• شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 91091809201
  • منبع : نمایندگی قم

آغاز مطالعات طرح راه اندازی خطوط BRT در قم

آغاز مطالعات طرح راه اندازی خطوط BRT در قم

ایسنا/قم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت:با توجه به حجم انبوهی از مشکلات ترافیکی و حمل و نقل، فرهنگ سازی می‌تواند بخش عمده‌ای از این مشکلات را رفع کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت:با توجه به حجم انبوهی از مشکلات ترافیکی و حمل و نقل، فرهنگ سازی می‌تواند بخش عمده‌ای از این مشکلات را رفع کند.

مسیح‌الله معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، با اشاره به اهمیت فرهنگ عمومی در رفع بسیاری از مشکلات شهری گفت: اگر چه ترافیک و حمل و نقل دارای مشکلات سخت افزاری است، اما قطعا فرهنگ سازی نقش مهمی در رفع معضلات ترافیکی و شهری دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم افزود: در این راستا برنامه‌ریزی‌های جامعی در خصوص ایجاد فرهنگ انجام شده که برنامه‌های آموزشی در سطح مدارس به منظور ارتقای آگاهی دانش آموزان و انتقال مفاهیم آموزشی به خانواده‌ها نیز در دست اجراست که همگی نوعی فرهنگ سازی را تبیین می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت مسائل انسانی در حمل و نقل و امنیت افزود: مسائل انسانی اهمیت فراوانی در حمل و نقل در جهت ایجاد امنیت جانی دارد و احساس می‌شود ارائه ایده‌ای در خصوص طراحی خیابان‌ها با محوریت حرکت انسان‌ها به جای حرکت خودرو، نیازمند تجهیزات بیشتری باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ایمن سازی ویژه عابرین پیاده را مورد تاکید قرار داد و گفت: در سیستم حمل و نقل بر این باوریم که همیشه اولویت با عابر پیاده است که در این ارتباط متاسفانه در سال‌های گذشته بی‌توجهی‌هایی صورت گرفته است.

معصومی افزود:در این ارتباط مصوباتی در خصوص ایمن سازی برای عابرین پیاده با ایجاد رو گذر، زیر گذر، مسیرهای امن با چراغ‌های چشمک زن و نقشه کشی خیابان‌ها طراحی شده است.

وی، فرهنگ سازی برای عبور ایمن عابرین را امری مهم در سیستم حمل و نقل برشمرد و تصریح کرد: هر قدر زیرساخت‌های عبور و مرور افراد پیاده توسعه یابد بدون ایجاد فرهنگ، ایمنی به دست نخواهد آمد.

معصومی در این باره گفت: اگر عابرین پیاده خود را ملزم به استفاده از امکانات ایمن سازی عبور و مرور کنند، می‌توانیم به اهداف خود در مدیریت حمل و نقل و تردد دست یابیم، از این رو باید افراد پیاده رو نیز ملزم به رعایت قوانین و حق تقدم خودروها نیز باشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم عدم رعایت حق تقدم عابرین پیاده و رانندگان خودروها را از عوامل مهم در ایجاد سانحه دانست و عنوان کرد: متاسفانه در کلان‌شهرها به ویژه شهرهای زائرپذیر با توجه به شلوغی معابر و خیابان‌ها، عدم رعایت حق تقدم توسط عابرین و رانندگان بیش از شهرهای دیگر به چشم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد فرهنگ عمومی در رعایت قوانین و ضوابط، رسانه‌ها، صدا و سیما و تبلیغات بدنه شهری دارای اهمتی فراوانی است، به گونه که علاوه بر نرده کشی و تفکیک محل تردد عابرین پیاده، پیام‌های ترافیکی را در برخی از خیابان‌های اصلی در جهت آگاهی مردم به کار برده‌ایم.

معصومی در خصوص پل‌های عابرین پیاده نیز افزود: این پل‌ها با هزینه‌های سنگین در جهت تردد ایمن عابرین پیاده در خیابان‌ها نصب شده که مطابق با ضوابط تا شعاع 150 متری پل‌ها اگر سانحه‌ای برای عابرپیاده اتفاق بیافتد، او مقصر است.

وی همچنین در زمینه مناسب سازی معابر ویژه معلولان نیز بیان کرد: در جهت عبور و مرور افراد معلول با توجه به مشکلات جسمی، بهسازی مسیرها و احیاء معابر ویژه معلولان توسط معاونت محترم شهرسازی و معماری انجام می‌گیرد و تمامی معارض و موانع در مسیر این عزیزان جمع آوری می‌شود.

وی تصریح کرد: در مبادی ورودی معابر به ویژه ممانعت از ورود موتورسیکلت‌ها به پیاده‌روها نیز تدابیری اندیشیده و زیرساخت‌های لازم برای تردد آسان معلولان فراهم شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم پیرامون این زیرساخت‌ها توضیح داد: ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و پارک با محوریت انسان و استفاده از وسایل غیر موتوری مانند دوچرخه یا موتورسیکلت‌های برقی از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی خانه‌های دوچرخه نیز یادآور شد: در این راستا 10 نقطه شهر در جهت ایجاد خانه‌های دوچرخه مورد شناسایی قرار گرفت تا با مراجعه متقاضیان دوچرخه به صورت امانت در اختیار آنان قرار گیرد و در هر کدام از نقاط شهر نیز قابل عودت است.

معصومی افزود: در این طرح علاوه بر ترغیب مردم به ورزش و سلامت، استفاده از خودروهای شخصی نیز کاهش خواهد یافت و فرهنگ خوبی در زمینه استفاده از وسایل غیر موتوری در شهر ایجاد خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر آخرین وضعیت پروژه‌های منوریل و مترو در قم خاطرنشان کرد: مترو یا قطار شهری در طول 14.8 کیلومتری در دو قسمت شامل جمکران به صورت نیمه اتوماتیک و محله کامکار طراحی شده است.

وی افزود: در راستای حفاری دستگاه TBM با وجود تحریم‌های شدید و تورم‌های موجود خریداری شد که قطعات این دستگاه حفاری پیشرفته در کارگاه بارگیری شده و این دستگاه تا دو ماه آینده وارد حفاری پروژه خواهد شد.

معصومی با اشاره به اینکه پس از ورود دستگاه TBM به صورت روزانه 10 متر حفاری می‌شود، تصریح کرد: با بهره‌گیری از این دستگاه مجهز با توجه به پیشرفت 5 درصدی فعلی در طول 8 ماه گذشته، پروژه مترو روند 5 ساله را در زمان‌بندی خود می‌پیماید.

وی افزود: در حوزه منوریل نیز این طرح در فاز اول خود از ایستگاه فرهنگیان تا مطهری تا پایان سال 91 به بهره‌برداری می‌رسد و در حال حاضر با 75 درصد پیشرفت فیزیکی در فاز نخست روند تولید ایستگاه و تیر در دست اجراست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در زمینه تجهیز ناوگان حمل و نقل نیز اظهار کرد: بیش از 50 اتوبوس و مینی‌بوس خریداری شده و به ناوگان حمل و نقل افزوده شده است، همچنین در جریان هوشمند سازی، کارت الکترونیکی در پرداخت کرایه برای همه اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها فراهم شده است.

وی افزود: به زودی تاکسی‌ها نیز مجهز به دستگاه پرداخت کرایه می‌شوند و ناوگان حمل و نقل از نظر کیفی و کمی ارتقاء می‌یابد و در بهینه سازی ایستگاه‌های اتوبوس نیز برنامه‌هایی طراحی شده، همچنین راه‌اندازی ایستگاه‌ها VIP با سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به منظور رفاه شهروندان در حال توسعه است.

معصومی با اشاره به راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی به صورت سریع‌السیر نیز گفت: در این اتوبوس‌ها با کاهش ایستگاه‌های بین راهی سرعت رسیدن به مقصد افزایش می‌یابد که این خطوط ویژه مسیر پردیسان در حال استفاده است.

وی تصریح کرد: مطالعات طرح راه‌اندازی خطوط BRT در دست اجراست که با توجه به محدودیت‌های این طرح برای تردد عابرین و خودروها کار بسیار دقیقی را می‌طلبد.

وی در پایان یادآور شد: مدیریت حمل و نقل و ترافیک از بازوان اصلی شهرداری در جا به جایی مسافران، کنترل ترافیک، اصلاحات هندسی معابر و کنترل ترددهای سطح شهر است که با مشارکت مردم و توسعه فرهنگ عمومی می‌توانیم در اهداف خود موفق باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha