• چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 91091508103
  • منبع : نمایندگی سمنان

بازدید معاون وزیر از بند خاکی سپیدار و سر آسیاب مهدیشهر

ایسنا/سمنان معاون وزیر و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه مدیرکل و معاونین منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از بندهای خاکی سپیدار و سرآسیاب در حوزه آبخیز فولاد محله واقع در60کیلومتری شهرستان مهدیشهر بازدید کردند.

معاون وزیر و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه مدیرکل و معاونین منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از بندهای خاکی سپیدار و سرآسیاب در حوزه آبخیز فولاد محله واقع در60کیلومتری شهرستان مهدیشهر بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، سیدحسن میرعماد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، افزود: اعتبارات اجرایی این حوزه، از محل اعتبارات ملی و طرح مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه سدهای موجود تأمین شده است.

وی ادامه داد: بند تغذیه‌ای و ذخیره‌ای سپیدار به منظور کنترل و استفاده بهینه از سیلاب و مهار آن با هدف کنترل سیل و رسوب، تغذیه چاه‌ها و قنوات پایین دست طراحی شده است. این بند با ارتفاعی معادل 15 متر از بستر و طول تاج 210 متر دارای حجم مخزنی معادل 217 هزار مترمکعب است.

میرعماد با بیان اینکه اعتبار هزینه شده جهت احداث بند خاکی سپیدار 400 میلیون ریال بوده است، اضافه کرد: حوضه آبخیز بند خاکی سپیدار دارای مساحتی در حدود 1852 هکتار بوده و در سال 1383 اجرا شده است و حجم کل عملیات به کار رفته در اجرای بند خاکی سپیدار، شامل 84 هزار مترمکعب عملیات خاکی، 29 مترمکعب عملیات بتنی و 320 مترمکعب عملیات سنگ و ملات سرریز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین گفت: بند تغذیه‌ای و ذخیره‌ای سرآسیاب به منظور کنترل و استفاده بهینه از سیلاب و مهار آن با هدف کنترل سیل و رسوب، تغذیه چاه‌ها و قنوات پایین دست طراحی شده است. این بند با ارتفاعی معادل 15 متر از بستر و طول تاج 125 متر، دارای حجم مخزنی معادل 150 هزار مترمکعب است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار هزینه شده جهت احداث بند خاکی سرآسیاب 471 میلیون ریال بوده است، ادامه داد: حوضه آبخیز بند خاکی سرآسیاب دارای مساحتی در حدود 1050 هکتار بوده، این پروژه در سال 1382 اجرا شده است. حجم کل عملیات به کار رفته در اجرای بند خاکی سپیدار شام52 هزار مترمکعب عملیات خاکی، 25 مترمکعب عملیات بتنی و 430 مترمکعب عملیات سنگ و ملات سرریز است.

وی همچنین تصریح کرد: آبخیزداری به عنوان یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود. اجرای عملیات مکانیکی احداث سیل بندهای خاکی، عملیات گابیون‌بندی، خشکه‌چینی، چپربندی، سنگی ملاتی، عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی از جمله بذرپاشی، کپه‌کاری، بانکت بندی، کنتورفارو، حفاظت و قرق و ... از سازنده‌ترین راهکارها برای کنترل رسوب وارده به مخازن سدهای مخزنی، حفاظت از خاک و مقابله با خشکسالی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha