• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91091205721
  • خبرنگار : 71038

/همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران/

دبیر هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی: پژوهشکده قانون اساسی ایجاد می‌شود

دبیر هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی: پژوهشکده قانون اساسی ایجاد می‌شود

دبیر و عضو هیات نظارت بر اجرای قانون اساس به تشریح اهداف برگزاری اولین همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و بر اهمیت تکریم قانون اساسی از سوی همه افراد جامعه تاکید کرد.

دبیر و عضو هیات نظارت بر اجرای قانون اساس به تشریح اهداف برگزاری اولین همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و بر اهمیت تکریم قانون اساسی از سوی همه افراد جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدعلی حجازی صبح امروز در اولین همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از اهداف برگزاری این همایش این بوده که دوستان و شرکت‌کنندگان در این مراسم با وظایف قوه مجریه و مسئولیت‌های آن آشنا شوند.

وی به تشریح دیگر اهداف برگزاری این همایش پرداخت و اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف این همایش، تکریم قانون اساسی است؛ چراکه همه افراد جامعه باید قانون اساسی را گرامی بدارند و به آن توجه کنند.

حجازی، گسترش و ترویج فرهنگ قانون اساسی را یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: برای دستیابی به این اهداف باید با اهمیت و جایگاه قانون اساسی توجه داشت.

وی با بیان اینکه "قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حامی ارزشهای دینی و مبتنی بر آیات و روایات است و بر کلام مقام معظم رهبری و امام (ره) نیز همواره بر جایگاه قانون اساسی تاکید شده است"، به بیانات امام (ره) و مقام معظم رهبری در این ارتباط اشاره کرده و گفت: تمام تلاش مجاهدان در کشور در این راستا بوده که قانون اساسی در کشور محقق شود و ما مشاهده کرده‌ایم که امام (ره) و مقام معظم رهبری در سخنان خود بر اهمیت قانون اساسی تاکید دارند.

دبیر هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی با بیان اینکه "میثاق همه ما قانون اساسی است و ما هیچ میثاق دیگری نداریم"، اظهار کرد: قانون اساسی ما خوب و پیشرفته است و بعضا مشاهده کرده‌ایم که دشمنان آن را آماج حمله قرار دادند. قانون اساسی ما بر مبنای آیات و روایات است و اهمیت آن برای هیچکس پوشیده نیست و باید همه قانون اساسی را مورد تکریم قرار دهند.

حجازی همچنین تاکید کرد: در راستای تکریم قانون اساسی باید به تکریم انسانها توجه شود، چراکه تکریم انسانها و کرامت ذاتی آنها یک اصل مسلم است و اگر این تکریم انسانها مورد خدشه قرار بگیرد در واقع به قانون اساسی خدشه وارد شده است.

وی همچنین با بیان اینکه "در راستای تکریم قانون اساسی همه ارزشهایی که در قانون اساسی است باید مورد تکریم قرار بگیرد"، گفت: در واقع حفظ ارزشها و توجه به باورهای مردم برای تقویت نظام ولایی و تبعیت از احکام الهی در این راستا دارای اهمیت است. همه مسئولان و دستگاههای اجرایی و حاکمیتی باید گزارشهای خود را در آئینه قانون اساسی به مردم ارائه کنند و آنها وقتی گزارش ارائه می‌دهند باید عملکرد خود را با قانون اساسی تطبیق بدهند و ببیند کجا طبق قانون اساسی عمل کردند و کجا عملکرد آنها با قانون اساسی تطبیق ندارد.

دبیر هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی همچنین به اهمیت اجرایی شدن اصول قانون اساسی اشاره کرد و تصریح کرد: اگر قانون فقط در کتابخانه‌ها بماند و توجهی به آن نشود، در جامعه تبلور پیدا نمی‌کند. قانون زمانی تبلور پیدا می‌کند که در جامعه اجرا شود و همه آن را مورد تکریم قرار دهند. همه مسئول اجرای قانون اساسی هستند. همه آحاد مردم و مسئولان، مسئول اجرای قانون اساسی هستند و البته در اصل 113 قانون اساسی مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده شخص رئیس‌جمهور گذاشته شده است.

حجازی با اشاره به جایگاه رئیس‌جمهور در قانون اساسی و مسئولیت آن برای اجرای قانون اساسی گفت: به دلیل اینکه رییس‌جمهور آراء مردم را داراست، مورد تنفیذ ولایت قرار می‌گیرد و شخص دوم در کشور بعد از مقام معظم رهبریاست، از سوی واعظان قانون اساسی، مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده اوست و با توجه به این جایگاه، اقدام واعظان قانون اساسی در راستای گذاشتن این وظیفه بر عهده رییس‌جمهور بی‌جهت نبوده است.

وی در ادامه به اهمیت گسترش آموزش قانون اساسی در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما در این زمینه نقص‌هایی داریم و ضروری است که تمام آحاد مردم با قانون اساسی آشنا شوند. متاسفانه می‌بینیم که وقتی از برخی مسئولان در مورد قانون اساسی سوال می‌پرسیم، متوجه می‌شویم که چندان آشنایی ندارند یا در همین دانشکده حقوق وقتی از برخی از دانشجویان در مورد تعداد اصول قانون اساسی سوال می‌کنیم می‌بینیم که اطلاعات کافی در این زمینه ندارد.

حجازی همچنین، به اقدام دولت در راستای ایجاد هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی اشاره کرد و گفت: دولت دهم در راستای تکریم قانون و گسترش فرهنگ قانون اساسی هیاتی را به عنوان هیات نظارت ایجاد کرد و اگر می‌خواست سیاسی به این موضوع نگاه کند، در یک سال آخر مانده به دولت این کار را نمی‌کرد. دولت اعتقاد داشت که باید این کار را بکند و این هیات را ایجاد کرد.

دبیر هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی با بیان اینکه "وظیفه این هیات مشورتی و تصمیم‌گیری اصلی بر عهده شخص رییس‌جمهور است"، اظهار کرد: این هیات در راستای پاسداری و تکریم قانون اساسی ایجاد شده است و در این راستا این هیات آئین‌نامه‌های لازم مربوط به فعالیتهای خود را تنظیم کرد که مورد تایید رییس‌جمهور نیز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه "این هیات بحث آموزش قانون اساسی را در راستای تکریم این قانون دنبال می‌کند"، افزود: در این راستا پیشنهاداتی به رییس‌جمهور ارائه دادیم که این پیشنهادات مورد تایید ایشان قرار گرفت و در جلسه دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.

حجازی در ادامه، به برخی از این پیشنهادات اشاره کرد و گفت: پیشنهاده داده‌ایم در راستای گسترش فرهنگ قانون اساسی، پژوهشکده‌ای در این راستا و به نام قانون اساسی ایجاد شود که خوشبختانه این مورد پذیرش قرار گرفته است و در حال پیگیری است.

دبیر هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی در پایان، به برگزاری نشستهای تخصصی از سوی این هیات در ارتباط با قانون اساسی اشاره کرد و یادآور شد: همایش امروز نیز در راستای برگزاری همین جلسات تخصصی و نشست‌هاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha