• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 91081408675
  • خبرنگار : 71313

فشردگی رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا

فشردگی رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا

در حالی که تنها دو روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان مانده، نتایج نظرسنجی‌ها طی چند هفته گذشته تقریبا یکسان است. کارشناسان علوم سیاسی می‌گویند اگرچه پیش بینی پیروز این انتخابات در مقطع زمانی فعلی کار دشواری است، اما محاسبات انتخاباتی به نفع باراک اوباما است و او در تعدادی از ایالت‌های مهم از رامنی پیشی گرفته است.

در حالی که تنها دو روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان مانده، نتایج نظرسنجی‌ها طی چند هفته گذشته تقریبا یکسان است. کارشناسان علوم سیاسی می‌گویند اگرچه پیش بینی پیروز این انتخابات در مقطع زمانی فعلی کار دشواری است، اما محاسبات انتخاباتی به نفع باراک اوباما است و او در تعدادی از ایالت‌های مهم از رامنی پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، توماس مان، کارشناس ارشد علوم سیاسی در آمریکا که در موسسه بروکینگز فعالیت دارد، می‌گوید در مقطع فعلی اوباما پیشتاز است و او کمپن موثرتری نسبت به رامنی داشته است.

مان می‌افزاید، بنیادهای انتخاباتی از جمله انتخاب مجدد یک رئیس جمهور، احزابی که به شدت قطبی شده‌اند و اقتصاد نابسامان که در مسیر مثبت است عوامل مهمتری نسبت به دیگر موارد انتخاباتی بوده‌اند و می‌توانند عوامل اصلی در تعیین تصمیم مردم باشند.

وعده‌های اوباما برای افزایش اشتغالزایی و نوع مدیریت او در جریان طوفان سندی باعث پیشتازی او شده است و این، کار را برای رامنی که مدعی است همکاری کارآمدتری با کنگره خواهد داشت و اقتصاد رکودزده را احیا می‌کند، سخت کرده است.

جان فورتیر، مدیر پروژه دموکراسی در مرکز سیاست‌گذاری فراحزبی آمریکا، می‌گوید رقابت بین اوباما و رامنی بسیار نزدیک است البته اوباما در چندین میدان نبرد و در ایالت‌های مهم پیشتاز است.

پیروزی در این ایالت‌ها به معنای انتخاب مجدد اوست و مهم نیست که نتیجه کل آراء ملی چه باشد.

فورتیر به شینهوا گفت: من انتظار دارم که رقابت بسیار نزدیک در انتخابات باشد و تنها چند ایالت تعیین کننده نتیجه انتخابات باشند.

نتیجه انتخابات در اوهایو نقش بسیار مهمی در تعیین نتیجه انتخابات روز سه شنبه در آمریکا دارد؛ اوهایو با دارا بودن 18 رای الکترال کالج می‌تواند کمک بسیاری به پیروزی یک کاندیدا در انتخابات کند.

اوباما نیازمند 270 رای الکترال برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است.

چندین نظرسنجی نشان می‌دهند که اوباما در ایالت اوهایو پیشتاز است. براساس نتایج نظرسنجی ان بی سی نیوز / وال استریت ژورنال /ماریست که روز شنبه منتشر شد اوباما دارای برتری شش درصدی نسبت به رامنی است. یعنی 51 درصد نسبت به 45 درصد حمایت از رامنی. این نتیجه از نظرسنجی ماه گذشته تا به حال بی تغییر مانده است.

نتایج نظرسنجی مشترک شبکه خبری سی‌ان ان و موسسه ORC که روز جمعه منتشر شد نیز نشان دهنده برتری سه درصدی اوباما نسبت به رامنی در اوهایو است.

نظرسنجی‌های شبکه خبری سی‌بی اس/ نیویورک تایمز و چندین نظرسنجی دانشگاهی نیز نشان دهنده برتری پنج درصدی اوباما در اوهایو هستند.

فورتیر می‌گوید: اوهایو همیشه یک ایالت مهم بوده، در سال 2004 اگر جان کری در این ایالت پیروز می‌شد می‌توانست جورج بوش را در انتخابات ریاست جمهوری شکست دهد.

هم اکنون اوباما و رامنی تلاش فراوانی برای کسب آرا در اوهایو می‌کنند، اوباما روز جمعه و شنبه چهار تجمع انتخاباتی در اوهایو برگزار کرد.

او قرار است امروز (یکشنبه) نیز یک تجمع انتخاباتی دیگر در این ایالت برگزار کند.

رامنی نیز روز جمعه دو تجمع انتخاباتی در اوهایو برگزار کرد و امروز نیز یک تجمع دیگر برگزار می‌کند.

فورتیر معتقد است اگرچه پیشتازی در ایالت اوهایو در مقطع فعلی برای رامنی دور از دسترس است اما اگر وی در این ایالت بتواند یک پیروزی ناگهانی به دست آورد خواهد توانست محاسبات انتخاباتی را به نفع خود چرخش دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha