مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور پیشبینی کرد با توجه به افزایش نرخ بلیت هواپیما امسال کاهش مسافر و پروازها را داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهخوزستان، محمود رسولینژاد با بیان اینکه طرح ایجاد فرودگاه اهواز از مصوبات هیات دولت بوده است گفت: امیدواریم شرکت نفت در اجرای این مصوبه جدیتر وارد عمل شود.
به گفته وی فرودگاه فعلی اهواز از نظر شاخص جابهجایی مسافر رتبه پنجم و گاها رتبه چهارم را در کشور داشته و حساسیتهای بالایی دارد.
رسولینژاد افزود: سالانه بیش از دو میلیون مسافر در فرودگاه اهواز تردد میکنند در حالی که در گذشتههای دور در استان خوزستان، فرودگاه آبادان قبل از انقلاب از پرترافیکترین فرودگاههای کشور بوده است و این فرودگاه هم جایگاه خاص خود را دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به نگاه ویژه دولت و وزارت راه و شهرسازی به فرودگاه اهواز به دلیل جایگاه صنعتی و اقتصادی آن گفت: حدود 230 کارمند در این فرودگاه مشغول بهکار هستند که هزینه جاری سالانه این فرودگاه 7.5 میلیارد تومان و درآمد آن 5.5 میلیارد تومان است.
وی بدهیهای شرکتهای هواپیمایی را یکی از مشکلات شرکت فرودگاههای کشور دانست و خاطرنشانکرد: بخش عمدهای از درآمدهای این فرودگاه از محل خدمات پرواز و عوارض مسافری تامین میشود اما در وصول این درآمدها با مشکلات زیادی رو به رو هستیم. مطالبات ما از شرکتهای هواپیمایی در بخش داخلی بیش از 220 میلیارد تومان است که برای یک سوم این مبلغ اسناد بهادار و چک دریافت شده و به مرور نقد میشود.
رسولینژاد اظهارکرد: مسایل چند ماه اخیر مانند نرخ ارز و قیمت سوخت، شرکتهای هواپیمایی را با مشکلاتی رو به رو کرد اما در بدنه شرکت فرودگاههای کشور با 54 فرودگاه، مسوولیت اداره، نگهداری و ارائه سرویسهای ناوبری را برعهده داریم.
او یادآور شد: شرکت فرودگاههای کشور به صورت درآمد - هزینهای اداره میشود و ریالی از بودجه عمومی دولت استفاده نمیکند لذا اگر در دریافت مطالبات موفق نباشیم نمیتوانیم تکالیف خود را انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور گفت: در سفرهای استانی دولت مصوباتی برای توسعه شرکت فرودگاهها تصویب شد که بر اساس آن بیش از 800 میلیارد تومان برای بهسازی و توسعه کل فرودگاههای کشور در نظر گرفته شده است. قطعا اگر درآمد ورودی ما از سوی شرکتهای هواپیمایی به موقع وصول نشود، نمیتوانیم در انجام تکالیف موفق عمل کنیم.
وی افزود: دولت رسما برای اجرای مصوبات، به شرکت فرودگاهها بودجهای نمیدهد اما در قالب کمک به استانها، اعتباری به استانداریها میدهد؛ مثلا حدود 35 درصد هزینههای توسعه فرودگاه اهواز را استانداری تقبل کرده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور اظهارکرد: در سال گذشته 140 میلیارد تومان اقدامات عمرانی در کشور انجام شده که 40 میلیارد تومان آن از طریق استانداریها و مابقی از طریق شرکت فرودگاهها پرداخت شده است.
رسولینژاد بیانکرد: به طور متوسط روزانه بین 550 تا 600 پرواز داخلی، حدود 150 تا 200 پرواز بینالمللی و 450 تا 500 پرواز عبوری در آسمان کشور انجام میشود که در مجموع بین 1100 تا 1300 هواپیما در روز در آسمان کشور تردد میکنند و مسوولیت هدایت، کنترل و مراقبت این پرواز برعهده فرودگاههای کشور است.
وی تصریحکرد: میزان مسافران جابهجا شده در سال گذشته حدود 16.5 میلیون نفر در بخش داخلی، حدود 6.5 میلیون مسافر در مسیر خارجی بوده و تعداد مسافران ورودی و خروجی ما به 31 میلیون نفر میرسد.
رسولینژاد پیشبینی کرد امسال با توجه به گرانیهای اخیر بلیت کاهش مسافر و آمار پروازها را داشته باشیم و این گرانیها کاهش 20 درصدی مسافر و پرواز را به دنبال داشته باشد. همچنین در بخش پرواز خارجی کاهش عمدهای در تعداد پرواز و مسافر داشته باشیم.
وی افزود: در 9 ماهه امسال بهطور متوسط حدود 277 هزار پرواز در آسمان کشور انجام شده که بهصورت روزانه حدود 60 هزار به صورت میانگین در کشور جابهجا میشوند.
رسولینژاد ادامهداد: براساس توافقنامه وزیران نفت، راه و شهرسازی و شرکت فرودگاههای کشور، پخش و پالایش فرآوردههای نفتی، استاندار خوزستان و قرارگاه خاتمالانبیا مقرر شده که مکان جدیدی در اختیار شرکت فرودگاهها قرار بگیرد تا در آنجا فرودگاه جدیدی براساس استانداردهای روز دنیا ساخته شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور گفت: فرودگاه فعلی اهواز 284 هکتار مساحت دارد و جزو فرودگاههای تقریبا کوچک کشور محسوب میشود اما از نظر جابهجایی مسافر رتبه پنجم را دارد که وسعت کوچک آن تنگناهایی را برای ما و مردم بهوجود آورده است لذا تصمیم گرفته شد مکان فرودگاه جابهجا شود.
رسولینژاد با بیان اینکه مساحت فرودگاه جدید حدود 1200 هکتار است افزود: در حالت خوشبینانه ساخت این فرودگاه هشت تا 10 سال طول میکشد زیرا ساخت یک فرودگاه با استانداردهای جهانی زمان زیادی را میطلبد اما نمیتوان منتظر ساخت این فرودگاه جدید ماند و فرودگاه فعلی را توسعه نداد، بنابراین در این فرودگاه سه تا چهار طرح بزرگ عمرانی داریم.
وی ادامه داد: کوچکی زمین این فرودگاه باعث شده که باند فرودگاه کوچک باشد و ظرفیت تنها چهار هواپیما را دارد اما گاها شش هواپیما در باند آن فرود میآید و این مساله مشکلاتی را برای مسوولان فرودگاه، مراقبت پرواز و خلبانها ایجاد میکند، به همین علت در حال توسعه آن هستیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور اظهار کرد: با اعتبار تخصیصیافته از استانداری، در حال حاضر حصارکشی فرودگاه جدید انجام شده و برآورد میشود برای ساخت آن حداقل 300 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
به گفته رسولینژاد کار مطالعاتی ایجاد این فرودگاه برعهده قرارگاه قربکربلا و مشاوره ساخت آن برعهده قرارگاه خاتمالانبیاء است. کار مطالعاتی ساخت فرودگاه اصولا زمانبر است و حداقل چهار ماه دیگر زمان میبرد اما عملیات اجرایی آن پس از اتمام مطالعات آغاز میشود و لازم است که شرکت نفت جدیتر وارد شود و اعتبار لازم جهت ساخت فرودگاه را تامین کند.
انتهای پیام
نظرات