• جمعه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۸:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91061005618
  • منبع : بیت مقام معظم رهبری

ديدار جداگانه سران شركت كننده در اجلاس تهران با رهبري؛

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي: راه رهايی از سلطه استعمارگران، تكيه بر نيروي ذاتي دروني است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي: راه رهايی از سلطه استعمارگران، تكيه بر نيروي ذاتي دروني است

رهبر انقلاب اسلامي صبح و عصر روز جمعه و شنبه در ديدارهاي جداگانه‌اي با سران و مقامات ارشد تعدادي از كشورهاي شركت‌كننده در شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، به مهمترين مسايل روز منطقه و جهان اشاره و بر لزوم استقلال‌طلبي و نفي سلطه در كشورهاي جهان تاكيد كردند.

رهبر انقلاب اسلامي صبح و عصر روز جمعه و شنبه در ديدارهاي جداگانه‌اي با سران و مقامات ارشد تعدادي از كشورهاي شركت‌كننده در شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، به مهمترين مسايل روز منطقه و جهان اشاره و بر لزوم استقلال‌طلبي و نفي سلطه در كشورهاي جهان تاكيد كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح شنبه در ديدار آقاي كيم يونگ نام رئيس مجمع عالي جمهوري خلق كره شمالي با اشاره به مواضع همسان ايران و كره شمالي در بسياري از زمينه ها تأكيد كردند: بايد در مسير حركت به سمت اهداف بلند، جدي بود و فشارها، تحريم ها و تهديدها خللي در عزم ها بوجود نياورد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: جمهوري اسلامي ايران در مسير حركت به سمت اهداف والاي خود، كاملاً مصمم است.

رهبر انقلاب اسلامي ظرفيت هاي گسترش روابط دو كشور را زياد دانستند و خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران و كره شمالي دشمنان مشتركي دارند زيرا قدرتهاي استكباري، دولتهاي مستقل را برنمي تابند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به سفر خود در زمان رياست جمهوري به كره شمالي، از شخصيت آقاي كيم ايل سونگ رهبر فقيد اين كشور تجليل كردند.

آقاي كيم يونگ نام رئيس مجمع عالي خلق جمهوري كره شمالي در اين ديدار با ابلاغ سلام‌هاي آقاي كيم جونگ اون رهبر كره شمالي، سفر حضرت آيت الله خامنه اي به كره شمالي در دوران رياست جمهوري را نقطه عطفي در روابط دو كشور دانست و تأكيد كرد: گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران از سياست‌هاي راهبردي كره شمالي است.

وي همچنين از پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف تجليل كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين امروز شنبه در ديدار آقاي البگد رج تساخيا رئيس‌جمهور مغولستان، به اشتراكات تاريخي و فرهنگي ايران و مغولستان از جمله آثار تاريخي و علمي مربوط به دوران حاكميت مغولها در ايران اشاره كردند و افزودند: روابط ايران و مغولستان با چنين پيشينه تاريخي، بايد بيش از پيش گسترش يابد.

مقام معظم رهبري ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي جمهوري اسلامي ايران را بسيار بالا خواندند و تأكيد كردند: دو كشور مي‌توانند همكاري‌هاي متنوعي در زمينه‌هاي اقتصادي – سياسي – فرهنگي - دانشگاهي و بين المللي داشته باشند.

در اين ديدار رئيس‌جمهور مغولستان، اشتراكات تاريخي و فرهنگي دو كشور را زمينه مساعدي براي گسترش روابط دو كشور دانست و گفت: مغولستان تمايل بسياري براي روابط گسترده با جمهوري اسلامي ايران از جمله امور اقتصادي، زيربنايي، سياسي و مبادله استاد و دانشجو دارد.

رئيس‌جمهور مغولستان تأكيد كرد ما نيز با ديدگاه شما درخصوص منطقه عاري از سلاح هسته‌اي موافقيم و استفاده از انرژي صلح آميز هسته‌اي را حق همه كشورها مي‌دانيم.

مقام معظم رهبري همچنين امروز شنبه در ديدار آقاي سريفو ناماژو رئيس جمهور گينه بيسائو، جنبش عدم تعهد را ظرفيت بسيار خوبي براي انواع همكاري‌هاي ميان اعضاء، دانستند و گفتند: اگر اعضاي اين جنبش، همكاريهاي گسترده اي را در چارچوب جنبش عدم تعهد تدوين كنند، تلاش قدرتهاي زورگو براي تحريم و فشار بر كشورهاي مستقل از بين خواهد رفت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اين‌كه لازمه همكاري‌هاي گسترده در چارچوب جنبش عدم تعهد، ايجاد ساز و كارهاي اجرايي قوي است، افزودند: قدرت‌هاي سلطه گر تلاش دارند تا اينگونه القاء كنند كه هرگونه ايستادگي در برابر آنها غيرممكن است اما اعضاي جنبش عدم تعهد مي توانند خلاف اين القائات را اثبات كنند.

آقاي سريفو ناماژو رئيس جمهور گينه بيسائو نيز در اين ديدار بر تمايل كشورش براي گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌هاي مختلف تأكيد كرد.

«يايي بوني» ـ رييس‌جمهور بنين و رييس دوره‌اي اتحاديه آفريقا، از جمله مقامات كشورهاي مختلفي بود كه عصر جمعه با رهبر انقلاب اسلامي ديدار كرد.

رييس‌جمهور بنين در سخنان خود ضمن اعلام آمادگي اتحاديه آفريقا براي همكاري جدي و نزديك با جمهوري اسلامي ايران به عنوان رياست جنبش عدم تعهد، اين جنبش را با حضور دو سوم كشورهاي عضو سازمان ملل متحد و پنجاه و سه درصد جمعيت جهان، ظرفيتي بسيار مهم و تأثيرگذار دانست.

وي با اشاره به امكانات و توانايي‌هاي كشورهاي آفريقايي گفت: اتحاديه آفريقا و جنبش عدم تعهد با همكاري يكديگر مي‌توانند نقش جدي در مسائل بين‌المللي ايفا كنند و ما معتقديم مشكلات و نبود امنيت در دنياي امروز ناشي از سوء‌مديريت جهاني از جمله ساختار غلط شوراي امنيت و تسلط برخي قدرتها از جمله آمريكا بر سازمانهاي بين‌المللي همچون بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول است.

يايي بوني، استفاده صلح‌آميز از منابع انرژي از جمله انرژي هسته‌يي را حق همه كشورها دانست و گفت: ما به عنوان اتحاديه آفريقا آمادگي كامل داريم تا با همكاري با جنبش عدم تعهد، در جهت ايجاد همبستگي و صلح جهاني گام برداريم.

رهبر انقلاب اسلامي نيز بعد از سخنان رييس‌جمهور بنين، با تجليل از روحيه نشاط،‌ اميد و اعتماد به نفس و تحليل صحيح «يايي بوني» از شرايط جهاني و مشكلات آن، گفتند: جمهوري اسلامي ايران همواره براي هر شخص و ملتي كه داراي چنين روحياتي باشند، احترام فراوان قائل است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توجه به قاره آفريقا را از چارچوبهاي اصلي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برشمردند و افزودند: ما قاره آفريقا را به دليل فرهنگ‌هاي عميق و كهن آن، بسيار مهم مي‌دانيم.

ايشان با اشاره به استعمار قاره آفريقا بوسيله قدرتهاي غربي و خسارات و صدمات ناشي از اين استعمار در كشورهاي آفريقايي، خاطرنشان كردند: تنها راه رهايي از سلطه استعمارگران، بازيابي هويت اصلي خود و تكيه بر نيروي ذاتي دروني است.

رهبر انقلاب اسلامي، همكاري و همبستگي كشورهاي مستقل را ضروري خواندند و بر لزوم هوشياري در قبال دشمنان اين وحدت و هماهنگي، تأكيد كردند.

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار رئيس جمهور پاكستان نيز، تروريسم را موجود مزاحم تحميل شده از جانب غرب به ملت‌هاي منطقه دانستند و خاطرنشان كردند: امريكا و قدرت‌هاي غربي هرجا پا بگذارند، شر و فساد و ناامني به همراه مي آورند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همگرايي كشورهاي اسلامي و استفاده از ظرفيت جنبش عدم تعهد را، براي مقابله با تروريزم ضروري خواندند و افزودند: بايد همه در مقابل زورگويي ها و تحميلات قدرتهاي بزرگ احساس مسئوليت كنيم و در مقابل آن بايستيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري احساس و نگاه مثبت ايرانيان به ملت مسلمان، مؤمن، صميمي و با فرهنگ پاكستان افزودند: اميدواريم با ياري خداوند مشكلات تحميل شده به پاكستان پايان يابد.

آقاي آصف زرداري نيز، روابط دو ملت را روابطي عميق و خويشاوندي خواند و با اشاره به تلاش اسلام آباد براي گسترش روابط گفت: ايده هاي حكيمانه شما درباره وحدت و ايستادگي كاملاً مورد قبول ماست.

رئيس‌جمهور پاكستان با قدرداني از برگزاري خوب و موفق اجلاس سران افزود: اين اجلاس به جهانيان نشان مي دهد كه مشكلات خود را بايد چگونه حل كنند.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور سودان يكي ديگر از ديگر مقاماتي بود كه عصر امروز (جمعه) با رهبر انقلاب اسلامي ديدار كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار با عمرالبشير، بر لزوم تحرك بيشتر كشورهاي اسلامي و منطقه در مسائل مهم تأكيد كردند و افزودند: جنبش عدم تعهد ظرفيت خوبي است تا كشورهاي اسلامي و مستقل، توانايي‌ها و تأثيرگذاري و ابتكار عمل در مسائل منطقه از جمله فلسطين و سوريه را به دست گيرند.

ايشان لزوم هوشياري در قبال طراحي‌هاي بدخواهان ملت‌هاي اسلامي را نيز يادآور شدند و تأكيد كردند: بايد مراقب بود در شناخت و تحليل اوضاع دچار اشتباه نشويم.

عمرالبشير ـ رييس‌جمهور سودان ـ در اين ديدار با ابراز خرسندي از برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس عدم تعهد در تهران، مسائل منطقه، فلسطين و سوريه را از جمله مسائل مهم و نگران‌كننده دانست كه بايد از ظرفيت جنبش عدم تعهد براي حل آن مسائل استفاده شود.

همچنين، رهبر انقلاب اسلامي عصر امروز (جمعه) در ديدار عبدالقادر بن صالح ـ رئيس مجلس الجزاير ـ با تجليل از سابقه انقلابي و مجاهدت ضداستعماري مردم الجزاير گفتند: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، دولت الجزاير همواره يك شريك خوب و در جبهه مقاومت بوده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه "الجزاير مي‌تواند نقش تأثيرگذارتري در جنبش عدم تعهد ايفا كند"، خاطرنشان كردند: ظرفيت‌هاي زيادي براي گسترش روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي ايران و الجزاير وجود دارد كه بايد اين ظرفيت‌ها را به مرحله عمل رساند.

عبدالقادر بن صالح ـ رئيس مجلس الجزاير ـ نيز در اين ديدار، حضور سران و مقامات كشورهاي مختلف در اجلاس تهران را در شرايط كنوني، بسيار پرمعنا و مهم دانست و گفت: الجزاير نيز خواهان گسترش روابط بيشتر با ايران است كه بايد با تشكيل كميسيون‌هاي مشترك، اين موضوع به مرحله عمل برسد.

رهبر انقلاب اسلامي عصر روز جمعه در ديدار رئيس‌جمهور سريلانكا، وحدت كشورهاي دوست را موجب تقويت جايگاه، افزايش قدرت و تأمين منافع ملي آنها خواندند.

به گزارش ايسنا، حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به القائات سياسي و رسانه‌اي قدرت‌هاي سلطه‌گر افزودند: آن‌ها سعي مي‌كنند خود را شكست‌ناپذير جلوه دهند اما تجربيات ايران و سريلانكا نشان مي‌دهد ايستادگي در مقابل استعمار و سلطه‌طلبان امكان‌پذير است.

ايشان، حمايت سريلانكا از ملت فلسطين و احترام به حقوق مسلمانان در سريلانكا را از اقدامات قابل توجه اين كشور برشمردند و از علاقه‌مندي و تاكيد رييس‌جمهور سريلانكا براي گسترش روابط استقبال كردند.

ماهيندا راجا پاگسا نيز با قدرداني از سخنان رهبر انقلاب اسلامي در اجلاس سران عدم تعهد گفت: پيشنهاد عاري شدن منطقه خاورميانه از سلاح‌هاي هسته‌يي و سخنان جنابعالي درباره فلسطين، بسيار جالب توجه بود.

رييس‌جمهور سريلانكا، با اشاره به تلاش‌هاي اين كشور براي مبارزه با تروريسم و تأمين حقوق مسلمانان اين كشور گفت: مطمئنيم كه با كمك شما مي‌توانيم بر بسياري از مشكلات فائق آييم.

رييس‌جمهور سريلانكا با اشاره به همكاري دو كشور در زمينه صنعت داروسازي، كشاورزي و طرح‌هاي توسعه، ‌خواستار گسترش همه‌جانبه اين روابط شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي روز جمعه همچنين در ديدار نخست وزير سوريه وهيأت همراه، عامل اصلي و پشت پرده قضاياي دردآور سوريه را امريكا و رژيم صهيونيستي دانستند و تأكيد كردند: جنبش عدم تعهد قطعاً بيش از امريكا، ناتو و برخي كشورهاي اروپايي، حق ورود سياسي به مسائل سوريه را دارد.

به گزارش ايسنا حضرت آيت الله خامنه‌اي ادامه وضعيت كنوني سوريه و كشتار مردم اين كشور را غيرقابل قبول خواندند و افزودند: مقصر اصلي در قضاياي سوريه كساني هستند كه زمينه ارسال سيل‌گونه سلاح به داخل سوريه و حمايت مالي از گروه‌هاي بي‌مسووليت را به وجود آورده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامي،‌دادن سلاح به گروه‌هاي مخالف در هر كشوري و حمايت مالي و تبليغاتي از آنها را زمينه‌ساز به وجود آمدن شرايطي همچون سوريه دانستند و تأكيد كردند: اگر امروز به مخالفان سياست‌هاي دولت‌هاي اروپايي نيز كه اقدام به برپايي تظاهرات مي‌كنند، پول و سلاح داده شود، قطعاً وضعيت كنوني سوريه در اين كشورها نيز بوجود خواهد آمد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اين‌كه «دولت سوريه، در قضاياي كنوني مورد ظلم واقع شده است»، افزودند: دولت سوريه بايد ضمن گرفتن هرگونه بهانه از مخالفان و بهانه جويان و ادامه اصلاحات سياسي، واقعيت شرايط و پشت پرده توطئه در سوريه را براي افكار عمومي ملت‌هاي عرب تشريح و افشاء كند.

در اين ديدار آقاي وائل نادر الحلقي نخست وزير سوريه ضمن قدرداني از مواضع جمهوري اسلامي ايران و ابلاغ سلام آقاي بشار اسد رييس جمهور سوريه، گزارشي از آخرين وضعيت اين كشور ارائه كرد.

الحلقي با تأكيد بر لزوم فعال شدن جنبش عدم تعهد در موضوع سوريه گفت: دولت سوريه مصمم به مقابله با گروه‌هاي تروريستي و پاكسازي مناطق مختلف از اين گروهها و همزمان ادامه اصلاحات سياسي و گفتگوهاي ملي است.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مسائل منطقه از جمله اوضاع سوريه و بحرين تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد و عراق به عنوان رئيس اتحاديه عرب،‌ مي‌توانند از ظرفيت اين نهادها براي تأثيرگذاري جدي و صحيح در مسائل منطقه‌اي استفاده و نقش ايفا كنند.

به گزارش ايسنا حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار نوري مالكي ـ نخست‌وزير عراق ـ و هيأت همراه وي، افزودند:‌ جنبش غيرمتعهدها بايد با ورود سياسي در موضوع سوريه، ابتكار عمل را به دست گيرد و به وضعيت كنوني پايان دهد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تبليغات سوء دشمنان براي القاء جنگ شيعه و سني در سوريه خاطرنشان كردند: واقعيت قضاياي سوريه، يك جنگ نيابتي با دولت سوريه از طرف برخي دولتها به سردمداري آمريكا و برخي قدرتهاي ديگر و با هدف تأمين منافع رژيم صهيونيستي و ضربه زدن به مقاومت در منطقه است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در اين ميان، مردم سوريه، وجه‌المصالحه و قرباني اين توطئه شده‌اند كه اين وضعيت بايد هرچه زودتر متوقف شود.

ايشان همچنين با اشاره به مسائل عراق تاكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران، پيشرفت و اقتدار عراق را به نفع خود مي‌داند و معتقد است كه روابط دو كشور مي‌تواند يك الگو و نمونه در منطقه باشد.

رهبر انقلاب اسلامي با اظهار خرسندي از همكاري و اتحاد گروههاي داخلي عراق افزودند: كشورهاي منطقه و همچنين همه گروه‌ها و جريانهاي داخل عراق بايد بدانند كه آمريكايي‌ها شريك قابل اطميناني نيستند و هر زماني كه لازم بدانند، قطعاً تمام قول و قرارهاي خود را زيرپا خواهند گذاشت و خيانت خواهند كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: تنها دولتي كه آمريكا براي آن شريك قابل اطميناني است، رژيم جعلي و غاصب صهيونيستي است.

نوري مالكي ـ نخست‌وزير عراق ـ نيز در اين ديدار، ضمن بيان توضيحاتي از وضعيت داخلي عراق گفت: به لطف خداوند عراق توانسته است از بسياري از مشكلات عبور كند و در مسير بازسازي و پيشرفت قرار گيرد و در اين مسير احتياج به تجربيات جمهوري اسلامي ايران دارد.

وي با ابراز نگراني شديد از وضعيت سوريه و دخالتهاي بيگانگان و گسترش القاعده و جريان‌هاي تندرو در اين كشور و تأثير آن در كشور همسايه سوريه گفت: جنبش عدم تعهد بايد ابتكار عمل را در حل سوريه به دست بگيرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز جمعه در ديدار شيخ حسينه واجد نخست وزير بنگلادش و هيأت همراه، با اشاره به سابقه فرهنگي و كهن ايران و بنگلادش و رايج بودن زبان فارسي در گذشته دور در بنگلادش، تأكيد كردند: ارتباطات عميق فرهنگي، زمينه بسيار مناسبي براي همكاري‌هاي سياسي، بين‌المللي، اقتصادي و اجتماعي است.

به گزارش ايسنا حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به جايگاه تأثيرگذار بنگلادش در سازمان كنفرانس اسلامي، جنبش عدم تعهد و گروه D8، افزودند: همكاري‌هاي كشورهاي اسلامي و استفاده از ظرفيت‌هاي يكديگر، قطعاً در جهت منافع ملت‌هاي مسلمان و قدرت روزافزون آن‌ها خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامي تنها راه مقابله با سياست‌هاي قدرت‌هاي زورگو را نزديكي و همكاري كشورهاي مستقل و اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: ‌اگر اين اتحاد و همكاري به صورت جدي وجود داشت، اكنون نبايد شاهد مسائل تأسف‌بار در سوريه و بحرين مي‌بوديم.

شيخ حسينه واجد نخست وزير بنگلادش نيز در اين ديدار با تأييد سخنان رهبر انقلاب اسلامي گفت: كشورهاي اسلامي و كشورهاي مستقل بايد با بسيج امكانات و ظرفيت‌هاي خود مانع از تصميم‌گيري قدرت‌ها براي ديگر كشورها شوند.

وي همچنين تأكيد كرد: بنگلادش خواهان گسترش روابط خود با ايران در زمينه‌هاي مختلف به ويژه در بخش‌هاي اقتصادي و تجاري است.

رييس‌جمهور زيمبابوه اعلام كرد رياست ايران بر جنبش عدم تعهد، خبر بسيار خوبي است كه به 4 دليل باعث اميدواري كشورهاي عدالتخواه، آزادي خواه و استقلال طلب شده است. به گزارش ايسنا موگابه كه عصر روز پنجشنبه به ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي رفته بود سخنراني ايشان در جلسه افتتاحيه را، عالي، آموزنده داراي نكات فلسفي عميق و تحرك آفرين خواند و گفت: ما بسيار خوشحاليم كه رياست جنبش به كشوري سپرده شده كه كارنامه درخشاني در مبارزه با قدرت‌هاي استكباري غرب دارد.

رييس‌جمهور زيمبابوه، برخورداري جمهوري اسلامي ايران از فلسفه‌اي انقلابي، پرهيز ايران از تكيه بر حرف و شعار و تأكيد بر اقدام عملي را از ديگر دلايل خرسندي فراوان كشورهاي آزادي خواه جهان از رياست ايران بر جنبش عدم تعهد خواند و گفت: اين موقعيت، فرصت خوبي براي گسترش بيشتر روابط دوجانبه نيز به شمار مي‌رود.

موگابه با انتقاد شديد از دروغ‌هاي بزرگ غربي‌ها درباره دفاع از حقوق بشر، قانون و دموكراسي افزود: پيشينه امريكا، انگليس و فرانسه و رفتار دوگانه آن‌ها در قبال تحولات منطقه خاورميانه نشان مي‌دهد غربي‌ها فقط به دنبال منابع نفتي هستند.

رييس‌جمهور زيمبابوه عملكرد غرب در سوريه را نشان دهنده نقشه چيني آن‌ها براي تضعيف جمهوري اسلامي ارزيابي كرد و افزود: بسيار مضحك است كه غربي‌ها، ايران را به تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌يي متهم مي‌كنند.

رهبر انقلاب اسلامي پس از شنيدن سخنان رييس‌جمهور زيمبابوه با تجليل از استمرار روحيه انقلابي ايشان خاطرنشان كردند: حدود 25 سال قبل كه در اجلاس عدم تعهد در هراره شركت كرده بودم شما با همين روحيه انقلابي، تأكيد كرديد بقيه اعضاي جنبش عدم تعهد فقط حرف مي‌زنند و تنها جمهوري اسلامي ايران است كه عمل مي‌كند و اكنون فرصتي است تا با همكاري يكديگر، همه اعضاي جنبش را به اقدام عملي دعوت و هدايت كنيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با استقبال از توسعه مناسبات خاطرنشان كردند: ما قدرت واقعي را در تقويت اراده ملي و پيشرفت‌هاي علمي – اجتماعي مي‌دانيم نه سلاح اتمي.

رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز پنجشنبه در ديدار رييس‌جمهور تركمنستان، «دوستي و همكاري» را سياست جمهوري اسلامي ايران در قبال همسايگان خواندند.

به گزارش ايسنا حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استقبال از گسترش مناسبات افزودند: ظرفيت‌هاي متنوع و گسترده دو كشور، مسير گسترش همكاري‌ها را هموار كرده است.

رهبر انقلاب با ابراز خرسندي از پيشرفت‌هاي تركمنستان افزودند: منافع مشترك در مسائل مختلف از جمله درياي خزر مي‌تواند مبناي توسعه هرچه بيشتر روابط قرار گيرد.

بردي محمداف نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام‌هاي گرم ملت تركمنستان گفت: با افتخار همه تلاش خود را براي گسترش هرچه بيشتر مناسبات با همسايه بزرگ خود به كار خواهيم گرفت.

رييس‌جمهور تركمنستان اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران را بسيار مهم خواند و گفت: بدون ترديد نتايج اين اجلاس در روند پيشرفت كشورهاي عضو، تأثير مثبتي خواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامي عصر روز پنجشنبه در ديدار رييس‌جمهور لبنان، اين كشور را، داراي اهميت و حساسيت ويژه در منطقه خواندند. ايشان افزودند: برخي بيگانگان سعي مي‌كنند مشكلات بعضي كشورهاي منطقه را به لبنان سرايت دهند كه همكاري و همدلي گروه‌ها و طوايف لبناني و تكيه بر ارزش مهم مقاومت مي‌توانند اين تحركات را ناكام بگذارد.

به گزارش ايسنا حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، لبنان را كشوري مهم و حساس در منطقه دانستند و افزودند: رهبران و شخصيت‌هاي لبناني توانسته‌اند تجربه خوبي از خود نشان دهند و با پايداري در برابر اختلاف‌افكني مذهبي و طائفه‌اي و حمايت از مقاومت، بسياري از مشكلات را حل كنند.

ايشان گفت‌وگوهاي ميهني در لبنان را سياست صحيحي برشمردند و افزودند: برخي در داخل و خارج لبنان، نقشه‌هايي در سر مي‌پرورانند اما شما، نخست‌وزير، و رييس مجلس مسائل را بخوبي اداره مي‌كنيد كه اين هم جهتي را بايد حفظ كرد.

ايشان با تأكيد بر مخالفت با هرگونه دخالت خارجي در سوريه افزودند: تنها راه حل مساله سوريه، جلوگيري از ارسال سلاح براي گروه‌هاي بي‌مسووليت است.

در اين ديدار آقاي ميشل سليمان رييس‌جمهور لبنان ضمن قدرداني از برگزاري بسيار خوب و قوي اجلاس سران عدم تعهد در تهران و تأكيد بر لزوم گسترش بيش از پيش روابط ايران و لبنان، اظهار اميدواري كرد: اين نشست و رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش عدم تعهد نتايج عملي مثبتي در موضوعات مختلف از جمله فلسطين داشته باشد.

رييس‌جمهور لبنان همچنين با بيان توضيحاتي در خصوص اوضاع لبنان و گفت‌وگوهاي راهبردي دفاعي گفت: ما معتقديم لبنان همچنان به مقاومت نياز دارد و دولت لبنان مصمم است با ايجاد زمينه گفت‌وگو و مفاهمه و همكاري، از سرايت هرگونه تنش خارجي به داخل لبنان جلوگيري كند.

آقاي ميشل سليمان همچنين با اشاره به مسائل سوريه، افزود: لبنان مخالف هرگونه مداخله خارجي در سوريه است و تأكيد دارد مسائل سوريه بايد از طريق گفت‌وگو حل شود.

مقام معظم رهبري عصر روز پنجشنبه هم‌چنين در ديدار با رييس‌جمهور تاجيكستان، زبان و فرهنگ ريشه‌دار، عميق و مشترك ملت‌هاي منطقه را زمينه مساعدي براي گسترش و تعميق مناسبات دو و چند جانبه و ساختن آينده‌اي بهتر دانستند.

به گزارش ايسنا حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استقبال از گسترش روابط در زمينه‌هاي مختلف خاطرنشان كردند: تكريم سنت‌ها، عقايد و آداب مردم، باعث جذب حمايت مستحكم آن‌ها مي‌شود و هر دولتي با اتكاي به اين حمايت، ‌مي‌تواند در مقابل عوامل مزاحم خارجي، پايداري كند.

امام علي رحمان نيز در اين ديدار با تشريح زمينه‌هاي مختلف همكاري دوجانبه خواستار گسترش هرچه بيشتر مناسبات اقتصادي – سياسي و فرهنگي شد.

رييس جمهور تاجيكستان با قدرداني از برگزاري پركيفيت اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: سخنراني جنابعالي در افتتاحيه اجلاس مهم سران، زمينه ساز پويايي و تأثيرگذاري اين جنبش خواهد شد.

آقاي رحمان با اشاره به برخي تلاش‌هاي بيگانگان براي ايجاد ناامني و عقب نگه داشتن كشورهاي منطقه افزود: با كمك يكديگر در مقابل اين طرح‌ها مي‌ايستيم.

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار بوديانو معاون رييس‌جمهور اندونزي و هيأت همراه، با اشاره به آرمان‌هاي اصلي جنبش عدم تعهد و ظرفيت‌ها و امكانات بسيار بالاي كشورهاي عضو اين جنبش تأكيد كردند: هدف اصلي بنيانگذاران جنبش عدم تعهد، تشكيل يك نهاد تشريفاتي نبوده است بلكه آ‌ن‌ا به دنبال يك جنبش تأثيرگذار و زنده بودند و بايد اين هدف اكنون احيا شود.

به گزارش ايسنا حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از جمله كشورهايي همچون اندونزي كه از بنيانگذاران آن مي‌باشند، بايد با همكاري يكديگر و بالفعل كردن ظرفيت‌ها، در مسائل مهم بين‌المللي و منطقه‌اي حضور تأثيرگذار و نقش‌آفريني داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامي استفاده از تجربيات و پيشرفت‌هاي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را يكي ديگر از زمينه‌هاي قابل اجرا در جنبش دانستند و خاطرنشان كردند: البته پيشرفت‌هاي كشورهاي مستقل و اسلامي دشمناني دارد كه بايد مراقب نقشه‌ها و توطئه‌هاي آن‌ها بود.

حضرت آيت‌‌الله خامنه‌اي، ايجاد اختلاف و درگيري مذهبي به ويژه ميان شيعه و سني را يكي از توطئه‌هاي خطرناك خواندند و افزودند: اين‌گونه اقدامات با حمايت برخي قدرت‌ها و بوسيله عناصري مزدور انجام مي‌شود و نمونه‌هاي آن اكنون در افغانستان و پاكستان است.

ايشان خاطرنشان كردند: القاعده و طالبان با حمايت همپيمانان امريكا در منطقه بوجود آمدند و امريكا نيز به بهانه مقابله با آن‌ها، كشورهايي نظير پاكستان و افغانستان را بمباران مي‌كند، ولي هدف اصلي، سلطه بر اين كشورهاست.

رهبر انقلاب اسلامي با هشدار درخصوص مراقبت از وقوع توطئه خطرناك جنگ قومي و مذهبي در اندونزي، مصر و ليبي بر لزوم همكاري بيش از پيش كشورهاي اسلامي تأكيد كردند.

در اين ديدار آقاي بوديانو معاون رييس‌جمهور اندونزي ضمن ابراز خرسندي از برگزاري بسيار خوب اجلاس غيرمتعهدها در تهران، زمينه همكاري‌هاي اقتصادي ايران و اندونزي را بسيار زياد ارزيابي كرد و گفت: در مذاكرات انجام شده در تهران، مقرر شد بخش خصوصي و تجار دو كشور فعال‌تر شوند و راه‌هاي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي را بررسي كنند.

وي همچنين ظرفيت‌هاي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را براي نقش‌آفريني بيشتر و تأثيرگذارتر در مسائل بين‌المللي مهم خواند و درخصوص تنوع قومي و مذهبي در اندونزي گفت: دولت اندونزي همواره به دنبال ايجاد زمينه مناسب براي همزيستي مسالمت آميز و يكپارچگي قوميت ها و مذاهب گوناگون در اين كشور بوده است.

معاون رييس‌جمهور اندونزي همچنين با اشاره به تخصص خود در زمينه اقتصاد، خطاب به رهبر انقلاب اسلامي افزود: من ديدگاه‌هاي جنابعالي را درخصوص اقتصاد مقاومتي مطالعه كرده‌ام و اين ديدگاه‌ها بسيار جالب و جديد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha