک در تهران دولت غنا تصمیم به بازگشایی مجدد سفارت در ایران گرفت. سرانجام احمد‌محمدحسن به عنوان اولین سفیر غنا در تاریخ 1387/8/26 وارد تهران شده و آغاز به کار کرد. اخیرا الحاجی باوا به عنوان سفیر جدید این کشور به تهران معرفی شده و آگرمان وی اعطاء شده است.

قرابت سیاسی:

جمهوری غنا بر سیاست مبتنی بر ارتباط با کلیه کشورهایی که می‌توانند برای منافع ملی این کشور مفید باشند و بتوانند از این کشورها کمک دریافت کنند تاکید دارد. اتخاذ برخی مواضع مشترک بین‌المللی، توجه به سیاست‌های عدم تعهد و همکاری‌های جنوب جنوب و وجود دفاتر فرهنگی، بهداشتی و عمرانی از جمله دلایل ارتباط جمهوری اسلامی ایران با غنا در قاره آفریقا بوده است.

لازم به یادآوری است این کشور از بعضی مواضع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی و به ویژه از مواضع ایران در زمان جنگ تحمیلی حمایت کرد. ایران چندین نهاد عمرانی، فرهنگی، درمانی و آموزشی را در این کشور فعال نموده است.

شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهور غنا، دیدار با وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور این کشور و همچنین بازدید از دانشگاه اسلامی، مرکز رایزنی فرهنگی ایران در غنا و کلینیک سلامت ایران در آکرا و همچنین دیدار با ایرانیان مقیم آکرا در محل سفارت ایران در غنا از جمله برنامه‌های سفر صالحی به این کشور بود.

حرکت‌های اقتصادی و تجاری عمق بیشتری به روابط تهران و غنا می‌بخشد

وزیر امور خارجه کشورمان در اولین برنامه سفر به غنا در جمع ایرانیان مقیم در آکرا حضور یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) علی‌اکبر صالحی با تاکید بر اهمیت قاره آفریقا به خصوص در قرن 21 گفت: جا دارد که روابط سیاسی‌مان با غنا را بیشتر تقویت کنیم و حرکت‌های اقتصادی و تجاری عمق بیشتری به این روابط می‌دهد.

وی گفت: امیدواریم با کار کارشناسی و امکان‌سنجی لازم و با سهولت در روابط بین‌المللی بتوانیم رسالت خودمان را به انجام برسانیم.

وی رابطه با آفریقا را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: باید آفریقا را از نو شناخت.

شرکت صالحی در مراسم تحلیف رییس‌جمهور غنا

مراسم تحلیف رییس‌جمهور غنا

وزیر امور خارجه کشورمان صبح دوشنبه، 18 دی ماه در مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب غنا شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی در سفر خود به غنا در مراسم تحلیف جان درامانی ماهاما که با حضور مقامات 17 کشور برگزار شد، شرکت کرد.

غنا به عنوان عضو جنبش غیرمتعهدهاست و ایران به عنوان رییس این جنبش در مراسم تحلیف حضور داشت.

ششمین انتخابات ریاست‌جمهوری غنا پس از درگذشت ناگهانی جان آتا میلز، رییس‌جمهور سابق غنا در تاریخ 7 دسامبر 2012 برگزار شد و مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب آن در میدان استقلال شهر آکرا پایتخت غنا برگزار شد.

در حاشیه مراسم تحلیف رییس‌جمهور غنا

حضورصالحی در مرکز رایزنی فرهنگی ایران در آکرا و دانشگاه اسلامی غنا

وزیر امور خارجه‌ در ادامه سفرش به کشور غنا، از مرکز رایزنی فرهنگی ایران در آکرا و همچنین دانشگاه اسلامی غنا دیدن کرد.

صالحی در مرکز رایزنی فرهنگی ایران در غنا

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، علی‌اکبر صالحی در بازدید از مرکز رایزنی فرهنگی ایران در آکرا با بیان این‌که نشر دین و فرهنگ کار مشکلی است، بر لزوم داشتن خلق نیکو و داشتن شرح صدر از سوی کسانی که مأموریت رساندن پیام قرآن را دارند، تأکید کرد.

وی با گرامیداشت یاد امام موسی صدر و حضورش در لبنان به‌عنوان متولی امور شیعیان، بر ضرورت توجه به شیوه‌ جذب افراد به دین تأکید کرد.

در این بازدید، رضا بخشایش، رایزن فرهنگی ایران در غنا نیز اقدامات و فعالیت‌های این مرکز را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه‌ همچنین از دانشگاه اسلامی غنا که وابسته به جامعه المصطفی قم است، دیدن کرد.

صالحی در این بازدید پس از ارائه‌ گزارش نصرالله سخاوتی، رییس این دانشگاه و همچنین شنیدن مباحث مطرح‌شده از سوی اساتید این دانشگاه، بر لزوم توسعه‌ آفریقا تأکید و اظهار کرد: غنا می‌تواند پیشروی این توسعه باشد و به‌عنوان الگو در آفریقا فعالیت کند و تنها راه حل این مسأله آموزش است. آموزش نیاز اساسی هر کشوری است.

وزیر خارجه با اظهار خوشحالی از روابط سیاسی خوب ایران و غنا، تصریح کرد: امیدواریم با کمک یکدیگر بتوانیم این دانشگاه را برای ارائه‌ خدمات آموزشی بیشتر به مردم غنا توسعه دهیم.

وی با اشاره به مسوولیت اساتید در گسترش آموزش در این دانشگاه، گفت: ایران برای همکاری آموزشی و علمی بدون شرط با غنا آمادگی دارد.

در دانشگاه اسلامی غنا 800 دانشجوی دختر و پسر در رشته‌های مدیریت، ارتباطات، بانک‌داری و ادیان تحصیل می‌کنند.

وزیر خارجه در دانشگاه اسلامی غنا

تاکید وزیر خارجه ایران و رییس‌جمهور غنا بر توسعه روابط دو کشور

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رییس جمهور غنا، پیام شفاهی احمدی‌نژاد را به وی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رییس‌جمهور کشورمان، از طرف وی از جان درامانی ماهاما برای انجام دیدار رسمی از ایران دعوت کرد.

وی از طرف دولت و ملت ایران، انتخاب ماهاما برای مسوولیت مهم ریاست‌جمهوری غنا را تبریک گفت و حضور هیات ایرانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشور غنا را بیانگر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها و روابط با دولت و ملت غنا در حوزه‌های مختلف توصیف کرد.

صالحی با اشاره به تخصص و تجربیات بالای ایران در زمینه‌های کشاورزی، علوم و فن‌آوری، بهداشت و دارو، آمادگی کشورمان را برای گسترش همکاری‌های مشترک با غنا در این زمینه‌ها اعلام داشت.

وی هم‌چنین به نقش مهم، اساسی و سازنده مراکز آموزشی و درمانی جمهوری اسلامی ایران در غنا اشاره کرد.

صالحی دیدگاه‌های ایران و غنا را در عرصه‌های بین‌المللی نزدیک خواند و از همکاری‌های دو کشور در این زمینه‌ها ابراز رضایت کرد.

رییس‌جمهور غنا نیز در این دیدار با تشکر از حضور هیات جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف از دعوت احمدی‌نژاد برای سفر به ایران استقبال و تاکید کرد، در اولین فرصت به ایران سفر خواهد کرد.

او نیز از احمدی‌نژاد برای سفر به غنا دعوت به عمل آورد.

ماهاما با اشاره به روابط بسیار نزدیک ایران و غنا و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: امیدواریم با ادامه روند گسترش محاسبات، همکاری‌ها را به بالاترین سطح ارتقا دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی برای برگزاری پنجمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در اواسط سال جاری میلادی در تهران همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف تقویت شود.

رییس‌جمهور غنا با اشاره به 5 یادداشت تفاهم همکاری امضا شده میان دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، آموزشی، علمی، درمانی و کشاورزی، نیازهای پزشکی و بهداشتی غنا را یادآور شد و خدمات مراکز درمانی هلال‌احمر و جهاد کشاورزی در این کشور برای مردم محروم را بسیار ارزنده توصیف کرد.

او با اشاره به تجربیات و توانمندی بالای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های کشاورزی،‌ تولید محصولات غذایی و صنایع نفت و گاز، علاقه‌مندی غنا را برای همکاری با ایران در این زمینه‌ها به ویژه محصولات غذایی، تولید برنج، انرژی و امور عمرانی را مورد تاکید قرار داد.

رییس‌جمهور غنا با اشاره به برگزاری موفق اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران، ریاست احمدی‌نژاد در این جنبش را تبریک گفت و آمادگی کشورش را برای تقویت همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله در چارچوب "نم" اعلام کرد.

وزیر امور خارجه همچنین در کلینیک سلامت ایران در آکرا نیز حضور یافت.

صالحی در کلینیک سلامت ایران در غنا

وی پس از ارائه گزارش دکتر پهلوانیان رییس این مرکز که وابسته به سازمان هلال احمر ایران است بر ضرورت همکاری‌های پزشکی و بهداشتی بین ایران و غنا تاکید کرد.

صالحی در جمع بیماران کلینیک سلامت ایران در آکرا

صالحی همچنین از ساختمان در حال احداث این کلینیک نیز بازدید کرد.

بازدید صالحی از ساختمان در حال احداث کلینیک سلامت ایران

مقصد سوم سفر: واگادوگو _ پایتخت بورکینافاسو

بورکینا فاسو به زبان بومی به معنای سرزمین انسان‌های شریف است.

ویژگیهای جغرافیایی و جمعیتی:

سرزمین بورکینافاسو در غرب آفریقا با مساحت آن 274122 کیلومتر و جمعیت سال 2009 نزدیک به 15 میلیون نفر بوده که بیش از 65% مسلمان و مابقی نیز مسیحی و یا پیروان ادیان بومی هستند. پایتخت سیاسی آن واگادوگو با جمعیت تقریبی 2 میلیون نفر و پایتخت اقتصادی آن شهر بوبودیولاسو با 500 هزار نفر می‌باشد. زبان رسمی آن فرانسه است.

اوضاع و ساختار سیاسی:

بورکینافاسو در 5 اوت 1960 استقلال خود را از فرانسه کسب نمود و موریس یامه گو، به عنوان اولین رییس‌جمهور آن کشور انتخاب شد، اما وی در سال 1966 با کودتای ارتش سرنگون شد. در سال 1984 توماس سانکارا با یک کودتا قدرت را به دست گرفت و یک انقلاب دموکراتیک و مردمی را در کشور به راه انداخت و نام کشور را از «ولتای علیا» به نام کنونی آن تغییر داد. با قتل سانکارا در سال 1987، بلز کمپائوره، رییس‌جمهور فعلی قدرت را به دست گرفت.

در سال 1991 به دنبال تدوین قانون اساسی جدید، حکومت دموکراتیک در این کشور ایجاد شد و رییس‌جمهور، نمایندگان مجلس، شهرداران و شورای شهر از طریق انتخابات آزاد و مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. در همین سال کمپائوره به عنوان نامزد حزب کنگره دموکراسی و پیشرفت CDP در اولین انتخابات آزاد ریاست جمهوری که خود برگزارکننده آن بود، پیروز شد. سپس وی در سالهای 1998 و 2005 و 2010 پیروز بلامنازع انتخابات بود. بورکینافاسو کشوری دموکراتیک است. در این کشور رسانه‌ها خصوصا در بخش خصوصی رشد چشمگیری داشته و از آزادی خوبی برخوردارند.

اوضاع اقتصادی:

اقتصاد بورکینافاسو متکی به کشاورزی است و تولیدات کشاورزی حدود 65 درصد کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. صادرات عمده این کشور پنبه، دام و طلا است.

در بورکینافاسو کشاورزی و دامپروری موتور اصلی اقتصاد ملی است. این دو بخش 90 درصد جمعیت فعال کشور را در برگرفته و 40 درصد تولید ناخالص داخلی (25 درصد دامپروری، 12 دامپروری و 3 درصد جنگلداری) و 76 درصد را به خود اختصاص داده است. محصولات کشاورزی در بورکینافاسو ارزن خوراکی، نیشکر، ذرت، پنبه، حبوبات، بادام زمینی، کنجد، بادام هندی، برنج، سیب‌زمینی، انبه و مرکبات می‌باشند.

روابط با جمهوری اسلامی ایران:

روابط سیاسی دو کشور در آبانماه 1363 میان سفرای دو کشور در سازمان ملل به امضا رسید و در سال 1365 سفارت کشورمان در واگادوگو افتتاح و بورکینافاسو در سال 1371 سفارت خود در تهران را افتتاح نمود در سال 1375 به دلیل مشکلات مختلف این کشور اقدام به تعطیلی سفارت خود در تهران نمود در سال 1388 با اعزام سفیر جدید و تلاش‌های فراوان و بسترسازی‌های وسیع، روابط دو کشور وارد مرحله بسیار خوبی شد.

در این چارچوب دولت بورکینا برای تقویت هر چه بیشتر روابط با کشورمان، قائم مقام وزیر خارجه خود را در راس یک هیات مهم سیاسی و اقتصادی 25 نفره در مرداد 89 به تهران اعزام نمود. همچنین وزیر امور خارجه این کشور در راس یک هیات مهم اقتصادی و سیاسی در شهریور 89 به کشورمان سفر و در اولین نشست رایزنی‌های دو جانبه دو کشور و نیز اولین همایش هم اندیشی ایران و آفریقا شرکت نمود.

-سفر وزیر جهاد کشاورزی بهمن 1389 با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی کشاورزی و توسعه روابط و امضاء موافقتنامه همکاری‌های کشاورزی با طرف بروکینافاسویی.

در طول این سفر 8 سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید.

-سفر عباسی، وزیر ورزش به واگادوگو به منظور تسلیم پیام رییس‌جمهور به همتای بورکینافاسویی وی جهت شرکت در اجلاس سران «نم» تهران.

- سفر هیات بلند پایه و هیات همراه به ریاست رییس‌جمهور بورکینافاسو به تهران جهت شرکت در اجلاس سران «نم» (5 لغایت 10 شهریورماه 1391) و ملاقات با مقامات بلندپایه کشورمان.

- هم‌اکنون حجم مبادلات تجاری بین دو کشور برای نخستین‌بار به 10 میلیون دلار بالغ گردید.

با استقبال گرم از این سفرها و نتایج بسیار خوب، فصل نوینی در روابط دو کشور آغاز شد. همچنین گروه‌های دوستی پارلمانی در مجالس دو کشور تشکیل شده است.

وزیر خارجه سه‌شنبه شب، 19 دی ماه وارد فرودگاه شهرواگادوگو پایتخت بورکینافاسو شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، علی‌اکبر صالحی پس از ورود به فرودگاه ، مورد استقبال معاون وزیر امور خارجه بورکینافاسو قرار گرفت.

دیدار با وزیر امور خارجه بورکینافاسو، رییس مجلس ملی و رییس جمهوری این کشور ازجمله برنامه‌های علی‌اکبر صالحی در این سفر بود بود.

بازدید از سفارت ایران در بورکینافاسو، دانشکده تربیت معلم وابسته به جامعه‌المصطفی العالمیه هم از دیگر برنامه‌های صالحی در این سفر بود.

در دیدار صالحی با وزیر امور خارجه بورکینافاسو تاکید شد: بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران

وزیر امور خارجه کشورمان، در اولین برنامه سفرش به بورکینافاسو با احمد جبرئیل باسوله، وزیر امور خارجه این کشور به رایزنی پرداخت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی در این دیدار تاکید کرد: اراده‌ مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران توسعه‌ روابط با آفریقا است.

وی تاکید کرد: ایران و آفریقا با توجه به قرابت فرهنگی و هم‌چنین تجارب و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف می‌توانند همکاری‌های خوبی داشته باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: لازم است با تبادل هیات‌های مختلف، زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری در بعدهای مختلف از جمله اقتصادی، تجارت، کشاورزی، صنعتی و بهداشتی شناسایی شود و بسترهای لازم برای گسترش همکاری‌های فی‌مابین فراهم شده و در روند مناسبات تحرک بیشتری ایجاد شود.

صالحی از باسوله برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد.

وزیر امور خارجه بورکینافاسو نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر صالحی به کشورش گفت: امیدواریم از فرصت این دیدار برای رشد روابط دوجانبه و چندجانبه استفاده کنیم و سطح روابط دو کشور را ارتقاء دهیم.

وی با ابراز خوشحالی از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف، علاقه‌مندی کشورش را برای همکاری مشترک و استفاده از تجربیات ایران در زمینه‌های کشاورزی، مکانیزه کردن کشاورزی، بهداشت و آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کرد.

در این دیدار هم‌چنین پیرامون تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحولات خاورمیانه و آفریقا و نقش مهم دو کشور در مناطق خود در کمک به حل و فصل مشکلات، تبادل نظر شد و با توجه به ظرفیت‌های متقابل، همکاری‌های مشترک مورد توجه قرار گرفت.

وزیر خارجه بورکینافاسو، گزارشی از آخرین تحولات بحران مالی را نیز ارایه کرد و نقش منطقه‌ای ایران در کمک به حل و فصل بحران‌ها را ستود.

در این دیدار که وزیر خارجه‌ بورکینافاسو حضور سیاسی کشورها را مهم خواند، موضوع بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران مورد توجه قرار گرفت.

در دیدار با رییس مجلس ملی بورکینافاسو؛ صالحی بر همکاری‌ها برای تثبیت صلح، ثبات و امنیت جهانی تاکید کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر به بورکینافاسو با رییس مجلس ملی این کشور دیدار کرد.

دیدار صالحی با رییس مجلس ملی بورکینافاسو

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با واتار سونگالو آپولینز، رییس مجلس ملی بورکینافاسو تقویت همکاری‌ها را با هدف اجرای هر چه سریع‌تر توافق‌های دوجانبه ضروری دانست.

وی در ادامه روابط ایران و بورکینافاسو را در ابعاد سیاسی «بسیار خوب» توصیف و اعلام کرد: ضروری است متناسب با این وضعیت، مناسبات اقتصادی، تجاری، کشاورزی، فرهنگی، علمی و فنی گسترش یابد.

وی همچنین در این دیدار با ابلاغ پیام تبریک علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت انتخاب آپولینز به عنوان رییس مجلس ملی بورکینافاسو از طرف رییس مجلس ایران از وی برای سفر به تهران دعوت کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار تصریح کرد: با توجه به شرایط حساس تحولات جهانی و بحران‌های موجود، رایزنی و همکاری دو کشور برای کمک به تثبیت صلح، ثبات و امنیت جهانی امری ضروری است.

وی اظهار کرد: در این راستا همکاری‌های ایران و بورکینافاسو باید در چارچوب جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین تشکیل و تبادل گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور را در تقویت و استحکام روابط دوجانبه و تحکیم دوستی دو ملت مهم دانست.

رییس مجلس ملی بورکینافاسو نیز در این دیدار، سفر وزیر امور خارجه ایران به این کشور را کمک بزرگی برای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مهم دانست.

وی همچنین از دعوت رییس مجلس ایران برای سفر به تهران استقبال و اظهار امیدواری کرد که سفر به ایران به تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌های پارلمانی منجر شود.

واتار سونگالو آپولینز ضمن تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های پارلمانی دو کشور در جهت تحکیم روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد به زودی گروه دوستی پارلمانی ایران و بورکینافاسو تشکیل شود.

در دیدار با صالحی؛ رییس‌جمهور بورکینافاسو توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران را خواستار شد

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رییس‌جمهور بورکینافاسو پیام شفاهی رییس‌جمهور کشورمان را به وی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی در مرحله‌ سوم سفر خود به چند کشور آفریقایی، روز چهارشنبه 20 دی ماه در دیدار با بلیز کامپوره با ابلاغ سلام احمدی‌نژاد از طرف وی، از رییس‌جمهور بورکینافاسو برای انجام دیدار رسمی از ایران دعوت کرد.

وی با اشاره به سازنده بودن مذاکرات خود با مقامات بورکینایی پیرامون روابط دوجانبه و مسائل مهم منطقه‌یی و بین‌المللی خاطرنشان کرد: خوشبختانه روابط سیاسی دو کشور در سطح بسیار خوبی است اما باید تلاش کنیم سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری را نیز متناسب با آن ارتقا دهیم.

وزیر امور خارجه در این راستا تبادل هیات‌های رسمی میان دو کشور را در جهت به جلو راندن همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی، علمی، آموزشی، کشاورزی و بهداشتی، مهم دانست.

صالحی، آمادگی ایران را برای همکاری و انتقال تجربیات در حوزه‌های مختلف اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تقدیر از نقش فعال بورکینافاسو در کمک به حل مناقشات منطقه‌ آفریقا از جمله در کشور مالی، همکاری‌های دو کشور را در تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی به‌ویژه در چارچوب "نم" و اتحادیه آفریقا سازنده خواند.

بلیز کامپوره، رییس‌جمهور بورکینافاسو نیز در این دیدار از وزیر خارجه‌ کشورمان خواست متقابلا سلام‌های گرم وی را به احمدی‌نژاد ابلاغ کند.

وی با استقبال از دعوت رییس‌جمهور اسلامی ایران تاکید کرد که به‌زودی به تهران سفر خواهد کرد تا زمینه‌های عملی توسعه دو کشور بررسی شود.

کامپوره با بیان این‌که ایران و بورکینافاسو مردمی آزاده دارند، یادآور شد: باید برای حفظ این آزادی با هم همکاری کنیم.

رییس‌جمهور بورکینافاسو تاکید کرد که لازم است روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به سطح مناسبات سیاسی عالی برسد.

وی افزود: ما معتقدیم با تقویت همکاری با کشورهای دوست می‌توانیم کشورمان را رو به جلو پیش ببریم.

کامپوره یادآور شد: ما از ملت ایران که توانست در گام نخست با حفظ هویت خود مراحل توسعه و پیشرفت را طی کند تشکر می‌کنیم.

در این دیدار هم‌چنین درباره تحولات منطقه‌یی از جمله بحران‌های سوریه و کشور مالی رایزنی شد و رییس‌جمهور بورکینافاسو آخرین تحولات کشور مالی و صالحی آخرین وضعیت سوریه را تشریح کردند.

رییس‌جمهور بورکینافاسو هم‌چنین با تقدیر از موضع جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل بحران سوریه گفت: هرج و مرج و درگیری‌ها به نفع هیچ‌کس نیست و تلاش شما برای ایجاد توازن و ثبات قابل تقدیر است.

در این دیدار رییس‌جمهور بورکینافاسو برگزاری موفق اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران را نقطه عطفی برای این جنبش خواند.

او ابراز امیدواری کرد سفر وزیر خارجه کشورمان به بورکینافاسو روند توسعه روابط دو کشور را سرعت بخشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزیر خارجه کشورمان هم‌چنین در ادامه سفرش به بورکینافاسو دیداری از مدرسه دارالهدی که توسط خیرین ایرانی در بورکینافاسو ساخته شده است داشت. وی هم‌چنین بازدیدی نیز از دانشسرای تربیت معلم بورکینافاسو داشت.

وزیر خارجه کشورمان عصر چهارشنبه واگادوگو را به مقصد قاهره ترک کرد.

مقصد آخر: قاهره _ مصر

جیزه - اهرام ثلاثه

پس از انقلاب اسلامی روابط ایران و مصر همواره دچار بحران و تشنج بوده است، اما پس از انقلاب مصر در سال 2010 دو کشور تلاش‌هایی را در جهت گسترش روابط آغاز کرده‌اند.

پس از امضای توافقنامه صلح کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل رابطه دیپلماتیک ایران و مصر کاهش یافت و تا سطح «حافظ منافع» رسید. اما ایران و مصر دو کشور مهم خاورمیانه و جهان اسلام هستند از این رو نمی‌تواند ارتباطات دیپلماتیک این دو کشور که یکی دروازه آسیا و دیگری دروازه آفریقاست تنها در حد باریکه‌ای حفظ شود.

روابط ایران با مصر:

در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی؛ وی پس از ۲۰ سال قطع کامل روابط ایران با مصر، در ژنو با حسنی مبارک رییس‌جمهور وقت مصر دیدار و گفتگو کرد.

در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد؛ در اردیبهشت ۱۳۸۶، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران در سفر به ابوظبی اعلام کرد که: « اگر همین امروز دولت مصر اعلام آمادگی کند، تا پایان وقت اداری همین امروز سفارتمان را در قاهره دایر می‌کنیم»

بعد از انقلاب مصر : مصر به ایران اجازه داد تا ناوش را از کانال سوئز رد کند.

مرسی برای اجلاس غیر متعهدها به ایران آمد و ایران را کشور دوست و برادر خواند.

مرسی در حاشیه نشست در دیدار احمدی‌نژاد گفت: احساس دوستی و برادری میان مردم ایران و مصر احساسی متقابل بوده و ما همواره از مواضع و حرکت روبه‌جلو و سازندهٔ ملت ایران در رشد و توسعه و پیشرفت تجلیل می‌کنیم.

وی در پاسخ سخنان احمدی‌نژاد که مصر را شریک راهبردی ایران خوانده‌ بود، گفت: مصر نیز ایران را شریک راهبردی خود می‌داند.

آخرین مقصد سفر وزیر خارجه کشورمان به چند کشور آفریقایی پرواز از غرب به شمال این قاره بود .

سفری رسمی و دوجانبه و با برنامه های فشرده که توجه زیادی را به خود جلب کرده بود چرا که این سفر پس از قطع روابط ایران و مصر اولین بار بود که صورت می‌گرفت و تا زمان این سفر، هیچ مقامی از دو کشور ایران و مصر به صورت رسمی با هم دیداری نداشته‌اند.

هرچند وزیر خارجه کشورمان موضوع سوریه را یکی از موضوعات مورد بررسی در این سفر عنوان کرد و علاوه بر آن از گسترش روابط و توسعه صنعت گردشگری نیز به عنوان دیگر موضوعات مورد بحث در این سفر نام برد، اما چند روز قبل از این سفر و همچنان بعد از این سفر بحث و بررسی درخصوص موضوع سوریه از اهم مباحث مطرح شده در دیدار صالحی با مقامات مصری عنوان شده است.

سفر صالحی به قاهره بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

دیدار با اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه، نبیل العربی، رییس اتحادیه عرب، محمد کامل عمرو، وزیر خارجه، محمد مرسی رییس‌جمهور، شیخ الازهر و همچنین رییس طایفه قبطیان از جمله‌ برنامه‌های فشرده صالحی در سفر یک روزه‌اش به قاهره بود به طوری‌که وزیر خارجه از بامداد پنج‌شنبه حتی فرصتی چند دقیقه‌ای برای استراحت و صرف ناهار هم پیدا نکرد و دیدارها یکی پس از دیگری برگزار شد.

با تاکید بر دخالت نداشتن ایران در امور سوریه؛ صالحی در پاسخ به ایسنا: باید تسهیل کننده موضوع سوریه به صورت سوری - سوری باشیم

وزیر امور خارجه با بیان این‌که «هدف جمهوری اسلامی ایران دخالت در امور سوریه نیست» تاکید کرد: به عنوان دوستان ملت و دولت این کشور باید به صورتی عمل کنیم که منطقه از عواقب ناگوار برحذر باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) علی‌اکبر صالحی در بدو ورود به فرودگاه قاهره در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا طرح بشار اسد رییس‌جمهور سوریه محور مذاکرات با مقامات مصری خواهد بود؟ اظهار کرد: تاکنون برای حل بحران سوریه طرح‌های متعددی همچون طرح کوفی‌عنان، طرح ژنو، طرح اتحادیه عرب، طرح دولت ترکیه و طرح جمهوری اسلامی ایران ارایه شده است و طرح سوریه نیز اخیرا از سوی بشار اسد رییس جمهوری این کشور مطرح شده است. باید دید نقاط مشترک این طرح‌ها چیست و تا جایی که ممکن است آرا و نظرات کشورهای نقش‌آفرین را باید به یکدیگر نزدیک کنیم تا بتوانیم تسهیل کننده موضوع سوریه به صورت سوری - سوری باشیم.

وی با تاکید بر این‌که «هدف دخالت در امور سوریه نیست و هیچ کشوری طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی حق ندارد در امور دیگران دخالت کند، گفت: اما می‌توانیم به عنوان دوستان ملت و دولت سوریه به صورتی عمل کنیم که منطقه را از عواقب ناگوار برحذر داریم و منطقه نیز هرچه زودتر به آرامش و ثبات برسد.

وی با اشاره به این‌که هدف از سفرش به مصر گفت‌وگو با مقامات این کشور در مورد مسایل دوجانبه است، افزود: همچنین موضوعات منطقه‌ای از جمله مساله سوریه که برای منطقه مهم است از دیگر محورهای گفت‌وگو با مقامات مصری خواه بود.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: کشور مصر به عنوان کشور اثرگذار و مهم می‌تواند نقش عمده‌ای در حل و فصل مساله سوریه داشته باشد و ما باید بتوانیم به شکلی عمل کنیم که بحران سوریه به صورت مسالمت‌آمیز و بدون دخالت خارجی‌ها برطرف شود.

وی تاکید کرد: مردم سوریه باید خود سرنوشت‌شان را تعیین کنند و نه این‌که نسخه‌ای از خارج از این کشور نوشته شود.

وی گفت: در سفر به مصر با محمد مرسی رییس‌جمهور و محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر و همچنین برخی مسوولان دیگر ملاقات و درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو می‌کنم.

صالحی سفر به مصر را اولین سفر رسمی دوجانبه به این کشور عنوان کرد و افزود: البته یک بار برای شرکت در نشست وزیران جنبش عدم تعهد و یک بار هم برای حضور در اجلاس گروه تماس که با شرکت ایران، مصر وترکیه برگزار شد، به این کشور سفر کرده بودم.

وی اظهار امیدواری کرد که در جریان این سفر مسایل دوجانبه با مقامات مصری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که «روابط ما با مصر روز به روز در حال گسترش است» گفت: امیدواریم قدم‌های موثرتری در این مسیر برداشته شود.

به گزارش ایسنا صالحی در این گفت‌وگو همچنین آزادی 48 زائرگروگان ایرانی در سوریه را نیز به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس‌جمهور و ملت ایران تبریک گفت و از تلاش‌های دولت‌های قطر، ترکیه و سوریه و مجموعه خیرین ترکیه، کارکنان وزارت امور خارجه ایران و سایر دستگاه‌هایی که با همدلی توانستند این زائران را آزاد کنند تشکر کرد.

بررسی آخرین تحولات سوریه و طرح‌های مطرح برای خاتمه بحران در گفت‌وگوی صالحی و ابراهیمی

آخرین تحولات سوریه و طرح‌های مطرح برای خاتمه بحران در این کشور از جمله پیشنهادها و فعالیت‌های اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه، طرح بشار اسد رییس‌جمهور سوریه و طرح 6 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران در دیدار صالحی و اخضر ابراهیمی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این دیدار که در محل اقامت علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در قاهره انجام شد، اخضر ابراهیمی گزارشی از آخرین تحولات جاری در سوریه و فعالیت‌های خود برای خاتمه بحران ارائه داد.

صالحی نیز با اشاره به شرایط سخت و حساس در سوریه و ضرورت به کارگیری اهتمام و تلاش‌های مستمر و فراوان برای حل این مشکل، از تلاش‌های اخضر ابراهیمی تقدیر و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و کمک به حل و فصل این مشکل اعلام کرد.

وی با اشاره به مواضع روشن کشورمان نسبت به این مساله از ابتدای این بحران، راه حل سوری – سوری بدون دخالت خارجی و توقف خشونت و انجام گفت‌وگوی ملی را تنها راه برون رفت از این مشکل توصیف کرد.

اخضر ابراهیمی نیز با تقدیر از طرح جمهوری اسلامی ایران در این‌باره، تصریح کرد: کشور شما در منطقه مهم است و از جایگاه و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه می‌توان در راستای مصلحت منطقه استفاده کرد.

وی تاکید کرد که همه تلاش‌ها و طرح‌ها باید در جهت مصلحت مردم و کشور سوریه باشد.

طرفین در این دیدار بر ضرورت و اهمیت استمرار رایزنی‌های فیمابین تاکید کردند.

در دیدار صالحی و نبیل‌العربی؛ دبیرکل اتحادیه عرب مشورت و رایزنی با ایران درباره فلسطین را خواستار شد

دیدار صالحی و نبیل‌العربی

علی اکبر صالحی در ادامه برنامه‌های سفرش به قاهره با نبیل‌العربی دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دیدار وزیر خارجه کشورمان با دبیرکل اتحادیه عرب در هتل محل اقامت علی‌اکبر صالحی برگزار شد.

آخرین تحولات منطقه به ویژه تحولات سوریه و فلسطین در دیدار روز پنجشنبه صالحی با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در این دیدار که در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان در قاهره انجام شد دو طرف در ارتباط با مسائل خاورمیانه و موضوع فلسطین گفت‌وگو کردند و بر ضرورت به کارگیری ظرفیت کشورهای منطقه در جهت احقاق حقوق مردم فلسطین و ایستادگی در قبال سیطره‌طلبی رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

صالحی سیاست ایران در حمایت از کلیه تلاش‌ها در ارتباط با کمک به تحقق آرمان‌های فلسطین را یادآور شد.

نبیل العربی نیز در تشریح فعالیت‌های اتحادیه عرب در این رابطه اشغال اراضی فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین مشکل خاورمیانه توصیف کرد.

وی خواستار مشورت و رایزنی با ایران درباره فلسطین شد.

سوریه از دیگر محورهای مذاکرات این دیدار بود و طرفین دیدگاه‌های خود را در ارتباط با برون‌ رفت از این مشکل بیان داشتند.

صالحی در این راستا به سیاست و موضع متوازن ایران از آغاز این بحران مبتنی بر تامین مطالبات مردمی از طریق راه حل سوری – سوری، عدم دخالت خارجی، توقف خشونت و گفت‌وگوی ملی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد آماده همکاری با اتحادیه عرب در مساله سوریه و فلسطین است.

دیدار صالحی با وزیر خارجه مصر

وزیر امور خارجه کشورمان با محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر دیدار کرد.

دیدار صالحی و وزیر خارجه مصر

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیدارعلی اکبر صالحی و محمد کامل عمرو در محل وزارت خارجه مصر انجام شد.

در این دیدار راه‌های گسترش دوجانبه روابط تهران و قاهره و آخرین تحولات منطقه از جمله مساله سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین همکاری‌های اقتصادی به ویژه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و انرژی از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

در این دیدار همچنین با توجه به تاریخ و تمدن دو کشور ایران و مصر، بر ضرورت همکاری‌های گسترده در مبادلات مردم با مردم و صنعت گردشگری تاکید شد.

صالحی و محمد کامل عمرو همچنین بر همکاری‌های دو کشور در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای ایران به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها و مصر به عنوان عضو مهم اتحادیه عرب تاکید کردند.

صالحی در دیدار شیخ الازهر:باید از اختلاف میان مسلمانان پرهیز و بر مشترکات تکیه کرد

وزیر امور خارجه کشورمان با شیخ الازهر مصر دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی‌اکبر صالحی در ادامه سفر خود به قاهره با احمد طیب، شیخ الازهر مصر دیدار و سلام علمای ایرانی را به وی ابلاغ کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که شاهد تبادل هیات‌ها و دیدارهای متقابل علمای مصر با همتایان ایرانی باشیم.

وی پیروزی انقلاب مردم مصر را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: ایران آماده است تجارب خود را در اختیار مردم مصر بگذارد.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: بحث در خصوص شیه و سنی، توطئه و فتنه دشمنان اسلام است. باید از اختلاف میان مسلمانان پرهیز و بر مشترکات تکیه کرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر دشمنان تلاش‌های زیادی کرده‌اند که بین مسلمانان هم اختلاف بیندازند و هم به آن اختلاف دامن بزنند.

وی از شیخ الازهر برای دیدار از ایران، گفت‌وگو با علما و مشاهده همزیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در ایران از نزدیک، دعوت کرد.

احمد طیب نیز در این دیدار به تلاش‌هایی که برای تقریب مذاهب انجام می‌دهد اشاره و خاطرنشان کرد: ما به این مساله توجه ویژه‌ای داریم. مهم‌ترین هدف الازهر، وحدت اسلامی و ایجاد اتحاد بین مسلمانان است.

وی به جایگاه اهل بیت(ع) میان اهل تسنن اشاره و تاکید کرد که اختلاف و تفرقه، توطئه دشمنان اسلام است و نباید اجازه دهیم چنین جریاناتی به اهداف خودشان برسند. موضوع فلسطین نیز از جمله مباحث مطرح شده در دیدار شیخ الازهر با وزیر خارجه کشورمان بود.

در پایان سفر یک هفته‌ای به آفریقا صالحی با رییس طایفه قبطیان مصر دیدار کرد

صالحی با پاپ تواضروس، رییس طایفه قبطیان مصر دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صالحی با تشریح وضعیت مسیحیان در ایران همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در جامعه را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح و سال نو میلادی از رییس طایفه قبطیان مصر برای سفر به ایران دعوت کرد.

در این دیدار رییس طایفه قبطیان مصر نیز از تاریخ و تمدن دیرینه ایران و نقش تاریخی کشورمان در تمدن‌های ادیان الهی تمجید کرد.

پاپ تواضروس همچین برای سفر به ایران ابراز علاقه کرد.

به گزارش ایسنا، صالحی بامداد روز جمعه 22 دی ماه در پایان سفر یک هفته‌ای به کشور بنین، غنا، بورکینافاسو و مصر به تهران بازگشت.

بازگشت وزیر خارجه به تهران از قاهره

شاید سفر وزیر خارجه به مصر با توجه به روابط ایران و مصر و همچنین موضوع سوریه به عنوان مهمترین بخش این سفر قلمداد شود و سفر صالحی به سه کشور بنین غنا و بورکینافاسو را تحت‌الشعاع قرار دهد، اما نباید فراموش کرد که آفریقا را باید از نو شناخت . باید رقابت با کشورهایی چون چین، ترکیه ،هند و ... در این قاره غنی از منابع را در اولویت قرار داد که این نیازمند برنامه‌ریزی دستگاه دیپلماسی در هموار کردن راه چه در زمینه سیاسی و چه در زمینه اقتصادی و سرمایه‌گذاری است. شاید رسانه‌ها نیز در این مسیر و معرفی آفریقا؛ این تکه جدا شده از دریای مدیترانه، کوتاهی کرده‌اند، اما نباید فرصت و زمان را از دست داد؛ چراکه نه این کشورها تضمین دارند که همواره با ایران همکاری کنند و نه دیگر کشورها در خواب به سر می‌برند که به این قاره غنی نیندیشند.

ایران و آفریقا با توجه به قرابت فرهنگی و هم‌چنین تجارب و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف می‌توانند همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشند.

گزارش از: فاطمه ابوطالبی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha