• جمعه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91061005525
  • خبرنگار : 71356

ميرتاج‌الديني:تشكيك در آمارهاي دولت،كار دشمن است/اين هفته ايران كانون توجهات بين‌المللي شد

ميرتاج‌الديني:تشكيك در آمارهاي دولت،كار دشمن است/اين هفته ايران كانون توجهات بين‌المللي شد

معاون رييس‌جمهور ابراز اميدواري كرد كه ايران در سه سالي كه رياست جنبش غيرمتعهدها را بر عهده دارد، اهداف واقعي و اوليه اين جنبش را احيا كند.

معاون رييس‌جمهور ابراز اميدواري كرد كه ايران در سه سالي كه رياست جنبش غيرمتعهدها را بر عهده دارد، اهداف واقعي و اوليه اين جنبش را احيا كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين ميرتاج‌الديني در سخنان پيش از خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران گفت:‌ در هفته دولت قرار داريم و بايد از همه شهداي انقلاب اسلامي و شهداي دولت و در پيشاپيش آنان دو شهيد كه نام و خاطره‌شان هميشه احياگر ارزش‌هاست يادي كنيم. اين دو شخصيت كه الگوي جاودانه همه دولتمردان هستند اسوه احياگري ارزش‌ها يعني شهيد رجايي و شهيد باهنر هستند.

وي اضافه كرد: وقتي مروري بر شرايط اقتصادي جهان در چند سال گذشته داشته باشيم مي‌‌بينيم كه جهان در اين چند سال در يك بحران اقتصادي قرار داشت و مخصوصا كشورهاي اروپايي يك شرايط بحراني داشتند. در برخي از اين سال‌ها رشد اقتصادي در جهان منفي بوده است، هرچند در بعضي سالها اين نرخ متفاوت بود. نرخ بيكاري در بعضي از كشورها حتي در كشورهاي اروپايي دو رقمي شده بود. اينها شاخص‌‌هايي است كه نشان مي‌دهد وضعيت اقتصادي جهان به وضعيت بي‌ثبات و متزلزل و بحراني بود و در چنين شرايطي ما مي‌خواهيم مروري به وضعيت اقتصاد كشورمان خودمان داشته باشيم.

معاون رييس‌جمهور گفت:‌ اولا دشمن براي مقابله با انقلاب اسلامي به عرصه اقتصادي روي آورده است، يعني در عرصه‌هاي سياسي و فرهنگي مقابله شديدي با نظام جمهوري اسلامي داشت و نتوانست به همه اهداف خود برسد و به همين خاطر برنامه‌ريزي اصلي خود را در جنبه‌هاي مقابله با اقتصاد نظام اسلامي ايران قرار دادند.

ميرتاج‌الديني گفت: رويكردي كه دشمن انتخاب كرد يعني برنامه‌هاي راهبردي دشمن چند چيز بود؛ يكي رويكرد جنگ اقتصادي عليه ملت ايران نه فقط در امسال و سال گذشته بلكه از چند سال قبل آن را به عنوان يك رويكرد اصلي انتخاب كردند. دوم در يك عمليات رواني و رسانه‌اي همواره خواسته‌اند كه نظام اقتصادي ما را يك نظام متزلزل و بي‌ثبات نشان دهند. سوم اينكه برنامه‌اي كه دشمن دارد به شدت بر تضعيف روحيه مردم و فعالان اقتصادي تلاش دارد و به تضعيف روحيه اينها دل بسته است.

وي افزود: نكته چهارم و آن يك هشدار به نيروهاي خودي در داخل كشور خودمان است كه گاهي ناخواسته و نادانسته به اين ترفند دشمن مي‌افتند يكي از موذيانه‌ترين راهكارهاي دشمن در عرصه اقتصادي اين است كه آمارهاي رسمي دولت و نظام را زير سوال ببرد و در آن تشكيك ايجاد كند و در واقع با سست نشان دادن آمارهاي رسمي كشور مي‌خواهند راه را براي رسانه استكباري و دروغ‌هاي خودشان باز كنند و در جامعه تاثيرگذار باشند.

ميرتاج‌الديني همچنين اظهار كرد:‌ در يك چنين فضا و برنامه‌هاي راهبردي دشمن براي مقابله با اقتصاد جمهوري اسلامي ايران و تضعيف ملت ما، رهبر بيداردل و هوشيار از سالها قبل اين ترفند و توطئه دشمن را شناخته است. شما اگر عنايت كنيد مي‌بينيد كه از سالهاي 85 به اين طرف مقام معظم رهبري شعارهايي كه براي سالها انتخاب مي‌كنند و اين‌ها شعارهاي راهبردي همه در عرصه اقتصادي هستند.

وي با بيان اينكه "در واقع آقا ترفند دشمنان را خوب شناخته و درباره آن به مردم و مسئولان هشدار داده است"، گفت: در يكي از اين سالها آقا فرمودند الان جنگ اصلي دشمن عليه اقتصاد ما است. شعارهايي مانند "اصلاح الگوي مصرف"، "جهاد اقتصادي"، "همت و تلاش مضاعف" و بالاخره "توليد ملي" همه در راستاي فعاليت‌هاي اقتصادي است كه با آنها جهت‌گيري‌هاي اصلي نظام را رهبر معظم انقلاب تعيين مي‌كند. نكته دوم از برنامه‌هاي راهبردي مقام معظم رهبري براي مقابله با توطئه اقتصادي دشمن حمايت از مسئولان اجرايي در جهاد اقتصادي است. با وجود همه برنامه‌هاي سياسي احيانا در داخل منازعات سياسي و مخالفت‌هايي كه وجود دارد آن حركت اصلي و راهبردي مقام معظم رهبري حمايت از مسئولان اجرايي است تا در عرصه‌هاي اقتصادي بتواند از عهده اين وظيفه بزرگ بربيايند.

معاون رييس‌جمهور يادآور شد: نكته بعدي هشدار نسبت به ترفندهاي دشمن است، از جمله اينكه آقا نسبت به اينكه عده‌اي آمارهاي كشور را تشكيك كنند هشدار دادند و گفتند شما روي آمارهاي رسمي كه از سوي نظام و دولت ارائه مي‌شود تشكيك ايجاد نكنيد. همچنين راهبرد بعدي مقام معظم رهبري در عرصه‌هاي اقتصادي كه همواره روي آن تاكيد داشته و دولت و مجلس را به آن واداشته‌اند، اقتصاد مردمي و حمايت از بخش خصوصي بود كه سياست‌هاي اصل 44 را ابلاغ كردند و تبديل به قانون و عملياتي شد.

وي با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتي اظهار كرد: بخش ديگري كه مي‌توان آن را از آخرين راهبردهاي رهبر انقلاب در اين عرصه كه هم دولت، هم مردم، هم مجلس و همه مسئولان بايد در اين مسير گام بردارند، توجه دادن همه به اقتصاد مقاومتي است كه اين خود به يك بحث طولاني نياز دارد ولي يكي از كانون‌ها و محورهاي اصلي اقتصاد دولتي توجه به توليدات داخلي و توليد ملي است.

ميرتاج‌الديني با اشاره به اقدامات دولت براي مقابله با جنگ اقتصادي دشمن گفت: دولت در عرصه‌هاي گوناگون به صورت جدي وارد شد. اولا طرح تحول اقتصادي را در هفت نظام مطرح كرد كه اولين مرحله آن هدفمندسازي يارانه‌ها بود كه به كمك مجلس شوراي اسلامي هرچند نزديك دوسال طول كشيد تا قانونش اجرايي شود اما بالاخره اجرايي شد و گام اول آن برداشته شد.

وي افزود: نظام و محورهاي بعدي اصلاح نظام مالياتي، سيستم بانكي كشور، سيستم پولي، مساله بهره‌وري و مجموعه‌هاي ديگري است كه دولت در اين عرصه برنامه‌ريزي دارد. يكي ديگر از اقدامات اصلي و اساسي دولت در عرصه اقتصاد برنامه‌هاي اقتصادي عدالت‌محور بود. همچنين يكي از راهبردهاي مقام معظم رهبري در اين‌باره اين بود كه اعلام فرمودند دهه جاري دهه "عدالت و پيشرفت" است. يعني ما در كشور بايد اين دو هدف را توامان پيش ببريم.

معاون رئيس‌جمهور در ادامه گفت: طبعا دولت هم بايد در راستاي سياست‌هاي مقام معظم رهبري حركت كند و بحث‌هاي اقتصادي بايد با محوريت عدالت باشد يعني هر كاري در عرصه اقتصادي كشور انجام مي‌گيرد بايد برآيند آن را ببينيم. اگر عدالت در بخشي تحقق پيدا كرده باشد آن برنامه، برنامه درستي است ولي اگر برنامه‌اي باشد ولو پيشرفت هم داشته باشد اما با اين برنامه عدالت اقتصادي و اجتماعي در جامعه تحقق پيدا نكند، موردنظر رهبر انقلاب و سياست‌هاي نظام اسلامي نيست.

سخنران پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته تهران با بيان اينكه "دولت در همين راستا در جهت توسعه مناطق محروم حركت كرده است"، خاطرنشان كرد: كسي نمي‌تواند اين را انكار كند كه در هفت هشت سال گذشته در اين جهت قدم‌هاي بزرگي برداشته شده است. توسعه روستاها از مجموع برنامه‌هاي دولت است كه در راستاي آن قدم‌هاي قابل توجهي برداشته شده است. توسعه فعاليت‌هاي عمراني در كل كشور هم مورد توجه بوده است. شما ببينيد در كل سال 84 ميزان اعتبارات عمراني كه در كشور مصرف شد 11 هزار ميليارد تومان بود اما در سال گذشته اين عدد به 28 هزار ميليارد تومان رسيد. يعني بيش از دو برابر در اين عرصه فعاليت شده است.

وي ادامه داد: توجه به زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور از برنامه‌هاي اصلي دولت بوده است. سهام عدالت از برنامه‌هاي عدالت‌محور دولت و سياست‌هاي كلان نظام بوده است و تاكنون به 35 ميليون نفر سهام عدالت داده شده است. سهام عدالت دهك‌هاي درآمدي پايين و مياني كشور را ارتقاء مي‌دهد و ضريب جيني و فاصله طبقاتي را كاهش مي‌دهد. در سهام عدالت دولت هنوز اجازه نداده است كه اينها بروند سهام خود را به طور آزاد در بورس و امثالهم بفروشند، اما در واقع مانند سهام بورس در اختيار مردم است. براي اينكه اين به زودي و آساني از دست افراد خارج نشود و بدهي‌هاي آنها هم از سود سهام عدالت پرداخت شود فعلا اين اجازه جابجايي نيست ولي بعد از چندسال كه اين اجازه داده شود براي هر فردي كه سهام عدالت داده شده است خواهيد ديد كه 10 برابر سرمايه آن فرد بالا رفته است.

ميرتاج‌الديني گفت: به 35 ميليون نفر يعني نصف جمعيت كشور سهام عدالت داده شده است و براي 10 ميليون نفر ديگر هم برنامه‌ريزي شده است كه سهام عدالت به آنها پرداخت شود. مسكن مهر هم يكي از برنامه‌هاي عدالت‌محور دولت بود. وقتي مسكن مهر را شروع كردند عده‌اي در اين مساله ترديد كردند كه آيا امكان تحقق دارد يا خير، اما اگر شما الان در هر استاني برويد مي‌بينيد كه اگر فرصت باشد دولت هر هفته مي‌تواند بخشي از اين مسكن مهر را افتتاح كند يعني اين پروژه‌ها آماده هستند ولي فعلا فرصت افتتاح آنها وجود ندارد.

معاون رئيس‌جمهور با اشاره به مساله اشتغال و مشكل بيكاري در كشور افزود: در عرصه اشتغال نيز اگرچه نرخ بيكاري‌ ما دو رقمي است، اما در اين سالها تلاش‌هاي زيادي شده است. آخرين آماري كه ارائه شد اين بود كه در هفت سال گذشته حدود هفت ميليون فرصت شغلي ايجاد شده است يعني به طور ميانگين براي هر سال يك ميليون فرصت شغلي وجود داشته است، در حالي كه ميانگين برنامه‌ حدود 700 هزار نفر بوده است. ما يك درصد بهبود در عرصه نرخ بيكاري داشته‌ايم يعني از 13/5 درصد در سال 89 در سال 90 به 12/3 درصد رسيده‌ايم كه هرچند بهبود داشته‌ايم هنوز راضي‌كننده نيست زيرا ما يك جامعه جوان هستيم و جوانان فارغ‌التحصيل كه به بازار كار مي‌آيند بايد براي آنها فرصت شغلي جديد ايجاد شود.

وي اضافه كرد:‌ توسعه تكنولوژي و فعاليت‌هاي دانش‌بنيان يكي از عرصه‌هايي است كه در اين دوره خيلي پيشرفت كرده و گسترش داشته است. شما نمونه‌هايي از اين پيشرفت‌ها را در گزارش‌هاي رسانه‌ ملي شاهد هستيد كه فرصت نيست من الان به آنها اشاره كنم.

ميرتاج‌الديني با اشاره به اقدامات دولت در زمينه زيرساخت‌ها نيز گفت: سدها در اين دوران يكي از موارد اصلي بوده است و بيش از 50 سد بزرگ و متوسط ساخته شده و به بهره‌برداري رسيده است. جاده‌ها و آزادراه‌ها يكي ديگر از برنامه‌ها بوده است. تاكنون ميزان توليدات برقي ما به 67 هزار مگاوات رسيده است كه خيلي قابل توجه است و چندين نيروگاه نيز در آستانه بهره‌برداري است كه اين ظرفيت را به بالاي 70 هزار مگاوات خواهد رساند.

وي ادامه داد:‌ ما از نظر فناوري و تكنولوژي نيروگاه يك كشور كاملا پيشرفته هستيم به طوري كه با بعضي از كشورها قرارداد مي‌بنديم. خصوصا نيروگاه‌هاي مقياس متوسط و كوچك را مي‌توانيم به سرعت بسازيم كه اين هم يكي از پيشرفت‌هاست. حوزه نفت و گاز و پتروشيمي يكي از عرصه‌هايي است كه به صورت ويژه درباره آن كار مي‌شود. در حال حاضر در عسلويه بيشتر فازها فعال است و شما به زودي شاهد خواهيد بود كه در همين سال جاري چند فاز افتتاح خواهد شد.

سخنران پيش از خطبه نماز جمعه افزود:‌ طبق برنامه‌ريزي حدود 700 ميليون متر مكعب توليد گاز به صورت روزانه را براي عسلويه پيش‌بيني كرده‌ايم كه اين از كارهاي بزرگ است. معادن كشاورزي و زمين‌هاي ديگر نيز از جمله عرصه‌هاي اقتصادي است. ما در معادن جزو 10 كشور داراي معادن در دنيا هستيم و ميزان توليدات ما در اين زمينه در سالهاي اخير دو برابر شده است. در كشاورزي در سال 83 حدود 88 ميليون تن مجموعه توليدات كشاورزي ما بوده است و در سال 90 اين عدد به 110 ميليون تن رسيده است كه يك افزايش قابل توجه است.

وي يادآور شد: صادرات غيرنفتي ما در سال 84، 10 ميليارد صادرات غيرنفتي داشتيم كه اين عدد در سال 90 به 43 ميليارد دلار رسيده است كه عددي قابل توجه است. رسيدن 17 هزار خانه بهداشت به 20 هزار خانه قابل توجه است. همچنين در رابطه با تخت‌هاي بيمارستان‌ها و اورژانس‌ها آمارهاي زيادي است و اينها 13 برابر شده‌اند كه اين امر موجب شده است پايگاه‌هاي اورژانس افزايش پيدا كنند و ميزان تلفات جاده‌اي هم كاهش پيدا كند.

ميرتاج‌الديني با بيان اينكه "شهيد رجايي و شهيد باهنر بايد الگوي اصلي دولت باشند"، تاكيد كرد: ويژگي‌هاي اين عزيزان ساده‌زيستي و مردمي بودن و ايستادگي در مقابل جبهه استكبار بوده است. ولايتمداري و پيروي از ولايت فقيه از ويژگي‌هاي اين شهيدان است كه بايد الگوي ما باشد. اين دولت تلاش كرده است كه اين چنين عمل كند و بيانات مقام معظم رهبري هم در اين عرصه خيلي روشن و گويا بود و اميدواريم كه بتوانيم در همه عرصه‌ها بيانات رهبر عزيز انقلاب را تحقق ببخشيم.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران گفت:‌ امروز روز آخر برگزاري اين اجلاس در ايران است. در هفته‌اي كه گذشت نظام جمهوري اسلامي ايران مطمح نظر كل دنيا بود و به كانون توجهات بين‌المللي تبديل شده بود. و مكرو و مكرالله و الله خير الماكرين. آمريكاي مستكبر خيلي برنامه‌ريزي كرد براي منزوي كردن جمهوري اسلامي ايران.

وي ادامه داد: سالهاست آمريكا روي اين كار مي‌كند و در شديدترين شرايط سياسي و تحريم اقتصادي ايران را قرار داده بود اما ببنيد خداوند چگونه طراحي و برنامه‌ريزي كرده بود. آنها يك مكر و توطئه‌اي داشتند كه ايران را منزوي كنند اما خداوند هم يك طراحي داشت كه در چنين شرايطي بزرگترين سازمان بين‌المللي يعني جنبش غيرمتعهدها در ايران باشد و ايران رياست اين اجلاس را به دست بگيرد.

معاون رييس‌جمهور افزود: با وجود همه برنامه‌ريزي‌هايي كه كرده بودند تا اعضاي اين جنبش به ايران نيايند يا در سطوح پايين‌تري در اجلاس شركت كنند ديديد كه نه تنها دشمن نتوانست به اهداف خود برسد بلكه در چند روز ايران كانون ديپلماتيك جهان شده بود.

وي با اشاره به حضور نمايندگاني از كشورهاي مختلف در اجلاس تهران خاطرنشان كرد:‌ حضور اعضاي جنبش غيرمتعهدها از 120 كشور در سطوح مختلف خود مصداقي بود براي عدم تعهد. جنبش عدم تعهد براي اين ساخته شده است كه تعهد در مقابل قدرت‌هاي جهاني ندارند. آمريكا نمي‌خواست اينها به ايران بيايند و حتي جلوي بعضي از روساي جمهوري كه مي‌خواستند بيايند را گرفتند اما آنهايي كه آمدند چه در سطح سران و يا رده‌هاي بعدي ثابت كردند كه به اهداف جنبش غيرمتعهدها در اين موضوع پايبند هستند.

ميرتاج‌الديني ادامه داد:‌ سخنراني مقام معظم رهبري در ابتداي اين اجلاس يك منشور تاريخي براي اين جنبش بود و تاثيرگذاري شگرفي در كل دنيا دارد و اين يك حركت در سطح رهبري جهاني بوده است. من ديروز با جمعي از نمايندگان محترم مجلس و رييس مجلس سناي الجزاير ملاقات داشتم و ايشان در رابطه با اين صحبت‌ها عبارت جالبي داشت و در رابطه با آن گفت كه اين بيانات، بيانات مرجع و محوري براي جنبش بود. رييس مجلس سناي الجزاير اشاره كرد كه با اين نوع بيانات است كه جنبش غيرمتعهدها احيا مي‌شود و به جايگاه اصلي خود برمي‌گردد.

معاون رييس‌جمهور در پايان گفت: رهبر معظم انقلاب آمريكا و سلطه جهاني را به صورت جدي به چالش كشاند و نشان داد كه بايد در دنيا نسبت به اصلاح روش‌ها و روند موجود سياسي حاكم بر جهان اقدام شود و نشان داد كه بيداري مردم در جهان، بيداري اسلامي در منطقه و همه اينها زمينه را براي تحول عظيم و رهبري صالحان آماده مي‌كند و نظام جمهوري اسلامي در اين راستا گام بر مي‌دارد و اين سه سالي كه رياست جنبش غيرمتعهدها با ايران است ما تلاش خواهيم داشت كه جنبش غيرمتعهدها را به جايگاه اصلي خود برگردانيم تا اهداف اوليه اين جنبش ان‌شاءالله احيا شود و سخنراني مقام معظم رهبري اين جهت‌گيري اصلي را نشان داد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha