• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91092111787
  • خبرنگار : 71234

با تصویب مجلس و با هدف تایید نتیجه شمارش آراء

هیات اجرایی مرکزی انتخابات تشکیل می‌شود

هیات اجرایی مرکزی انتخابات تشکیل می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده مربوط به تشکیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را بعد از بحث و بررسی‌های طولانی در طی چهار جلسه گذشته به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده مربوط به تشکیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را بعد از بحث و بررسی‌های طولانی در طی چهار جلسه گذشته به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسی ماده 4 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد تشکیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته در مجلس آغاز شد و تا به امروز به طول انجامید که سرانجام نمایندگان با 138 رای موافق، 44 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 226 رای با تشکیل این هیات موافقت کردند.

بر این اساس، ماده 4 مصوب مجلس به شرح زیر است:

در ابتدای ماده 4 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ذکر شده است که ماده 31 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

ماده 31: وزارت کشور، مدیر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است و زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات با ترکیب اعضای ذیل اقدام می‌نماید: 1. وزیر کشور (به عنوان رییس هیات) 2. یکی از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی (با انتخاب مجلس بدون حق رای) 3. دادستان کل کشور 4 . وزیر اطلاعات 5 تعداد هفت نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی به ترتیب مقرر در تبصره‌های 1 و 2 این ماده

تبصره 1 .وزیر کشور حداقل چهار ماه قبل از روز برگزاری انتخابات 30 نفر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را به هیات مرکزی نظارت برای انتخابات معرفی می‌نماید. با رعایت تبصره 2 این ماده پس از تایید هیات مرکزی نظارت، حداکثر ظرف یک هفته جلسه‌ای با حضور دو سوم معتمدان مذکور تشکیل می‌دهد که ضمن آن هفت نفر معتمدان موضوع بند 5 با رای مخفی و اکثریت نسبی به عنوان عضو اصلی و چهار نفر عضو علی‌البدل به ترتیب آرا انتخاب شوند.

تبصره 2 .چنانچه هیات مرکزی نظارت به هر دلیلی کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تایید ننمود، وزیر کشور موظف است به تعداد دو برابر مورد نیاز، افراد واجد شرایط دیگری را به هیات مرکزی نظارت پیشنهاد نماید، هیات مرکزی نظارت حداکثر در 24 ساعت نظر خود را کتبا اعلام نماید. در هر صورت نظر هیات مرکزی نظارت برای وزیر کشور لازم‌الاتباع است.

تبصره 3 .هیچ یک از اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات نباید نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری باشند.

تبصره 4 .اولین جلسه با دعوت وزیر کشور تشکیل می‌شود و دبیر ستاد انتخابات کشور به پیشنهاد وزیر کشور و تایید هیات اجرایی مرکزی، انتخاب می‌گردد. مسئولیت دبیری هیات اجرایی مرکزی نیز بر عهده ستاد انتخابات است.

تبصره 5 .نایب رییس هیات اجرایی مرکزی انتخابات با رای اکثریت و از بین اعضای هیات انتخاب می‌شود.

تبصره 6 .تصمیمات هیات اجرایی مرکزی انتخابات نباید موجب تداخل در وظایف و اختیارات نظارتی شورای نگهبان در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری گردد در غیر این صورت باطل و هرگونه اقدامی در این جهت ممنوع است.

تبصره 7 .جلسه هیات اجرایی مرکزی انتخابات با حضور 9 نفر رسمیت می‌یابد و مصوبات آن با رعایت تبصره 6 این ماده با رای حداقل هفت نفر از اعضا قابل اجرا است.

تبصره 8 .نتیجه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از تایید هیات اجرایی، به وسیله وزیرکشور اعلام می‌شود و تایید نهایی صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.

تبصره 9 .هیات اجرایی مرکزی انتخابات، وظایف ستاد انتخابات کشور را در چارچوب قوانین و مقررات مشخص می‌کند.

تبصره 10 .وزارت کشور با تصویب هیات اجرایی مرکزی انتخابات می‌تواند مامورانی برای بازرسی و کنترل جریان انتخابات به طور ثابت یا سیار به شهرستان‌ها، بخش‌ها و شعب ثبت‌نام و اخذ رای اعزام نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha