• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91101810295
  • خبرنگار : 71434

واکنش‌های منفی ترکیه، مصر و غربی‌ها به طرح اسد

واکنش‌های منفی ترکیه، مصر و غربی‌ها به طرح اسد

در پی اظهارات روز یکشنبه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که در پی آن راهکاری را برای حل و فصل بحران در این کشور ارائه داد، برخی کشورهای جهان از جمله آمریکا واکنش‌های تندی نشان دادند.

در پی اظهارات روز یکشنبه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که در پی آن راهکاری را برای حل و فصل بحران در این کشور ارائه داد، برخی کشورهای جهان از جمله آمریکا واکنش‌های تندی نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره،‌ ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهارات اسد را "تلاش بی‌معنا برای حفظ قدرت در سوریه‌ای که جنگ آن را تکه تکه کرده" توصیف کرد.

نولاند همچنین از بشار اسد خواست تا هر چه سریعتر از قدرت کنار رود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: اظهارات اسد تلاشی دیگر از نظامی بود که به قدرت چنگ زده است و هیچ اقدامی برای انتقال سیاسی نمی‌کند.

نولاند در ادامه خاطرنشان کرد: طرح پیشنهاد از سوی اسد از واقعیت فاصله دارد و تلاش‌های اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب را به شکست می‌کشاند و نه تنها سودی ندارد بلکه به نظام سوریه فرصت بیشتری می‌دهد تا کشتار مردم را ادامه دهد.

همچنین دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز به نوبه خود بشار اسد را به ترک قدرت در سوریه فرا خواند.

کامرون در مصاحبه‌ای با رادیو بی‌بی‌سی اعلام کرد: پیامی که من به اسد می‌دهم این است که هرچه سریعتر برکنار شود چرا که دستانش به خون مردم آلوده است. ما دیدیم که 60 هزار نفر در سوریه کشته شدند.

کامرون با اشاره به دیدارش با برخی آوارگان سوری در اردوگاه آوارگان در مرزهای اردن اعلام کرد که کشورش با همکاری کشورهای دیگر برای تغییر اوضاع سوریه تلاش خواهد کرد.

همچنین ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز به نوبه خود طرح پیشنهادی بشار اسد را بی‌فایده اعلام کرده و گفت: طرح خالی از فایده اسد هیچ کس را فریب نخواهد داد چرا که کشتارها و خشونت‌هایی که در سوریه شاهد آن هستیم ساخته دست اسد است.

هیگ همچنین وعده‌های اسد برای اصلاحات را وعده‌های توخالی دانست که نمی‌تواند دیگران را فریب دهد.

گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز بار دیگر بشار اسد را به برکناری از قدرت فرا خواند.

وی در واکنش به اظهارات اسد که پس از چندین ماه ایراد شد، گفت: اسد باید به جای تکرار عبارات تهدید آمیز زمینه را برای تشکیل دولت انتقالی و آغاز سیاسی جدید در سوریه فراهم کند.

وستروله همچنین نسبت به اظهارات رئیس جمهوری سوریه اظهار تاسف کرده و گفت: این اظهارات هیچ دیدگاه و اندیشه جدیدی را به دنبال نداشت.

وزیر خارجه آلمان همچنین افزود: من نه تنها از اسد می‌خواهم که آمادگی‌اش را برای اعلام آتش بس اعلام کند بلکه می‌خواهم خشونتی را که نیروهایش علیه مردم به کار می‌گیرند به طور نهایی پایان دهد.

در ترکیه نیز احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی مداخله جویانه سخنان روز یکشنبه بشار اسد را در خصوص حل و فصل بحران سوریه وعده‌های توخالی توصیف کرد.

وی گفت: اسد نمی‌تواند ادعای حقانیت کند پس از اینکه 60 هزار سوری را قتل عام کرده است. من از اسد می‌خواهم مخالفان را به رسمیت بشناسد.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود اسد را به برکناری از قدرت فرا خوانده و گفت: اسد باید هرچه سریعتر از قدرت برکنار شود تا بتوان به راهکاری سیاسی در سوریه دست یافت.

محمد مرسی،‌ رئیس جمهوری مصر نیز همتای سوری خود را به برکناری از قدرت فرا خواند.

مرسی در مصاحبه ویژه با شبکه سی‌ان ان آمریکا اعلام کرد که اسد باید به عنوان یک "مجرم جنگی" در مقابل دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی محاکمه شود.

رئیس جمهوری مصر همچنین خاطرنشان کرد که از خواسته‌های برخی برای محاکمه اسد در دادگاه کیفری حمایت می‌کند.

وزیران خارجه سوئد و دانمارک نیز به شدت از مخالفت بشار اسد با آغاز مذاکرات با مخالفان سوری انتقاد کردند.

کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت: اظهارات بشار اسد در حقیقت زمینه را برای شدت گرفتن درگیری‌ها در سوریه فراهم می‌کند. اسد کسی است که کشور و ملتش را به نابودی کشانده است.

ویلی سوندال، وزیر خارجه دانمارک نیز اسد را به بی‌توجهی به خواسته‌های ملت سوریه متهم کرده و گفت: این اولین باری نیست که از اسد وعده‌های توخالی می‌شنویم بدون اینکه هیچ یک از این وعده‌ها عملی شود.

"ائتلاف ملی سوریه" که بزرگ‌ترین تشکل اپوزیسیون این کشور است نیز اعلام کرد که سخنان اسد صرفا در خدمت نابودی تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه است.

این در حالی است که امیل لحود، رئیس جمهوری سابق لبنان در واکنش به اظهارات اخیر بشار اسد اعلام کرد اسد اظهاراتی کاملا واضح را ایراد کرد که همه نقاط نامفهوم و تبلیغات مغرضانه برخی از رسانه‌ها درباره سوریه را از بین برد.

وی افزود: اظهارات بشار اسد چارچوبی را برای راهکار سوریه ایجاد کرد که در شکل و مضمون با تمامیت ارضی سوریه و فداکاری‌های ملت و ارتش سوریه همخوانی دارد.

لحود همچنین تاکید کرد: بشار اسد شجاع که مرحله انتقالی را به وضوح شرح داد در اظهاراتش به راهکاری اشاره کرد که به خونریزی‌ها در سوریه پایان داده و به برقراری صلح و امنیت منتهی می‌شود. رئیس جمهوری که به نصیحت گوش می‌دهد اما هرگز تسلیم دیکته‌ها و استبداد کشورهای دیگر نمی‌شود. رئیس جمهوری که حق را می‌داند و برای آزادی مردمش ارتش و کشورش از تروریسم تلاش می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha