• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91082415497
  • خبرنگار : 71234

رییس کمیسیون بهداشت و درمان: مشکل جدی در تامین داروی بیماران خاص و لوازم مصرفی پزشکی داریم

رییس کمیسیون بهداشت و درمان: مشکل جدی در تامین داروی بیماران خاص و لوازم مصرفی پزشکی داریم

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مشکل تامین دارو بخصوص داروهای بیماران خاص و سرطانی را بسیار جدی خواند و گفت: در شش ماه اخیر بانک مرکزی هیچ ارزی به حوزه سلامت نداده است که به همین دلیل تامین دارو با مشکلاتی مواجه شده است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مشکل تامین دارو بخصوص داروهای بیماران خاص و سرطانی را بسیار جدی خواند و گفت: در شش ماه اخیر بانک مرکزی هیچ ارزی به حوزه سلامت نداده است که به همین دلیل تامین دارو با مشکلاتی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسینعلی شهریاری در صحن علنی امروز (چهارشنبه) مجلس ضمن قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد عدم اجرای بخشی از قانون بودجه سال 91 در خصوص اختصاص شش هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش سلامت گفت: با وجود افزایش بودجه‌های عمرانی در کشور، شاهدیم که بودجه بخش بهداشت و سلامت افزایش ناچیزی داشته است به طوری که علیرغم اینکه در گذشته سهمی که مردم از جیب برای سلامت پرداخت می‌کردند 54 درصد بوده است که این میزان اکنون به بالای 70 درصد رسیده است.

وی افزود: سهمی که دولت و بیمه تامین اجتماعی برای سلامت مردم پرداخت می‌کند 20 و 17 درصد است این در حالی است که در کشورهای اروپایی مردم تنها 18 درصد از جیب خود برای سلامت هزینه می‌کنند و بقیه را دولت پرداخت می‌نماید.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: وضعیت اکنون به گونه‌ای است که میزان پرداخت بیمه‌ای که مردم ایران از جیب خود پرداخت می‌کنند نسبت به سایر کشورهای دنیا و منطقه بسیار بیشتر است به طوری که در رتبه‌بندی، افغانستان تنها در رتبه پایین‌تر از ما قرار دارد و پاکستان و عراق نیز با وجود اینکه در جنگ هستند اما باز هم مردم‌شان هزینه‌ کمتری برای سلامت خود پرداخت می‌نمایند.

شهریاری با بیان اینکه هزینه وزارت بهداشت بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار زیاد شده است، گفت: هزینه‌های پرداخت مصارف آب، گاز، برق و گازوئیل وزارت بهداشت در کنار کاهش بودجه این وزارتخانه بسیار افزایش پیدا کرده است به طوری که هزینه آب این وزارتخانه 6/5 برابر، گاز یازده برابر، برق 7/2 برابر و گازوئیل 16 برابر شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت تامین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور مناسب نیست، اظهار کرد: وضعیت به گونه‌ای است که بانک مرکزی در شش ماه اخیر تقریبا هیچ ارزی به حوزه سلامت نداده است که این تنها ناشی از سوء مدیریت در بانک مرکزی می‌شود.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: بنده در مورد وضعیت تامین دارو به رییس‌جمهور تذکر دادم که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. اگر برنامه‌ و فکری در این رابطه وجود نداشته باشند مطمئنا در زمینه دارو فاجعه‌ای به بار می‌آید.

شهریاری در ادامه به آماری در مورد اعتبارات مربوط به تولید و تامین دارو اشاره و اظهار کرد: دولت برای اختصاص یارانه‌ی دارو 480 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است که از این میزان تنها 220 میلیارد تومان تخصیص داده شده است. در این بین 97 درصد تولید داروهای کشور در داخل انجام می‌شود با این توضیح که از این میزان 40 تا 60 درصد مواد اولیه تولید داخلی داروها از خارج از کشور می‌آید و مابقی داروها که گفته می‌شود کاملا بومی شده نیز باز هم مقداری از مواد اولیه آن به دلایلی از بیرون از کشور وارد می‌شود.

وی در ادامه با تاکید مجدد بر اینکه مشکل تامین بودجه در حوزه دارو مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورده است، گفت: اکنون در زمینه تامین داروهای سرطانی، تامین تجهیزات پزشکی بخصوص تجهیزات مربوط به عمل قلب و حتی تولید واکسن آنفولانزا با مشکلات جدی روبرو هستیم به طوری که در گذشته ایران در بین 183 کشور تولیدکننده واکسن آنفولانزا قرار داشت که در رابطه با تولید این واکسن با مشکلات جدی روبروست.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در زمینه تامین شیر خشک با مشکلات جدی روبرو هستیم، گفت: اکنون تامین شیر خشک در اولویت 3، 5 و 7 قرار گرفته است به طوری که الان در بسیاری از داروخانه‌ها تامین شیر خشک مورد نیاز برای فرزندان‌ وجود ندارد.

شهریاری با بیان اینکه در زمینه تامین لوازم مصرفی پزشکی به دلیل نوسانات و نرخ بالای ارز، مشکلاتی وجود دارد، به ارائه آمارهایی پرداخت و گفت: در حال حاضر لوازم مصرف پزشکی افزایش قیمت بسیار جدی داشته است به طوری که سرنگ آنجیو 245 درصد، فیلم رادیولوژی 240 درصد، الکتروشوک 289 درصد، گاز هلیوم 667 درصد، کیسه خون 350 درصد و ست و صافی دیالیز 352 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه طبق قانون برنامه، باید 10 درصد از بودجه کل کشور برای سلامت اختصاص یابد، اظهار کرد: این اتفاق رخ نداده است. صحبت من با رییس‌جمهور این است که درست است که شما می‌گویید که می‌خواهید دو ریال به جیب مردم برود اما من از شما می‌خواهم که به جای این دو ریال، به بیمه‌های اجتماعی و حوزه سلامت مردم توجه بیشتری کنید.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به توقف فاز دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری گفت: با این قانون، دولت بهانه می‌آورد که دیگر نمی‌تواند شش هزار میلیارد تومان مربوط به بخش سلامت از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اختصاص دهد این در حالی است که همچنان فاز اول قانون هدفمندی در حال اجراست و باید دولت طبق فاز اول، این میزان را به بخش سلامت اختصاص دهد.

شهریاری افزود: دولت بدون کار کارشناسی میزان یارانه نقدی را به 45 هزار و 500 تومان افزایش داد، حرف ما این است که حداقل 10 درصد از میزان یارانه‌های نقدی را به بخش سلامت اختصاص دهد. درد ما این است که نمی‌دانیم مشکلات حوزه سلامت را باید به چه کسی بگوییم.

وی با بیان اینکه ما در شعار محور توسعه را انسان سالم می‌دانیم، گفت: با شعار نمی‌توان انسان سالم را به دست آورد. انسان سالم هزینه دارد و باید برای آن پول خرج کرد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد مجدد از نبود اهتمام کافی برای تامین داروهای سرطانی گفت: مردم هر روز لیست داروهای سرطانی را به ما نشان می‌دهند که ما شرمنده آنها هستیم. یک نماینده، وزیر، رییس‌جمهور و معاونین و سایر مسئولان در صورت بروز مشکلات در بین آشنا‌هایشان به راحتی می‌توانند داروهای سرطانی را تامین کنند ولی مگر مردم روستاها چنین دسترسی را به نمایندگان و سایر مسئولان دارند. باید پاسخگوی مردم باشیم و سهم هزینه‌ی درمان مردم را پرداخت کنیم، آن زمان است که می‌توان از توزیع عادلانه صحبت کرد.

شهریاری ادامه داد: باید پاسخگوی مردم در حوزه سلامت باشیم چون حوزه سلامت یکی از مواردی است که کشور را به چالش مواجه می‌کند. هیچ توجیهی نیز از دولت در مورد کمبود اعتبارات برای اختصاص به حوزه سلامت قابل قبول نیست.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اعتبارات غذایی دانشجویان بسیار کم اختصاص داده شده است، گفت: وضعیت اقتصادی مردم و اکثر دانشجویان به گونه‌ای است که آنها از خانواد‌ه‌های مستضعف هستند که اگر یک وعده غذا را از دانشجویان دریغ کنیم آنها با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. چرا منتظر می‌مانیم تا تشکل‌های صنفی دانشجویان اعتراض کنند و آنگاه بخواهیم مشکل را حل کنیم، عقل سلیم می‌گوید که پیشگیری بهتر از درمان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha