• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91071811825
  • خبرنگار : 71089

يك كارشناس مسائل منطقه: جنگ احتمالي ميان تركيه و سوريه ممكن است به نفع آنكارا تمام نشود

يك كارشناس مسائل منطقه: جنگ احتمالي ميان تركيه و سوريه ممكن است به نفع آنكارا تمام نشود

يك كارشناس مسائل تركيه تاكيد كرد: تنش اخير ميان آنكارا و دمشق برگي است كه اردوغان مي‌‌تواند از آن براي مشروع جلوه دادن و توجيه سياست‌هاي تخاصمي درباره سوريه بهره‌برداري كند.

يك كارشناس مسائل تركيه تاكيد كرد: تنش اخير ميان آنكارا و دمشق برگي است كه اردوغان مي‌‌تواند از آن براي مشروع جلوه دادن و توجيه سياست‌هاي تخاصمي درباره سوريه بهره‌برداري كند.

سيامك كاكائي، كارشناس مسائل تركيه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي تنش اخير ميان تركيه و سوريه گفت: در حال حاضر تنش پديد آمده ميان تركيه و سوريه به يك رويارويي نظامي مبدل شده است كه تحت تاثير وضعيت حاكم ميان طرفين است. تركيه در چارچوب سياستي كه در حمايت از گروه‌هاي سوري داشته است پايگاه‌هاي نظامي به آنها داده و عملا اين كشور را در وضعيت متفاوتي قرار داده و تنش‌ها ميان دو كشور به آستانه‌ي تحمل ناپذيري رسيده است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در ادامه اظهاراتش خاطر نشان كرد: شليك خمپاره‌اي از سوي سوريه به خاك تركيه منجربه جرقه خوردن باروتي شد كه ميان دو كشور وجود داشت پس از اين اقدام تركيه نيز مقابل به مثل كرد و مناطقي را در 14 كيلومتري سوريه هدف قرار داد و اين مسئله را به شكل يك رويداد شبه نظامي تبديل شد.

وي با بيان اينكه در بحران سوريه برخي عوامل تاثيرگذار است، افزود: اردوغان در راس حزب عدالت و توسعه در كنگره چهارم حمايت خود را از مخالفان سوري اعلام كرد و همچنان بر تغيير نظام سياسي اين كشور و بركناري بشار اسد تاكيد كرد كه اين موضوع سياست محوري تركيه را در مقابل دمشق ترسيم مي‌كند.

كاكائي افزود: تنش اخير ميان آنكارا و دمشق برگي است كه اردوغان مي‌‌تواند از آن براي مشروع جلوه دادن و توجيه سياست‌هاي تخاصمي درباره سوريه بهره‌برداري كند. بر همين اساس با تصويب لايحه حضور برون مرزي نيروهاي نظامي تركيه در يك سال آينده اين مطلب را نشان داد كه تركيه نياز دارد براي دفاع از خود اقدامي انجام دهد و تحركات اين كشور در مرزش با سوريه بيشتر شد اما به نظر مي رسد كه اين وضعيت مقطعي به جنگ تمام عيار تبديل نمي‌شود.

اين كارشناس مسائل منطقه با بيان اينكه نمي‌‌توان انتظار جنگ تمام عيار ميان تركيه و سوريه داشت، گفت: بروز جنگ تمام عيار به نفع تركيه نخواهد بود اين كشور تاكنون توانسته به يك ثبات اقتصادي دست يابد و تنها باقي ماندن در اين سطح از تنش با سوريه براي اين كشور كفايت مي‌كند. در واقع تركيه مي‌خواهد هشداري به طرف مقابل بدهد و به گونه‌اي جلوه كند كه امنيت ملي كشورش مورد تهديد قرار گرفته است.

وي با اشاره به تصويب لايحه مبني بر اجازه براي فعاليت‌هاي برون مرزي توسط نيروهاي نظامي تركيه ادامه داد: اين لايحه امكاني بوجود آورد كه دولت بتواند در ميان افكار عمومي كشور سياست‌هاي تهاجمي و تند اردوغان را درباره‌ي سوريه تحت شعاع قرار دهد. در داخل كشور مخالفت‌هاي گسترده‌اي درباره بروز يك جنگ وجود دارد؛ مردم و بسياري از گروه‌هاي سياسي تمايلي به ورود به كشورشان به جنگ ندارد و معقتدند كه سوريه به هر شكلي همسايه تركيه است و اين كشور نبايد سياستش را همسو با نگرش آمريكا و غرب درباره‌ي دمشق كند و پيش برنده‌ي سياست آمريكا باشد.

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: تنش اخير سوريه و تركيه نيز عواقبي را به دنبال دارد به طور مثال اين مسئله باعث مي شود كه تركيه سياست خود را تغيير ندهد حتي ارائه تجهيزات به مخالفان سوري را به طور جدي را دنبال كند و تبليغات و جنگ رسانه‌ي عليه اين كشور افزايش دهد.

كاكائي اضافه كرد: در روزهاي اخير در داخل تركيه مخالفان جدي از سياست اردوغان وجود دارد و حتي برخي اقدام اخير اردوغان را يك عمل شتاب‌زده توصيف مي‌كنند و معتقدند تركيه بايد عاقلانه عمل كند ولي بهرحال رويارويي عميق نظامي ميان سوريه و تركيه از احتمال بسيار ضعيفي برخوردار است زيرا نه شرايط آن وجود دارد و اگر جنگي حاصل شود ممكن است به نفع تركيه تمام نشود.

اين استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: از سوي ديگر جبهه‌ي موافقان دولت سوريه بيكار ننشسته‌اند و تلاش مي‌كنند كه رابطه تركيه و سوريه به يك نقطه بحراني و عميق نرسد بر همين اساس امكان بروز جنگ تمام عيار به تنهايي از سوي تركيه وجود ندارد اما اين كشور مي‌تواند از اجماع بين‌المللي عليه سوريه براي انجام عمليات نظامي حمايت كند و همچنان در مدار تخاصم با سوريه باقي بماند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha