• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91102012304

در گفت‌وگو با ایسنا

سفیر ایران در دمشق: طرح اسد حاکی از اراده برای انجام تغییرات اساسی در سوریه است

سفیر ایران در دمشق: طرح اسد حاکی از اراده برای انجام تغییرات اساسی در سوریه است

سفیر ایران در دمشق گفت: آمریکا باید تکلیف خود را نسبت به وضعیت سوریه روشن کند و از دوگانگی و تناقض درآید.

سفیر ایران در دمشق گفت: آمریکا باید تکلیف خود را نسبت به وضعیت سوریه روشن کند و از دوگانگی و تناقض درآید.

محمدرضا رئوف شیبانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاطرنشان کرد: طرح بشار اسد به نوعی دیدگاه‌های بیان شده در طرح‌های مختلفی که تاکنون در مورد حل مساله سوریه ارائه شده است را مد نظر قرار داده است و در حقیقت فصل مشترک طرح‌های مختلفی که تاکنون از جهات مختلف ارائه شده را می‌توان در طرح اسد دید.

سفیر ایران در سوریه اظهار کرد: برخی از عناصر مطرح شده در طرح حاکی از وجود اراده نزد مقامات سوریه برای انجام تغییرات اساسی در سوریه است. ما سیاست جزم‌گرایی را در کلام اسد نمی بینیم بلکه نوعی گشایش در این ظهارات وجود دراد.

شیبانی با اشاره به اظهارات اسد افزود: رییس‌جمهور سوریه در طرح خود بحث تشکیل دولت جدید فراگیر را مطرح کرده است، ضمن این که موضوع ایجاد پارلمان و قانون اساسی جدید و تدوین میثاق مشترک ملی را نیز مدنظر قرار داده است که تمامی این عناصر حاکی از وجود اراده برای تغییر است.

او گفت: چند نقطه به عنوان نقطه تمرکز و ضرورت مورد توجه و رعایت در این راه حل سیاسی در نظر گرفته شده است. اسد مخالفت جدی خود را با تروریسم به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به دموکراسی اعلام کرد. ضمن این که وی در کلام خود ضرورت توقف کمک‌رسانی به گروه‌های مسلح و تروریستی و التزام طرف‌های خارجی را بر توقف کمک به این گروه‌ها را به عنوان اصل مطرح کرده است.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: اسد بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه و راه حل سوری سوری برای حل بحران سوریه تاکید کرده است. رییس جمهور سوریه نقش مردم را به عنوان تنها عنصر تعیین کننده مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: طرح اسد ابتکار عملی است که با توجه به وضعیت میدانی این کشور ارائه شده است و پیشرفت‌های حاصله آن را می‌توان نقطه عطفی در تحولات سوریه قلمداد کرد.

شیبانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همان طور که همواره تاکید کرده است ضرورت حل بحران سوریه را راه حل سیاسی و ورود به گفت‌وگوهای فراگیر می‌داند. طرح اسد با نگاه ایران انطباق کامل دارد و ایران نیز از زبان وزیر امور خارجه خود هم حمایتش را از این اطرح اعلام کرده است.

سفیر ایران در دمشق در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا با اشاره به واکنش منفی برخی کشورهای غربی و منطقه‌یی به اظهارات اسد اضافه کرد: بسته به نوع نگاه کشورها به تحولات و منافع آن‌ها، واکنش‌ها به تحولات سوریه متفاوت بوده است.

شیبانی به اظهارت مقامات آمریکایی در این‌باره اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سیاست خارجی آمریکا سیاست فعالی نیست که این مساله دلایل متعددی دارد از جمله بیماری هیلاری کلینتون، تغییر وزیر خارجه و مشکلات اقتصادی و مالی سیاست خارجی آمریکا در منطقه را دچار سردرگمی مفرط کرده است. رفتار سطحی و متناقض آمریکا در قبال تحولات سریع منطقه، سیاست این کشور را با تناقضات حادی مواجه کرده است.

او ادامه داد: ما همواره تاکید کرده‌ایم که آمریکا باید واقعیت‌های منطقه و عناصر واقعی قدرت در منطقه را مورد توجه قرار دهد و از تجربیات جنگ افغانستان، عراق و جنگ‌های33 روزه لبنان و دو نبرد سرنوشت‌ساز در غزه درس بگیرد. توجه به واقعیت‌های منطقه از جانب آمریکا موجب می‌شود که مناقع مردم آمریکا حفظ شود و کم‌تر ضربه ببیند. آمریکایی‌ها درباره تحولات سوریه هم‌چنان دوگانه برخورد می‌کنند. آن‌ها باید تکلیف خود را نسبت به وضعیت سوریه روشن کنند و از دوگانگی و تناقض درآیند.

سفیر ایران در سوریه اضافه کرد: رییس‌جمهور سوریه طرح عمل سیاسی را برای حل بحران کشورش ارائه کرده است که نتیجه و دستاورد آن بازگشت ثبات و آرامش به سوریه و منطقه خواهد بود و نحوه برخورد و نوع رویکرد کشورها با طرح رییس جمهور سوریه مشخص می‌کند چه کشورهایی خواستار ثبات و آرامش هستند و کدام کشورها به دنبال بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور و منطقه هستد.

شیبانی افزود: در این طرح نحوه ورود به گفت‌وگو در دو مرحله پیش‌بینی شده است. دولت مکلف شده که با تمام جریان‌های سیاسی فعال در داخل و خارج کشور به صورت مقدماتی برای تشکیل کنفرانس و یا گردهمایی ملی مشورت کند. در مرحله دوم دولت مکلف شده که کنفرانس فراگیر ملی برای تدوین میثاق ملی سوریه را شکل دهد و این میثاق ملی که به آرای عمومی گذاشته می‌شود مکانیسم تعریف شده مشخصی برای شکل‌دهی به گفت‌وگوی ملی است.

او گفت: باید دید طرف‌های مقابل خواستار دستیابی به اهداف خود از طریق گفت‌وگو هستند یا هم‌چنان تکیه به سلاح دارند و می‌خواهند به هدف و دموکراسی مورد نظر خود از طریق سلاح دست یابند. کسی که اعتقاد به گفت‌وگو نداشته باشد با هر پیشنهادی برای ورود به گفت‌وگو مخالفت می‌کند چون منش و روش او به کارگیری سلاح است و کشورهایی که این گروه‌ها را حمایت می‌کنند با هر پیشنهادی برای ورود به گفت‌وگو مخالفند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha