• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91071912528

رييس سازمان توسعه تجارت خبر داد:

ارز آزاد براي اولويت‌هاي نهم و دهم/انجام 2000 ثبت سفارش كالا در مركز مبادله ارزي

ارز آزاد براي اولويت‌هاي نهم و دهم/انجام 2000 ثبت سفارش كالا در مركز مبادله ارزي

اولويت‌هاي نهم و دهم به عنوان كالاهاي مصرفي و لوكس از طريق ارز آزاد در بازار، ارز مورد نياز خود را تامين مي‌كنند.

اولويت‌هاي نهم و دهم به عنوان كالاهاي مصرفي و لوكس از طريق ارز آزاد در بازار، ارز مورد نياز خود را تامين مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد صافدل - معاون وزير و رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران، با بيان مطلب بالا و اين‌كه با توجه به شرايطي فعلي بايد ظرفيت تجارت كشور را افزايش دهيم، اظهار كرد: اگرچه در شش ماهه اول سال جاري در حوزه پتروشيمي و ميعانات شامل كاهش صادرات بوده‌ايم ولي در حوزه‌هاي صنعت، معدن و تجارت شاهد رشد 29 درصدي بوده‌ايم.

وي ادامه داد: از تير ماه و مرداد ماه به بعد نيز اين فاصله ايجاد شده به دليل كاهش صادرات پتروشيمي و ميعانات جبران شده است.

صافدل درباره حوزه خدمات فني و مهندسي گفت: در شش ماهه اول سال جاري شاهد 1.8 ميليارد دلار رشد صادرات خدمات فني و مهندسي بوده‌ايم و اين خدمات با رشد 24 درصدي نسبت به دوره مشابه مواجه بوده است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در اين حوزه امروز كارگزاران و فعالان اقتصادي و توليدكنندگان به عنوان مجموعه هوشمند در سراسر كشور شناخته شده‌اند.

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران از حضور فعالان اين حوزه در پروژه‌هاي لوله گذاري و انتقال سوخت در كف اقيانوس خبر داد وتصريح كرد: ايران جزو پنج كشور در سراسر دنياست كه توانايي اجراي اين قبيل پروژه‌ها را دارد.

وي با بيان اين‌كه در حوزه صادرات با توجه به شرايط فعلي بيش از هر زمان ديگر بايد به توانمندسازي بنگاه هاي داخلي توجه كنيم، گفت: تعامل در حوزه تشكلات، دولت، مجلس و ساير حوزه‌ها بايد رشد يابد و از اين رو در سازمان توسعه تجارت كميته تسهيل تجارت در راستاي گسترش اين تعامل شكل گرفته است.

صافدل درباره تشكيل اين كميته بيان كرد: در اين كميته همه محدوديت‌ها در توسعه تجارت با نگاه به اقتضائات فعلي مورد بررسي قرار مي گيرد وبا توجه به شرايط فعلي اقتصادي نسخه‌هايي براي تسريع در استرداد ماليات بر ارزش افزوده و ساير موانع موجود بر سر راه بنگاه‌ها فراهم مي‌شود.

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران بيان كرد: تسريع در مطالبات توليدكنندگان و تاخير در وصولي‌هاي دولت به توليدكنندگان وصادركنندگان بسيار حائز اهميت بوده و نيازمند توجه ويژه است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت كه امروز در هجدهمين همايش ملي توسعه صادرات غير نفتي سخن مي‌گفت، درباره اولويت‌هاي 10 گانه كالا كه ارز دريافت مي‌كنند، اظهار كرد: اولويت‌هاي اول و دوم كالاهاي اساسي و ضروري و مورد نياز مردم است كه نرخ ارز مرجع به آن‌ها تعلق مي‌گيرد.

وي ادامه داد: ساير گروه‌هاي كالايي در اولويت سوم تا هشتم شامل قطعات و كالاهاي نيمه ساخته است كه ارز مورد نياز آنان از طريق ارز مبادله‌اي تامين مي‌شود.

صافدل تصريح كرد:‌ اولويت‌هاي نهم و دهم به عنوان كالاهاي مصرفي و لوكس است كه از طريق ارز آزاد در بازار ارز مورد نياز خود را تامين مي‌كنند.

رييس سازمان توسعه تجارت ايران با تاكيد بر اين‌كه در طول دو هفته راه اندازي مركز مبادله ارزي 2000 ثبت سفارش به مرحله تخصيص ارز رسيده است، خاطرنشان كرد: بخشي از ثبت نام كنندگان ارز خود را دريافت كرده‌اند و بخش ديگر نيزدر حال مبادله ارز و ريال است.

وي در پايان گفت: اجراي روش جديد و راهكارهاي مختلف در بازار ارز ثبات را حاكم كرده و اميدواريم ثبات در بازار ارز كه با محوريت بانك مركزي در حال اجرا است طولاني‌تر شود.

اقتصاد بدون نفت در ايران بايد تمرين شود

در ادامه اين نشست بيگي - استاندار آذربايجان شرقي، با تاكيد بر اين‌كه ‌شرايط اقتصادي كشور به نحوي است كه بايد به موضوع صادرات به عنوان يك واقعيت گريزناپذير نگاه كرد، گفت: براي تحقق اقتصاد مقاومتي بايد اقتصاد بدون نفت محور توسعه و پيشرفت كشور قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اين‌كه اقتصاد بدون نفت در ايران بايد تمرين شود، بيان كرد: موضوع اقتصاد بدون نفت و همچنين نرخ ارز از معقولاتي است كه در نهايت منجر به توسعه صادرات غير نفتي در كشور مي‌شود. البته كيفيت ، قيمت و شناسايي بازارهاي هدف نيز بر توسعه صادرات ايران حائز اهميت است.

صادرات غیر نفتی ، پایه تقویت اقتصاد ملی است

شافعي - معاون وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين نشست گفت: تقويت اقتصاد ملي بايد از طریق بها دادن به صادرات غير نفتي و توسعه این دسته از صادرات انجام شود.

رئیس هیات عامل ایدرو افزود: طي چهار سال اخير مرتبا شاهد افزايش صادرات غير نفتي بوديم. در سال 1389 بدون احتساب ميعانات گازي 26 ميليارد دلار صادرات غير نفتي داشتيم و در حال حاضر شيب منحني صادرات غير نفتي صعودي است که البته باید اقدامات زیادی انجام شود تا به جهش قابل ملاحظه ای در این حوزه دست یابیم.

وی گفت اگر حسب دستور مقام معظم رهبري قرار است در چاه هاي نفت را ببنديم، بايد صادرات غيرنفتي را توسعه دهيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha