• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91061307333
  • خبرنگار : 71434

/تحولات سوريه/

سخنگوي وزارت خارجه سوريه: اظهارات مرسي در نشست تهران نااميدكننده بود

سخنگوي وزارت خارجه سوريه: اظهارات مرسي در نشست تهران نااميدكننده بود

سخنگوي وزارت امور خارجه سوريه در گفت‌وگو با شبكه ان‌بي‌ان لبنان با اعلام مخالفت با مواضع اخير محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر درخصوص كشورش اين اظهارات را خالي از واقعيت دانست.

سخنگوي وزارت امور خارجه سوريه در گفت‌وگو با شبكه ان‌بي‌ان لبنان با اعلام مخالفت با مواضع اخير محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر درخصوص كشورش اين اظهارات را خالي از واقعيت دانست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) جهاد مقدسي گفت: اظهارات اخير مرسي در نشست سران عضو جنبش عدم تعهد در تهران نااميد كننده بود.

وي همچنين تاكيد كرد: هرگونه روند سياسي كه در سوريه آغاز شود بايد توسط خود مردم سوريه هدايت شود نه از طرف گروه‌هاي خارجي.

در همين حال بان كي مون، دبيركل سازمان ملل مختار لماني، فرستاده سابق سازمان ملل به عراق را به عنوان رئيس دفتر مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در دمشق منصوب كرد.

بنا به گزارش شبكه الجزيره، انتصاب لماني در اين سمت به خواسته اخضر الابراهيمي صورت گرفته است.

همچنين گنادي گاتيلف، معاون وزير امور خارجه روسيه طي پيامي در شبكه اجتماعي توييتر بار ديگر بر حمايت مسكو از طرح عنان در متوقف كردن خشونت‌ها در سوريه و نيز توافقنامه مجموعه كار در ژنو تاكيد كرد.

وي گفت: ما با موضع الابراهيمي درخصوص مخالفت با دخالت نظامي در سوريه كاملا موافقيم.

در همين راستا سفارت آمريكا در عراق نيز با صدور بيانيه‌اي بر پايبندي آمريكا و عراق نسبت به انتقال سياسي قدرت در سوريه تاكيد كرد.

در اين بيانيه كه پس از نشست مشترك هوشيار زيباري، وزير امور خارجه عراق و معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور خاورميانه صادر شد، آمده است: طرفين حاضر در اين نشست درخصوص روابط استراتژيك آمريكا و عراق و بخشي از مسائل مشترك منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله مساله سوريه گفت‌وگو كرده و تاكيد كردند كه به انتقال سياسي در سوريه پايبندي كامل دارند.

هم‌چنين دولت آمريكا نيز از تلاش‌هاي عراق براي كمك به آوارگان سوري تقدير و تشكر كرد.

از سوي ديگر عمرو موسي، دبيركل سابق اتحاديه عرب نيز در اظهاراتي نسبت به انتقال درگيري‌‌هاي مسلحانه سوريه به اردن هشدار داد.

وي در اين اظهارات اعلام كرد: اين طبيعي است كه پيامدهاي درگيري‌هاي مسلحانه سوريه به كشورهاي همجوار كشيده شود. اما ما مي‌ترسيم كه ادامه اين درگيري‌ها در نهايت ثبات اردن در همه منطقه را از بين ببرد.

دبيركل سابق اتحاديه عرب همچنين اعلام كرد در صورت ادامه يافتن درگيري‌هاي مسلحانه امكان دارد اين وضعيت امنيت سوريه را نيز تهديد كند.

همچنين ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن نيز در ديدار با هيات استراليايي كه وارد اين كشور شدند خواهان تلاش براي دستيابي به راهكاري سياسي شد كه بتواند وحدت سوريه را حفظ كند.

وي تاكيد كرد: اردن از تلاش‌هاي طرفين ذي‌ربط براي دستيابي به راهكاري مسالمت آميز و سياسي در خصوص سوريه كه بتواند وحدت و تماميت ارضي اين كشور را حفظ كرده و به خشونت‌ها پايان دهد حمايت مي‌كند.

در اين ديدار همچنين دو طرف به بررسي آخرين تحولات منطقه از جمله تحولات سوريه و پيامدهاي آن بر منطقه گفت‌وگو كردند.

از سوي ديگر مسعود بارزاني، رئيس منطقه كردستان عراق نيز با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد منطقه كردستان عراق همه تلاش خود را براي تضمين آينده‌ كردهاي سوريه به كار خواهد بست.

وي با بيان اينكه وجود نظام دموكراتيك در سوريه به نفع ملت سوريه و كردهاي اين كشور است، تاكيد كرد: منطقه كردستان به هر تصميمي كه ملت سوريه براي كشورشان بگيرند، احترام خواهد گذاشت.

بارزاني در اين بيانيه كه در حاشيه ديدارش با نمايندگان آوارگان سوري صادر شد، گفت: منطقه كردستان از هيچ تلاشي براي تضمين آينده كردهاي سوريه كوتاهي نخواهد كرد چرا كه آينده كردها اهميت زيادي براي كردستان عراق دارد.

بارزاني همچنين بر لزوم فراهم كردن امكانات لازم و كمك‌هاي انساني براي آوارگان سوري و كردهاي اين كشور تاكيد كرد.

مسعود بارزاني اخيرا به منظور اطلاع از وضعيت آوارگان سوريه از اردوگاه دوميز ديدار كرده و براي كمك به آوارگان و ارائه خدمات به آنها تا قبل از فرا رسيدن فصل پاييز اعلام آمادگي كرده بود.

از سوي ديگر گزارش‌هاي خبري سوريه حاكي از آن است كه مقامات اين كشور با صدور دستوري املاك و دارايي‌هاي رياض حجاب، نخست وزير بركنار شده سوريه و افراد خانواده‌‌اش را مصادره كردند.

براساس اين گزارش‌ها، وزارت دارايي سوريه با صدور دستوري اموال منقول و غير منقول رياض حجاب و خانواده‌اش را به طور موقت مصادره كرده‌اند.

هم‌چنين مركز مطالعات حقوق بشر سوريه نيز از اخضر الابراهيمي خواست تا از همه كساني كه گروه‌هاي تروريستي را حمايت و آن‌ها را براي انجام اقدامات تروريستي در سوريه تشويق مي‌كنند، بخواهد تا به اقدامات تروريستي خود پايان دهند.

اين مركز همچنين الابراهيمي را براي اتخاذ اقدامات لازم نسبت به اين مساله براساس قوانين بين‌المللي فرا خواند.

از سوي ديگر جعفر حسن، وزير برنامه ريزي اردن نيز اعلام كرد كه احتمالا تعداد آوارگان سوريه كه وارد اين كشور شدند به 240 هزار تن افزايش يابد.

اين در حالي است كه در حال حاضر 180 هزار آواره سوري وارد اردن شده و اين كشور را با مشكلات زيادي مواجه كرده‌اند.

انتهاي پيام

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha