• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۱ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 91071208457
  • منبع : نمایندگی خوزستان

بهترين پليس، وجدان هر فرد است

ایسنا/خوزستان يك عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: ‌بدون نقش مشاركت مردم، ارتقاء امنيت و انضباط اجتماعي امكان‌پذير نيست و حتي در بهترين شرايط و بهترين عملكرد پليس، برقراري امنيت و انضباط اجتماعي بدون مشاركت مردم محقق نمي‌شود.

يك عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: ‌بدون نقش مشاركت مردم، ارتقاء امنيت و انضباط اجتماعي امكان‌پذير نيست و حتي در بهترين شرايط و بهترين عملكرد پليس، برقراري امنيت و انضباط اجتماعي بدون مشاركت مردم محقق نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)‌ـ منطقه خوزستان ـ دكتر يدالله زرگر در نشست تخصصي بررسي نقش سرمايه اجتماعي (ارتباط، اعتماد، مشاركت اجتماعي) در ارتقاء امنيت و انضباط اجتماعي" اظهار داشت: بهترين پليس، وجدان هر فرد است و مجموعه وجدان افراد، وجدان عمومي جامعه محسوب مي‌شود. زمان پيش از تولد فرزند يا زمان انتخاب همسر مي‌تواند زماني باشد كه اساس تشكيل وجدان و اعتماد بنا گذاشته شود.

وي افزود: نگاه مردم به مجموعه پليس تحت تاثير نگاه آن‌ها به عملكرد كليه دستگاه‌هاست.

اين روان‌شناس گفت: نمود و تأثير برآيند نگاه مردم به مجموعه عملكرد كليه دستگاه‌ها اعم از اقتصادي، فرهنگي، قضايي و غيره را مي‌توان در نگاه آن‌ها به مجموعه پليس ديد و اگر بخواهيم اعتماد مردم به مجموعه پليس را افزايش دهيم و در نهايت مشاركت عمومي به دست آيد، بايد به گونه‌اي عمل شود كه مردم شاهد قانون‌گريزي و قانون‌شكني در برخي دستگاه‌ها نباشند.

زرگر خاطرنشان كرد: شكي نيست كه عملكرد دستگاه‌ها بر ارتباط مردم با پليس كه شايد نقشي در قانون‌شكني اين دستگاه‌ها نداشته باشد، تاثير مي‌گذارد. اگر مردم احساس كنند در گوشه‌اي از كشور خطايي رخ داده و بدون هيچ تعصبي با اين خطا برخورد مي‌شود، قطعاً اعتماد و ارتباط آن‌ها به مجموعه پليس افزايش مي‌يابد و با مشاركت خود، بهترين موقعيت‌ها را در زمينه ايجاد امنيت و انضباط اجتماعي فراهم مي‌كنند.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز اضافه كرد: پليس براي اعتمادسازي، ابتدا بايد ارتباط مناسبي با مردم برقرار كند. انجام اقداماتي از جمله برپايي نمايشگاه‌هاي نيروي انتظامي و حضور مسئول ناجا در ميان مردم و تشريح وظايف، عملكرد و فعاليت‌هاي مجموعه مي‌تواند در برقراري اين ارتباط بسيار موثر باشد.

وي اظهار كرد:‌ لازم است مجموعه پليس براي مردم به عنوان يك مأمن احساس شود. وقتي فرد مالباخته يا قرباني خشونت به پليس پناه مي‌آورد، ضروري است در اين هنگام بايد جنبه روان‌شناختي ارتباط ماموران نيروي انتظامي با مردم بسيار مورد توجه قرار گيرد.

زرگر خاطرنشان كرد:‌ نيروهاي انتظامي در زمينه تعامل با مردم نياز به آموزش دارند. نحوه تعامل آن‌ها جداي از عملكردشان مي‌تواند در برقراري ارتباط و اعتمادسازي تأثير داشته باشد، حتي اگر فرد مالباخته به مال خود نرسد يا آسيبي كه متوجه فرد قرباني خشونت شده، جبران نشود.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز بيان كرد: وظايف و مسئوليت‌هاي هيچ دستگاهي به اندازه نيروي انتظامي متنوع و گسترده نيست. به نظر مي‌رسد اگر با يك بررسي، از اين تنوع اندكي كاسته شود امكان بهره‌برداري بيشتر از فعاليت‌هاي ناجا فراهم شود.

وي خاطرنشان كرد:‌ سرمايه روان‌شناختي از مولفه‌هاي سرمايه اجتماعي است و در واقع سرمايه روان‌شناختي مكمل سرمايه اجتماعي به شمار مي‌رود. از مولفه‌هاي سرمايه روان‌شناختي مي‌توان به خوش‌بيني و اميد اشاره كرد. تحقيقات نشان داده است در جوامعي كه خوش‌بيني و اميد باشد مشاركت مردم بيشتر خواهد بود و نقطه شكست يك جامعه جايي است كه افراد احساس كنند ديگر راهي براي ادامه وجود ندارد.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha