• یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91092615027
  • خبرنگار : 71078

یک عضو فراکسیون زنان تاکید کرد:

ضرورت تدوین آیین نامه‌ای جامع برای گذرنامه دختران

ضرورت تدوین آیین نامه‌ای جامع برای گذرنامه دختران

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است چارچوب آیین نامه‌ای برای صدور گذرنامه دختران بر اساس کشور مقصد، مدت اقامت دختران و هدف از سفر آنان با حفظ شوونات‌شان تدوین شود.

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است چارچوب آیین نامه‌ای برای صدور گذرنامه دختران بر اساس کشور مقصد، مدت اقامت دختران و هدف از سفر آنان با حفظ شوونات‌شان تدوین شود.

فاطمه آلیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: برخی از دختران خواهان گذرنامه برای سفرهای زیارتی یا علمی کوتاه مدت و بعضی دیگر برای سفرهای تحصیلی دراز مدت هستند و باید قانونی تصویب شود یا در آیین نامه مواردی در نظر گرفته شود که این موارد از هم تفکیک شوند.

وی با اشاره به مصوبه مجلس ششم برای خروج دختران از کشورگفت: در مجلس ششم به دختران اجازه داده شد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند، اما گزارش‌های نمایندگان مجلس که برای شرکت در گردهمایی‌ها به خارج از کشور رفته‌ بودند نشان می‌داد دانشجویان دختری که در کنار خانواده یا بستگان خود در خارج از کشور تحصیل می‌کردند موفق‌تر از دانشجویان فاقد این شرایط بودند. برخی از این دختران ترک تحصیل کرده و بعضی از آنان به علت فقدان تکیه‌گاه دچار بیماری‌های روحی و روانی شده بودند. همین امر موجب شد که آنان اجازه خروج دختران را در مجلس بررسی کنند.

آلیا درباره دیدگاه مخالفان ایجاد محدودیت صدور گذرنامه برای دختران اظهار کرد: این افراد معتقدند زنان و دختران ایرانی پس از انقلاب پیشرفت کرد‌ه، به رشد و بلوغ رسیده‌ و در عرصه‌های سیاسی، علمی و پژوهشی با حفظ عفاف و حجاب رشد کرده‌اند. در این شرایط چرا باید برای خروج آنان از کشور محدودیت قائل شد؟

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این مخالفان با اشاره به معنای اجازه ولی یا حاکم شرع به منظور صدور گذرنامه اظهار کرد: صدوراجازه به معنی تامین مالی و وجود تکیه گاه برای دختر در مدت اقامت در خارج از کشور است، اما برخی افراد با تمسخر این مطلب را مطرح می‌کنند که مگر رشد عقلی دختر دچار نقصان است که باید اجازه بگیرد؟

وی در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی برای حمایت ولی قهری یا حاکم شرع از دختر در خارج از کشور پس از خروج از کشور وجود دارد، اظهار کرد: پیش از مجلس ششم، دختران حق خروج از کشور را نداشتند، بنابراین برخی از آنان به صورت صوری ازدواج می‌کردند و پس از خروج از مرز از پسر جدا می‌شدند. این امر مفاسدی را در پی داشت. بنابراین لازم است قانونی تصویب شود که موارد مختلف خروج دختران از کشور از یکدیگر تفکیک شود.

آلیا در ادامه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به عنوان یک الگو مطرح است و اگر دختری در خارج از کشور مورد اهانت قرار بگیرد نظام جمهوری اسلامی از تبعه خود در خارج از کشور حمایت می‌کند ولی وجود شاکی خصوصی می‌تواند جریان رسیدگی به پرونده را متفاوت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ضرورت موافقت ولی قهری یا حاکم شرع برای صدور گذرنامه برای دختران دارای وجوه مختلفی است که باید با توجه به این وجوه اظهار نظر کرد.

وی با اشاره به طرفداران اعمال محدودیت به منظور صدور گذرنامه برای دختران گفت: کسانی که پیشنهاد ایجاد محدودیت به منظور صدور گذرنامه برای دختران را دارند دلایلی دارند چراکه برخی از دخترانی که حتی با انگیزه ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند به علت نبود ساز و کارهای لازم دچار مشکلاتی شده‌اند و ترک تحصیل کرده و برخی از آنان به دام گروهک‌های سیاسی ، مواد مخدر و فاسد گرفتار شده‌اند، بنابراین این نمایندگان به شدت معتقدند که خروج دختران از کشور با اذن ولی قهری یا حاکم شرع باید همراه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۲:۱۲

ای بابا... این که ...تر از پیشنهادات قبلی شد که... آخه این زنان در مجلس چه خسومتی{خصومتي} با دختران دارند؟!

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۲:۳۶

ببخشید، لطفا یه قانونی هم تصویب کنن که زن نتونه بشه نماینده مجلس...! چون خود این خانومها تو مجلس دارن به صغیر بودن زن صحه میزارن{مي‌گذارند}.

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۳:۱۷

من هم موافقم. لطفا قانونی تصویب بشه که این جور زنها که با حرفهاشون فقط به خانوم‌ها توهین می‌کنند وارد مجلس نشوند. بسه پس برای آقایون هم همین‌ها رو بذارید دیگه. خجالت‌آوره! امور خصوصی و دلیل خروج مردم از کشور به شما چه ربطی داره؟ دست از ... بردارید! مگه دخترها چه گناهی کردند که اصلا گردشگری براشون حرامه که این خانوم فقط در مورد تحصیل و زیارت حرف می‌زنه. بسه

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۳:۲۹

دست از ... در امور ملت بردارید! به شما چه که کی کجا چقدر می‌خواد بره! لابد پاسپورت رو هم مخصوص اون کشور می‌خواین بدین؟ دست بردارید... مگه ما چه گناهی کردیم ایران به دنیا اومدیم؟ بسه... این خانم لطف کنه بره فراکسیون مردان... اصلا کدوم زنی به این رفته رای داده بره تو مجلس...؟!

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۳:۳۴

فاطمه آلیا! لطف کن ما رو نفهم فرض نکن. انگیزه‌ات رو صریح بگو. بدون توجیهات بی‌پایه و اساس و حرفهای عامه‌پسند.

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۳:۴۲

تو با زنان مجلس ششم خصومت داری، می‌خوای کارهای اونها رو بد نشون بدی، تاوانش رو باید هزاران دختر ایرانی با باج‌دهی به پدر و جدپدری و ... بپردازن. خدا از سر تقصیراتت... مطمئن باش این کارها بی‌جواب نمی‌مونه!

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۳:۴۷

"دانشجویان دختری که در کنار خانواده یا بستگان خود در خارج از کشور تحصیل می‌کردند موفق‌تر از دانشجویان فاقد این شرایط بودند"، وظیفه مجلس بررسی اوضاع تحصیلیه دختران مجرده که در خارج تحصیل می‌کنن؟ "برخی از دخترانی که حتی با انگیزه ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند به علت نبود ساز و کارهای لازم دچار مشکلاتی شده‌اند و ترک تحصیل کرده و برخی از آنان به دام گروهک‌های سیاسی، مواد مخدر و فاسد گرفتار شده‌اند"، تا حالا هیچ پسری دچار این مشکلات نشده؟ واقعا فقط دخترها در دام گروهکهای سیاسی، مواد مخدر و فساد گرفتار می‌شن؟ خانم آلیا! ما می‌فهمیم ما رو ... فرض نکن!

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۳:۵۳

"وجود تکیه‌گاه برای دختر در مدت اقامت در خارج از کشور"، این یعنی گروکشی. یعنی خانواده‌ی این دختر باید پاسخگوی همه‌ی کارهای اون در خارج از کشور باشن. آقایون هموطن اینها اول از دخترها شروع کردن. بعد نوبت پسرهاست! "در آغاز نازی‌ها سراغ کمونیستها را گرفتند تا با خود ببرند و سر به نیست کنند. من سکوت کردم و لام تا کام حرف نزدم چون کمونیست نبودم. بعد(از کمونیستها) در نخ اتحادیه‌های کارگری رفتند اما چون در شمار آنان نیز، نبودم سکوت کردم. یهودی‌ها را که هدف گرفتند بازهم واکنشی نشان ندادم چون یهودی نبودم. تا اینکه سر وقت خودم آمدند... وقتی خودم را دستگیر کردند... دیگر کسی نبود تا صدایی به اعتراض برآرد." مارتین نیمولر

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۳:۵۶

کره‌ی شمالی 2!

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۴:۰۹

"لازم است چارچوب آیین‌نامه‌ای برای صدور گذرنامه دختران بر اساس کشور مقصد، مدت اقامت دختران و هدف از سفر آنان با حفظ شوونات‌شان تدوین شود." پیشنهاد من اینه که اگر خدای نکرده زبونم لال یه دختری خواست بره خارج، اول یه سری ببرنش بازجویی. ته و توی زندگیش رو در بیارن! بعد کل اقوام سببی و نسبی دختر بیان ضمانت بدن. دست آخر با چند نفر مامور بفرستنش! تازه به این شرط که تا شب نشده برگرده. اصلا چه معنی داره دختر تا اون موقع شب بیرون از ایران باشه؟

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۴:۳۳

خانم به اصطلاح نماینده در فراکسیون زنان! من توی کشور خودم توی شهر خودم و متاسفانه حتی توی خونه‌ی خودم امنیت ندارم! شما مسئول برقراری امنیت و آرامش در داخل مرزها هستید. پیشرفت تحصیلی دختران مهاجر به شما مربوط نیست.

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۵:۲۱

تا خبر امکان ممنوع‌الخروج شدن دخترها رو خوندم فوری رفتم برای گذرنامه اقدام کردم! امروز گذرنامه اومد. من خونه نبودم مادرم تحویل گرفت. تلفنی بهم خبر داد. پشت تلفن از خوشحالی گریه می‌کرد. می‌گفت تو رو خدا زودتر کارهات رو بکن و از این... برو. برو تا مثل من زندانی نشدی! آخه من کجا برم بدون تو؟ تمام وجودم پیش توئه.

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۵:۴۷

وظیفه نمایندگان مجلس چیه؟ تهیه‌ی گزارش از وضعیت تحصیلی دانشجویان 20، 30 و 40 ساله در هزاران کیلومتر دورتر از مرزها یا رسیدگی به وضعیت بخاریهای مدارس بچه‌های 10 ساله در پیرانشهر!

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۶ ۱۶:۱۷

"برخی از این دختران ترک‌تحصیل کرده و بعضی از آنان به علت فقدان تکیه‌گاه دچار بیماری‌های روحی و روانی شده بودند. همین امر موجب شد که آنان اجازه خروج دختران را در مجلس بررسی کنند. " آخی! الهی بمیرم. چه مهربون. چقدر این نمایندگان مجلس عاطفی و احساسی هستن! برو خودت رو ... کن!

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۲۸ ۱۲:۱۹

به اندازه کافی نابود شديم دیگه بسه...!