• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91071610306

به همت محققان دانشگاه تهران

نسل سوم خودرو خورشيدي «غزال ايراني» ساخته مي‌شود

نسل سوم خودرو خورشيدي «غزال ايراني» ساخته مي‌شود

محققان دانشگاه تهران پس از ساخت و تست موفق نسل يك و دو خودروي خورشيدي «غزال ايراني»، نسل سوم اين خودرو خورشيدي را با دو سرنشين و چهار چرخ و سرعت 100 كيلومتر در ساعت مي‌سازد.

محققان دانشگاه تهران پس از ساخت و تست موفق نسل يك و دو خودروي خورشيدي «غزال ايراني»، نسل سوم اين خودرو خورشيدي را با دو سرنشين و چهار چرخ و سرعت 100 كيلومتر در ساعت مي‌سازد.

به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر كارن ابري‌نيا، سرپرست تيم طراحي و ساخت خودروي خورشيدي غزال ايراني دانشگاه تهران در حاشيه‌ افتتاح نيروگاه‌هاي خورشيدي در 17 دانشگاه و مركز پژوهشي در جمع خبرنگاران با بيان اين كه تاكنون نسل 1 و 2 خودرو خورشيدي غزال ايراني ساخته شده است، گفت: در مجموع اين دو خودرو خورشيدي دو هزار كيلومتر مسافت طي كرده‌اند كه براي چنين خودروهايي ركورد خوبي محسوب مي‌شود چرا كه نشان دهنده‌ي توان بالاي اين خودرو به لحاظ مكانيكي و الكترونيكي است.

وي با بيان اين كه درصدديم نسل سوم غزال ايراني را با توجه به شرايط روز به مدل‌هاي تجاري تبديل كنيم، تصريح كرد: در اين راستا غزال نسل سه، چهار چرخ، دو سرنشين و سرعتي بالغ بر 100 كيلومتر در ساعت خواهد داشت. همچنين دو موتور الكتريكي بر روي چرخ‌هاي عقب آن قرار خواهند گرفت.

وي افزود: قرار است با تامين هزينه‌هاي ساخت آن خودروي خورشيدي غزال ايراني در مسابقات سال آينده استراليا شركت كند.

به گفته ابري‌نيا خودروي خورشيدي غزال ايراني نسل 1 و 2 ، تك سرنشين و سه چرخ بودند.

عضو هيات علمي پرديس فني دانشگاه تهران با بيان اين كه طراحي خودروي خورشيدي غزال ايراني نسل 3 تكميل شده است، گفت: بودجه مورد نياز براي ساخت اين خودرو جهت شركت در مسابقات 2013 خودروهاي خورشيدي استراليا حدود 800 هزار دلار برآورد شده است.

وي با بيان اين كه با توجه به تغييرات ايجاد شده در چرخ‌ها و افزايش تعداد سرنشينان، طراحي خودرو تغيير مي‌كند، گفت: زماني كه خودرو داراي سه چرخ است موتور بر روي چرخ‌هاي عقب قرار خواهد گرفت و كل كنترل خودرو بر روي يك چرخ خواهد بود اما وقتي خودرو چهار چرخ داراي چهار چرخ مي‌شود لزوما بايد دو موتور بر روي هر چرخ عقب قرار گيرد كه نيازمند هماهنگي بالايي نسبت به يكديگر هستند. در نهايت كنترل خودرو نيز سخت خواهد بود.

ابري نيا افزود: از سوي ديگر با توجه به دو سرنشين شدن غزال ايراني، خودرو سنگين‌تر از قبل خواهد شد كه نيازمند باتري‌هاي قوي‌تر است.

سرپرست تيم طراحي و ساخت خودروي خورشيدي غزال ايراني دانشگاه تهران، گفت: با توجه به پيشرفت‌هاي به وجود آمده در سه نسل غزال ايراني درصدديم كه به سمت تجاري سازي اين نوع خودروها برويم تا در آينده خودرويي بسازيم كه با انرژي خورشيد كار مي‌كند.

وي افزود: در اين راستا درصدد ايجاد يك شركت دانش بنيان در مجموعه‌ دانشگاه هستيم تا فناوري‌هاي به دست آمده در اين خودرو براي تجاري سازي استفاده شود.

ابري‌نيا در خصوص جنس بدنه‌ خودروي خورشيدي غزال ايراني نسل 3 گفت: براي خودروي نسل 3 در تلاش هستيم كه از آلياژ‌هاي با مقاومت بالا، آلومينيومي و فيبر كربن استفاده كنيم. در حالي كه در غزال نسل 1 و 2 از فيبر كربني، رزين و فيبر شيشه استفاده شده، غزال نسل 3 داراي شاسي‌ آلومينيومي خواهد بود.

به گفته وي در طراحي و ساخت خودروهاي خورشيدي غزال ايراني تاكنون 30 دانشجو و سه استاد از دانشكده‌هاي برق، مكانيك و هنر دانشگاه تهران حضور داشته‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۷-۱۶ ۲۱:۲۶

خیلی خوب بود.