• جمعه / ۲۴ آذر ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91092413489
  • خبرنگار : 71251

وزارت کشاورزی به ایسنا خبر داد:

رونق بازار پنبه ایرانی/ طرح جامعه پنبه در انتظار تصویب دولت

رونق بازار پنبه ایرانی/ طرح جامعه پنبه در انتظار تصویب دولت

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با پیش‌بینی برداشت 180 هزار تنی پنبه در سال جاری از افزایش قیمت این محصول و رونق بازار آن خبرداد و اعلام کرد: طرح جامع پنبه در انتظار تصویب هیات دولت است.

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با پیش‌بینی برداشت 180 هزار تنی پنبه در سال جاری از افزایش قیمت این محصول و رونق بازار آن خبرداد و اعلام کرد: طرح جامع پنبه در انتظار تصویب هیات دولت است.

محمدرضا درگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به کاهش سطح زیر کشت پنبه طی پنج - شش سال اخیر اظهار کرد: درحال حاضر 100 هزار هکتار سطح زیرکشت این محصول است که پیش‌بینی‌ می‌شود امسال 180 هزار تن محصول برداشت شود.

به گفته وی پنبه داخلی جوابگوی 60 درصد از نیاز کشور است و سالانه باید 40 تا 45 درصد از نیاز صنایع کشور را از طریق واردات تامین کنیم.

درگاهی اظهار کرد: پنبه یکی از محصولاتی است که ارزش افزوده آن بیش از صد‌ درصد است و برای همه کشور‌ها محصولی استراتژیک و ارزشمند محسوب می‌شود لذا این محصول در همه کشور‌های دنیا به عنوان محصولی ارزشمند و پایه سرمایه‌گذاری می‌شود. به طور نمونه ترکیه سالانه سه - چهار برابر تولید داخلی خود، پنبه وارد و به پس از تبدیل به پوشاک صادر می‌کند تا ارزش افزوده محصول فرآوری شده را بدست آورد.

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: کشور‌های صادر‌کننده پنبه هم‌چون ازبکستان به دنبال این سیاست هستند که پنبه را به عنوان محصول اولیه صادر نکنند بلکه این تولید ارزشمند را پس از فراوری در قالب کالاهای صنعتی و پوشاکی صادر کنند تا ارزش افزوده و اشتغال برای کشورشان ایجاد کنند.

وی یادآور شد: علیرغم اینکه استان گلستان یکی از استانهای پنبه‌خیز کشورمان است سطح زیر کشت آن یکباره به دلیل مسائل بازرگانی کاهش یافت چراکه طی پنج - شش سال اخیر به دلیل افت جهانی قیمت پنبه و بالا‌بودن هزینه‌های تولید در کشور، رغبت تولید پنبه یکباره کاهش و انگیزه واردات افزایش یافت.

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون با توجه به این‌که برای وارد‌کنندگان واردات پنبه توجیه اقتصادی ندارد خرید تولید پنبه ایرانی رونق گرفته است لذا این محصول برای کشاورزان بازار خوبی داشته و قیمت آن مقرون به صرفه است.

به گفته درگاهی در حال حاضر هیچ تنشی در بازار پنبه نداریم و استان گلستان نیز در حال تهیه طرحی است که سطح زیرکشت پنبه خود را افزایش دهد.

وی اظهار کرد: دولت طی دو سال گذشته طرح جامع پنبه را که همه مشکلات تولید، مکانیزاسیون و بازار این محصول را شامل می‌شود را تهیه کرده و این طرح در نهاد ریاست جمهوری نهایی شده و حمایت‌های خوبی به ویژه در زمینه مکانیزاسیون برای آن در نظر گرفته شده است. چراکه بیشترین هزینه پنبه ایران مربوط به برداشت آن بوده و نداشتن مکانیزاسیون در این بخش عامل افزایش هزینه پنبه است لذا مکانیزاسیون در طرح جامع پنبه به طور ویژه مورد حمایت واقع شده است.

درگاهی با اشاره به قیمت‌های بسیار بالای دستگاه‌های مکانیزه برداشت پنبه اظهار کرد: در حال حاضر برای حل مشکل مکانیزاسیون پنبه 50 درصد از قیمت خرید دستگاه‌های کششی و خودکششی را به زارعان به صورت بلاعوض و 50 درصد به صورت تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شرکت‌های مکانیزاسیون و تعاونی کمباین‌داران استان فارس را نیز به همکاری دعوت کرده‌ایم تا هم‌چون محصول گندم برداشت پنبه کل کشور را انجام دهند تا هزینه‌های تولید کاهش یابد.

وی اعلام کرد: طرح جامع پنبه منتظر مصوبه‌ی نهایی هیات دولت و ابلاغ آن است.

درگاهی گفت: با این طرح طی سه - چهار سال آینده ایران در زمینه تولید پنبه به ضریب خودکفایی 80 درصدی می‌رسد.

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: به دلیل بارندگی‌های اخیر برداشت پنبه با تاخیر انجام شده و تا یکی - دو ماه آینده برداشت ادامه دارد.

ویبا بیان اینکه بارندگی‌های اخیر در فصل برداشت کیفیت و کمیت تولید را نکاسته است افزود: عملکرد پنبه در سال جاری افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha