• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91061810806

تعطيلي سفارتي كه صهيونيست‌ها را خوشحال كرد

تعطيلي سفارتي كه صهيونيست‌ها را خوشحال كرد

دولت كانادا ضمن اعلام قطع روابط ديپلماتيك با ايران اتهاماتي بي‌اساس را عليه جمهوري اسلامي مطرح كرد و به طور رسمي ايران را «حامي تروريسم» و ديپلمات‌هاي ايراني را «عنصر نامطلوب» خواند. اين اقدام غير مسوولانه و نسنجيده كانادا با انتقاداتي روبه‌رشد و البته آمريكا و رژيم صهيونيستي را ذوق‌زده كرد.

دولت كانادا ضمن اعلام قطع روابط ديپلماتيك با ايران اتهاماتي بي‌اساس را عليه جمهوري اسلامي مطرح كرد و به طور رسمي ايران را «حامي تروريسم» و ديپلمات‌هاي ايراني را «عنصر نامطلوب» خواند. اين اقدام غير مسوولانه و نسنجيده كانادا با انتقاداتي روبه‌رشد و البته آمريكا و رژيم صهيونيستي را ذوق‌زده كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، استفان‌ هارپر، نخست‌وزير كانادا در پي اعلام قطع روابط ديپلماتيك كشورش با ايران در اظهاراتي غيرمسوولانه گفت: مسووليت ما در بستن سفارت در ايران داراي دو مرحله است؛ يكي حفاظت از اتباع‌مان و ديگري داشتن توانايي صحبت‌كردن درباره تهديد جدي كه ايران براي جهان مطرح مي سازد.

براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، وي افزود: از زمان حمله به سفارت انگليس در تهران كه سال گذشته رخ داد من نگراني فزاينده‌اي درباره ايمني ديپلمات‌هاي‌‌مان داشتيم.

نخست‌وزير كانادا مدعي شد كه ايران «به اصول رفتار و حمايت ديپلماتيك احترام نمي‌گذارد» و خطر براي اين ديپلمات‌ها در ايران روزبه‌روز افزايش مي‌يابد.

وي افزود: از سال گذشته تاكنون ما دامنه حضورمان را در ايران كاهش داده‌ايم و اين بهترين تصميمي است كه ما در چارچوب توانايي‌مان براي حمايت از افرادمان اتخاذ كرده‌ايم.

روز جمعه جان بيرد، وزير امور خارجه كانادا در بيانيه‌اي ضمن وارد آوردن اتهاماتي بي‌اساس عليه جمهوري اسلامي ايران به طور رسمي تهران را حامي تروريسم خواند و از قطع روابط ديپلماتيك با تهران خبر داد. در بيانيه مملو از اتهامات بي‌اساس وي عليه تهران آمده است: ايران كمك نظامي روبه افزايش را در اختيار رژيم اسد قرار مي‌دهد، از پايبندي به قطعنامه‌هاي سازمان ملل درباره برنامه هسته‌يي‌اش سر باز مي‌زند، به طور روزمره موجوديت اسراييل را تهديد مي‌كند و به لفاظي‌هاي يهودستيزانه، نژادپرستانه و تحريك به نسل‌كشي مي‌پردازد.

بيرد با اشاره به اينكه نگراني ايمني ديپلمات‌هاي خود در تهران پس از حادثه سفارت انگليس بوده است، كليه ديپلمات‌هاي ايران در كانادا را «عنصر نامطلوب» خواند و افزود كه به آنها پنج روز فرصت داده شده تا كانادا را ترك كنند.

وزارت‌ امور خارجه كانادا هم‌چنين به اتباع كشورش و اتباع ايراني- كانادايي درباره سفر به ايران هشدار داد و مدعي شد با توجه به اينكه ايران تابعيت مضاعف را به رسميت نمي‌شناسد ممكن است در ايران با مشكل مواجه شوند.

بيرد اعلام كرد كه كانادايي‌ها در ايران كه به دنبال خدمات كنسولي و ويزا هستند بايد به سفارت كانادا در تركيه يا هر يك از ديگر نمايندگي‌هاي ديپلماتيك كانادا مراجعه كنند.

بيرد در عين حال به شبكه خبري «سي‌.تي.وي» گفت كه اين تصميم به جديت اتخاذ شده است و اينكه چنين اقدامي پاسخ پيشگيرانه به حمله احتمالي رژيم صهيونيستي عليه ايران بوده است را تكذيب كرد

وي افزود: ما هيچ اطلاعيه‌اي از هيچ كشوري مبني بر قريب‌الوقوع بودن يك اقدام نظامي دريافت نكرده‌ايم.

بيرد گفت كه كانادا منتظر خروج كليه ديپلمات‌ها و كاركنان سفارت خود از ايران براي اعلام رسمي قطع روابط با تهران بوده است و آخرين گروه از اين افراد روز پنج‌شنبه ايران را ترك كردند.

با اين وجود كنث‌ تيلور، سفير پيشين كانادا در ايران به شبكه خبري «سي.تي.وي» گفت: از نظر من اين اقدام از هيچ منطقي برخوردار نيست.

وي قطع روابط ديپلماتيك و تعطيلي سفارت ظرف پنج روز را اقدامي بسيار غيرمحتاطانه خواند.

هم‌چنين حزب نودموكراتيك كانادا (NDP) اين تصميم را غيرمسئولانه خواند. پل ديوار، منتقد امور خارجي حزب گفت: اين كار به دنيا نشان مي‌دهد كه وقتي موضوع به تعامل و تلاش براي كاركردن بر روي مشكلاتي دشوار كه نيازمند ديپلماسي قاطع است باشد، ما كنار مي‌رويم.

وي افزود: نمي‌دانم اين اقدام چگونه به اين موضوع كمك خواهد كرد. ممكن است براي لفاظي كار خوبي باشد، اما ديپلماسي خوبي نيست.

براساس آمار رسمي اعلام شده در كانادا در سال 2006 حدود 120 هزار ايراني تبار در كانادا زندگي مي‌كنند كه هزاران نفر از آنها در ايران بستگاني كه هر سال به ديدارشان مي‌روند. چنين اقدامي براساس گزارش شبكه خبري «سي. بي‌.سي نيوز» باعث نگراني اتباع ايراني- كانادايي شده است.

اين گزارش به نقل از يك ايراني به نام ثابت‌مقدم كه در دانشگاه آلبرتا زبان فارسي تدريس مي‌كند گزارش داد كه اين تصميم مي‌تواند مشكلاتي جدي براي دانشجويان ايراني داشته باشد.

وي گفت: ناگهان گفتم خدايا بر سر دانشجوياني كه با ويزا به اينجا مي‌آيند، چه خواهد آمد؟ و به علاوه مسايل مالي فراواني وجود دارد كه معمولا از طريق سفارت انجام مي‌شود و بايد به آنها توجه داشت.

ثابت‌قدم گفت كه دانشجويان براي دريافت اسناد تحصيلي خود به سفارت تكيه مي‌كنند و با تعطيلي سفارت سرنوشت آنها نامشخص است.

يك ايراني ديگر به نام صفري نيز گفت كه اين اقدام شرايط را براي آنهايي كه در ايران خانواده دارند دشوار مي‌سازد.

با اين حال اقدام نسنجيده كانادا و اتهام‌زني اين كشور عليه ايران خشنودي دشمنان هميشگي جمهوري اسلامي را به همراه داشت.

براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به كانادا براي قطع روابط ديپلماتيك با ايران تبريك گفت و اين تصميم را «شجاعانه» و «الگويي براي جامعه بين‌المللي» خواند.

وزارت‌ امورخارجه آمريكا نيز ضمن اعلام سهيم بودن در نگراني‌هاي كانادا اتهامات عليه ايران را تكرار كرد.

پاتريك ونترل، معاون سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: ما مي‌خواهيم همه كشورها در منزوي كردن ايران به ما بپيوندند.

وي افزود: راه‌هاي زيادي براي انجام اين كار وجود دارد.

هوشنگ حسن‌ياري، استاد كالج نظامي رويال كانادا اين اقدام دولت را نشانه نزديكي كانادا و تل‌آويو خواند.

هم‌چنين كميته يهوديان آمريكا ضمن تحسين اقدام كانادا آن را اقدامي صحيح در زمان مناسب خواند.

براساس گزارش «سي.‌تي.وي»، سفير رژيم صهيونيستي در كانادا نيز از اين اقدام دولت كانادا ذوق‌‌زده شد و آن را تحسين كرد. در عين حال پايگاه اينترنتي «پروونس» نوشت با توجه به اينكه هارپر روز شنبه ميهمان ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه است احتمالا اين اقدام كانادا به پيچيدگي روابط با روسيه منجر مي‌شود.

همچنين بر اساس گزارش روزنامه استار،‌ جان ماندي،‌ از سفيران پيشين كانادا در ايران كه در سال 2007 به ايران اعزام شده بود نيز اين اقدام دولت را زير سوال برد و گفت كه پايان دادن به ارتباط با اين كشور يك گام استراتژيك اشتباه است كه نقش كانادا به عنوان يك بازيگر بين المللي در رابطه با ايران را تحليل مي‌برد.

ماندي گفت: اين اقدامي خطير است كه به راحتي نمي‌توان از آن برگشت.

وي اوايل سال جاري نيز در سرمقاله ‌اي نوشته بود: اين اولين بار در چندين دهه است كه يك نخست وزير كانادايي از جناح ليبرال يا محافظه كار ظاهرا رويكردي را مطالبه مي‌كند كه فرصت‌هاي ديپلماتيك براي صلح در جريان يك بحران بين‌المللي را كاهش مي‌دهد.

بنا برگزارش سي.تي.وي، سفارت ايران در كانادا اطلاعيه‌اي با اين مضمون را بر روي در سفارت نصب كرده است: به دليل تصميم خصمانه دولت كانادا، سفارت جمهوري اسلامي ايران در اتاوا بسته شده است و هيچ گزينه‌اي ندارد جز اين كه ارايه هر گونه خدمات كنسولي براي شهرواندان عزيزش را متوقف كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha