• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91082716820
  • خبرنگار : 71214

پسته کرمان امسال نمی‌خندد!

پسته کرمان امسال نمی‌خندد!

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان از کاهش تولید پسته در این استان خبر داد و گفت: به دلیل خشکسالی و کم‌آبی 80 درصد پسته‌های تولیدی استان کرمان خندان نیستند.

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان از کاهش تولید پسته در این استان خبر داد و گفت: به دلیل خشکسالی و کم‌آبی 80 درصد پسته‌های تولیدی استان کرمان خندان نیستند.

جلیل مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره نرخ خرید پسته در سال جاری تصریح کرد: هر کیلو گرم پسته فندقی از باغدار 21 هزار تومان خریداری و در بازار 25 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت پسته در سال جاری گفت: درحالیکه برخی معتقدند کشاورزان از این افزایش قیمت خشنود هستند آنها کم‌بهره‌ترین قشر از این افزایش قیمت‌ بوده‌اند.

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان افزود: در حال حاضر کشاورزان باید به چندین برابر قیمت فروش محصولشان نهاده‌های تولید از قبیل کود، سم و تجهیزات مورد نیاز خود را وارد کنند که هیچ تناسبی با افزایش نسبی قیمت پسته ندارد. از سوی دیگر با افزایش چند برابری دستمزد کارگران و نگهبانان سود چندانی برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند.

مظهری با اشاره به تولید 200 هزار تنی پسته در سال گذشته تصریح کرد: صادرات پسته در سال گذشته حدود 120 هزار تن بود اما در سال جاری با چنین وضعیتی که 80 درصد از پسته‌های تولیدی استان کرمان خندان نیستند، نمی‌دانیم وضعیت صادرات محصول چگونه خواهد بود.

وی با اشاره به مشکل دریافت بهای پسته صادراتی به کشورهای اروپایی اظهار کرد: دولت باید برای بازار پسته فکری کند تا این محصول ارزشمند صادراتی بیش از این با مشکل مواجه نشود اما در حال حاضر هیچ کس پاسخگوی مشکلات نبوده و به دنبال حل آن هم نیستند.

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان کمبود آب را بزرگترین مشکل باغات پسته عنوان و تصریح کرد: باغ‌های پسته کرمان به دلیل کم‌آبی و خشکسالی یکی پس از دیگری خشک‌ شده و از بین می‌روند که ضروریست برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

مظهری با بیان این‌که بیشترین سود و درآمد به صنایع بسته‌بندی تعلق دارد که کشورهای امارات، ترکیه و ... از آن بهره‌مند می‌شوند خاطر نشان کرد: در حال حاضر عده‌ای صادر‌کننده و تاجر با کمترین هزینه و تلاش، بیشترین سود را از پسته به خود اختصاص داده‌اند و کشاورزان علی‌رغم زحمت سالانه در حال با مشکلات گوناگون اقلیمی و مدیریتی دست‌و پنجه نرم می‌کنند و تولید برایشان صرفه‌ اقتصادی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha