آیتالله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه یکی از اشتباهات این است که برخی گمان میکنند، فقط رای دادن حق مردم است و به هرکه دلشان بخواهد میتوانند رای بدهند، آنها غفلت میکنند که در بینش اسلامی، حق با تکلیف ممزوج است در عین حال از انتخاب اصلح به عنوان یک تکلیف یاد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت الله مصباح یزدی سخنانی در همایش جبهه پایداری به مناسبت سالروز حماسه ماندگار 9 دی، 9 دی ماه را عید میلاد جدید انقلاب خواند و اظهار کرد: بزرگداشت 9 دی یک وظیفه شرعی و عقلی است، اما از آن باید برای آینده درسهایی بگیریم که بتوانیم وظایف خود را بهتر بشناسیم.
وی افزود: اگر پذیرفتیم که 9 دیماه میلاد جدید انقلاب است، باید بدانیم که اهمیتش به اندازه اهمیت انقلاب است و اهمیت انقلاب که در سال 57 به پیروزی رسید به اسلامی بودن آن است؛ چرا که انقلابهای بسیاری در راستای اهدافی چون عدالتخواهی رخ داده است، اما آنچه انقلاب ما را متفاوت از سایر انقلابها کرده است، اسلامی بودن آن است.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) همچنین گفت: انقلاب ما نمادی از انقلاب عصر اسلام بود، ظهور اسلام به عنوان یک انقلابی بود که 14 قرن پیش رخ داده و تمام نهادهای جامعه آن عصر را تحتالشعاع قرار داد.
وی افزود: بهترین نامی که برای حرکت علیه باورها و فرهنگ یک جامعه انجام میشود، حرکت فرهنگی است، اسلام نیز در عصر حضور خود از بعد فرهنگی آغاز شد و پس از آن ابعادی دیگر چون سیاسی، اقتصادی و نظامی پیدا کرد.
مصباح یزدی با بیان تفاوت درجات ایمان اظهار کرد: ایمان مردم به باورهای اسلامی در ابتدای ظهور اسلام نیز در یک سطح نبود، رها کردن اندیشههای جاهلی و عمل به اصول و احکام اسلامی در میان مردم یکسان نبود، عامل پیشرفت اسلام را باید همانگونه که قرآن خود می فرماید در اصل اسلام و پذیرش مردم و تبیعت از این باورها دانست و هرجا کاستی و انحرافی دیده میشود، در تخلف از احکام قواعد و اصول اسلام است.
وی تاکید کرد: یکی از آثار ایمان واقعی این است که شما میدانید که چه باید بکنید و این تدبیر مقام معظم رهبری همان بصیرت را دارد.
مصباح یزدی در ادامهی سخنان خود در همایش جبهه پایداری با اشاره به اوضاع صدر اسلام و مراتب ایمان مسلمانان در آن زمان و با ذکر مثالهایی در این زمینه، ادامه داد: اگر بخواهیم وضعیت مسلمانان در طول دوران 23 سال حکومت پیامبر اسلام (ص) را بررسی کنیم و ببینیم آسیبهایی که برای مسلمانان ایجاد میشد به خاطر چه چیزی بود، باید گفت مهمترین علت آن ضعف ایمان و باورها بود.
وی افزود: تعدادی از مسلمانان باور قوی به اسلام و پیامبر(ص) داشتند و دارای ایمان قوی بودند و بی چون و چرا آنچه را که پیامبر(ص) میفرمودند، قبول میکردند و برخی نیز در کنار اینکه نماز میخواندند و ذکات میدادند، ولی برخی از فرمایشات پیامبر اسلام (ص) را بعضا به سختی میپذیرفتند که در بین آنها حتی برخی از افراد برجسته جامعه اسلامی آن زمان دیده میشوند. برخی از آنهایی که حتی به مقام خلافت نیز رسیدند. این گروه از مسلمانان، ارزشهایی را که خلاف ارزشهای قومی و یا قبیلهای آنها بود به راحتی نمیپذیرفتند و زیر بار آن نمیرفتند.
وی ادامه داد: کسانی که دارای ضعف در ایمان بودند، همه حرفی را زود قبول نمیکردند، از جمله صحبت های پیامبر اسلام را که در واقع حکم الهی بود و بعضا تردید وارد میکردند. البته عدهی دیگری نیز بودند که هیچ باور جدی به عقاید اسلامی نداشتند و به خاطر مصالح خود ایمان آورده بودند. این افراد باوری به عقاید اسلامی نداشتند، ولی به خاطر مصالحشان ایمان داشتند و حتی به خاطر این مصالح، نماز نیز میخواندند.
مصباح یزدی با بیان اینکه مسلمانان در ابتدای اسلام با مشرکین و کفار روبهرو بودند، چرا که آنها نمیخواستند اسلام در جامعه برپا شود، گفت: خطر بعدی در برابر مسلمین، منافقین بودند؛ کسانی که در باطن ایمان نداشتند، اما تظاهر به ایمان میکردند.
رییس موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به وجود کسانی که ضعف ایمان داشتند و در عمل سست بودند، گفت: این گروه هوای نفسانی و آداب و رسوم قومی وقبیلهای را مقدم بر ارزشهای الهی میدانستند و البته این موضوع جای تعجب ندارد. اکنون هم در برخی از کشورهای اسلامی افرادی هستند که به نام اسلام افتخار میکنند و برخی از احکام اسلام را نیز عملی میکنند، ولی مثلادر ازدواج و مسائل خانوادگی سنتهایی را دارند که در اسلام پذیرفته نیست که البته در برخی از نقاط مرزی کشور ما نیز چنین چیزهایی وجود دارد.
وی با بیان اینکه مهمترین مسالهی کسانی که ضعف ایمان داشتند در مورد مسیر حکومت بود، گفت: مهمترین خطری که آیندهی اسلام را بعد از رحلت پیامبر (ص) تهدید میکرد، همین مساله بود. بحث اینکه چه کسی باید اختیاردار مردم باشد.
مصباح یزدی با بیان اینکه کسانی که با این موضوع مشکل داشتند، اکثریت کسانی بودند که شناخت عمیقی نداشتند، تصریح کرد: البته کسانی نیز بودند که آگاهانه زیر بار حکم الهی در این زمینه نمیرفتند و در واقع دلشان برای ریاست لک زده بود.
وی افزود: اکنون نیز کسانی هستند که با انگیزهی مختلف حاضرند، سختیها را بپذیرند، زندگی و ثروتشان را بدهند، ولی رییس شوند و افراد از آنها اطاعت کنند. البته برخی هم ریاست را برای استفاده، سوءاستفاده، دزدی و اختلاس میخواهند.
رییس موسسه امام خمینی (ره) گفت: از همان اوایل اسلام در برخی از مسلمانان و برخی از اهل علم این تفکر شکل گرفت که مسالهی حکومت ربطی به اسلام و دین ندارد و در واقع یک مسالهی دنیوی است و گفتند خلافت نیز اینچنینی است و گفتند که مردم خود بنشینند و انتخاب کنند و توافق کنند و حتما لازم نیست که خداوند بگوید که چه کسی باشد. چون باور و معرفت آنها ضعیف بود، میگفتند اسلام کاری به این کارها نداشته باشد؛ چرا که حکومت امر دنیوی است و مردم باید توافق کنند. البته گمان بنده این است اکثریت کسانی که در آن زمان این بنا را گذاشتند، فکرشان عمق چندانی نداشت. البته شاید کسانی نیز بودند که فکر آنها عمق داشت، ولی نمیخواستند که زیر بار بروند.
وی با بیان اینکه این مساله باعث شد که زیانهای زیادی به جامعهی اسلامی وارد شود، افزود: اگر مسلمانان در آن زمان مسیری که خداوند تعیین و پیامبر ابلاغ کرده بود را ادامه میدادند، با توجه به ویژگیهایی که امام علی (ع) داشت وضعیت خیلی بهتر از این میشد، ولی متاسفانه اینگونه نشد.
وی ادامه داد: بازخوانی تاریخ صدر اسلام میتواند درسی برای امروز ما باشد. مهمترین نقص جامعهی امروز ما که میتواند منشأ فتنههایی شود کاستی در بینش اسلامی است و بزرگترین خصم ما در حوزهی فکر و اندیشه، سکولاریسم است. آنچه نقطه قوت اسلام و بهویژه تشیع است و دشمنان تمام همتشان در خلاف جهت آن است، این است که این فکر را ترویج کنند که دین را قبول داریم، اما کاری به کار حکومت نداشته باشید.
وی ادامه داد: برخی کشورهای اسلامی علیرغم تلاشهایی که برای گرایش به اسلام و احیای شعارهای اسلامی انجام داده اند، اما روسا و سردمدارانشان در نهایت تحت تاثیر توطئههای استکبار جهانی قرار گرفتهاند و جایی که فکر میکردیم، حامی اسلام خواهد بود، تبدیل به مهرههای استکبار و رژیم صهیونیستی شد.
رییس موسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: چه در انقلابهای آزادیبخش که در کشورهای آفریقایی رخ داد و چه در کشورهای اسلامی همانند مصر در زمان انور سادات شاهد بودیم که تحت تاثیر آمریکاییها قرار گرفتند و اتفاقا اولین کسی که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت انور سادات بود. متاسفانه علیرغم اینکه بسیاری از این افراد نیت خوبی هم داشتند ،اما در بین راه لغزیدند و برخی عناوین مانند قهرمان ملی شدن و پست و مقام، آنها را به دام استکبار انداخت و 180 درجه تغییر موضع دادند.
وی گفت: استکبار به دنبال آن بود که در مورد انقلاب ما نیز تجربههای خود را تکرار کند و گمان میکردند که میتوانند با امام (ره) کنار بیایند، اما علیرغم وساطتها و اقداماتی که انجام دادند، در مورد انقلاب ما موفق نشدند.
مصباح یزدی با بیان اینکه امام (ره) با استکبار کنار نیامد، افزود: اختلاف ما با استکبار اختلاف گرگ و میش است و جانشین امام (ره) نیز همان موضع امام (ره) را امروز پیگیری میکند و خاری است در چشم دشمنان.
رییس موسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره) با طرح این سوال که اگر تمام متفکران استکبار بخواهند فرمولی تهیه کنند که ایران را به زانو درآورند و مسخ کنند چه کاری میتوانند انجام دهند، گفت: آنها همه چیز را آزمودند، 8 سال جنگ علیه ما تحمیل کردند و تحریمهای اقتصادی را علیه ما رقم زدند، اما همهی اینها نتیجهی معکوس داد. در ابتدای انقلاب نیز اختلافات و جنگهای داخلی به راه انداختند و تلاش کردند با اینگونه اقدامات کاری کنند که نظام اسلامی نوپا نتواند کشور را اداره کند، اما موفق نشدند.
وی خاطرنشان کرد: پس از وفات امام (ره) آنها امید داشتند که بتوانند کاری انجام دهند. تئوری ولی فقیه را زیر سوال بردند و دامنهی آن را حتی به جاهای مقدس هم کشاندند. پس از آن تلاش کردند در شخص رهبری تردید ایجاد کنند و بحث هایی از قبیل اینکه ولایت باید موقت باشد یا اختیارات آن محدود شود را مطرح کردند اما به جایی نرسیدند.
مصباح یزدی اظهار کرد: بزرگترین خطری که آیندهی کشور را تهدید میکند سکولاریسم است که تلاش میکند با مبارزه با نماد ولایت فقیه و دیکتاتوری آخوندی خواندن آن، فکر جوانان را که عمق درستی ندارد و اسلام را درست نشناختهاند، تهدید میکند. صدها سایت امروز علیه ولایت فقیه لجنپراکنی میکنند وگروههای داخلی نیز هستند که در این راستا حرکت میکنند و برخی شمارههایشان را میشناسند، البته نه همهی آنها را؛ چون تعدادشان بسیار زیاد است.
رییس موسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره) ادامه داد: دشمنان به صورت مختلف درصددند تئوری ولایت یا شخص ولایت را زیر سوال ببرند و این مهم ترین خطری است که آیندهی انقلاب را تهدید میکند.
وی با اشاره به بیداری اسلامی کشورهای منطقه اظهار کرد: حرکت های کشورهای اسلامی درسهایی است که مردم از گذشتهی خود و گذشتهی رهبرانشان آموختهاند. مردم مصر با اکثریت قاطع به قانون اساسی که روی اسلام تکیه دارد، رای دادند، هرچند نقاط ضعفی دارد، اما همین نشاندهندهی درس گرفتن از اشتباهات گذشته است و برای اولین بار آنها خواستند که منبع قانونگذاریشان اسلام باشد.
مصباح یزدی تاکید کرد: ما نیز باید اشتباهات گذشته هرچند سالهای اخیر را بازخوانی کنیم و نقاط ضعف خود را رفع کنیم.
وی با بیان اینکه برخی از شعارها بر اثر عدم توجه به شعارهای بیخاصیتی تبدیل شدهاند، اظهار کرد: ما اگر ولایت فقیه را می پذیریم به این خاطر است که شعاعی از ربوبیت الهی است. انکار ولی فقیه همانند انکار سایر تشریعاتی است که خدا به شما میگوید انجام دهید، اما شما میگویید قبول ندارم و این شرک در تشریع.
رییس موسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره) در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کار بسیاری از سیاستمداران تنها فریبکاری است و کار سیاستبازی بیفریبکاری نمیشود و اگر ما همین روش را اتخاذ کنیم مثل آنان خواهیم بود.
مصباح یزدی افزود: باید با مومنین راست باشید و هرچه هست صادقانه بگویید. البته برخی اسرار مانند اسرار نظامی را نمیتوان فاش کرد.
وی گفت: آن چه منشأ گرانی و تورم است باید به مردم بگویید. این که نخواهید اسرار را مطرح کنید به این معنا نیست که سر مردم کلاه بگذارید. نگفتن غیر از دروغ گفتن است. اسرار را نباید گفت، اما معنایش این نیست که دروغ بگوییم و اگر این اصل را رعایت کنیم، در بسیاری از فعالیتهایمان موفق خواهیم شد.
مصباح یزدی تاکید کرد: باید با مردم روراست بود و نباید سر آنان کلاه گذاشت. در این صورت خدا ما را با همین مردم یاری خواهد کرد.
رییس موسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره) با اشاره به موضوع انتخابات نیز اظهار کرد: یکی از اشتباهات این است که برخی گمان میکنند فقط رای دادن حق مردم است و به هرکه دلشان بخواهد میتوانند رای بدهند؛ آنها غفلت میکنند که در بینش اسلامی، حق با تکلیف ممزوج است. حق و تکلیف در کنار هم قرار دارند. شما به لحاظ قانونی حق دارید که به هرکه میخواهید رای دهید، اما مکلفید که به اصلح رای دهید. حق داشتن، تکلیف را رفع نخواهد کرد.
مصباح یزدی اظهار کرد: شما موظفید تا آنجا که میتوانید تحقیق کنید و اصلح را بشناسید و کسی را که به درد مردم میخورد انتخاب کنید.
رییس موسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره) در پایان تاکید کرد: انتخابات مسالهی سرنوشتسازی است و ما در مقابل انتخابمان مسوولیت داریم.
انتهای پیام
نظرات