• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060804670
  • خبرنگار : 90068

هوشيار زيباري خبر داد: حمايت همه كشورهاي نم از ماموريت نماينده جديد سازمان ملل در سوريه

هوشيار زيباري خبر داد: حمايت همه كشورهاي نم از ماموريت نماينده جديد سازمان ملل در سوريه

هوشيار زيباري تاكيد كرد: در شانزدهمين اجلاسوزيران خارجه جنبش غيرمتعهدها در تهران بحث حمايت همه كشورها از ماموريت نماينده جديد سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه مطرح شد.

هوشيار زيباري تاكيد كرد: در شانزدهمين اجلاسوزيران خارجه جنبش غيرمتعهدها در تهران بحث حمايت همه كشورها از ماموريت نماينده جديد سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير امور خارجه عراق در حاشيه دومين روز اجلاس وزيران خارجه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران در جمع خبرنگاران اين اجلاس را مهم ارزيابي كرد و افزود: اين اجلاس با حضور مسوولان عالي‌رتبه برگزار شد و نشست‌هاي فني و كارشناسي و همچنين نشست‌ وزيران بر اساس جريان كاري تعيين شده برگزار شده است و فردا نيز نشست سران صورت خواهد گرفت.

وي ادامه داد: در خصوص تمامي مسائل مورد تصميم‌گيري در اين نشست‌ها توافقاتي صورت گرفته است.

زيباري با اشاره به سخنراني نماينده سوريه در نشست وزيران خارجه، گفت: امروز نماينده سوريه در اين اجلاس سخنراني داشت و ديدگاه‌هايش را بيان كرد. تمامي هيات‌ها نيز مواضع خود را در خصوص اين بحران و ضرورت حل آن كه از كنترل همه طرف‌ها خارج مي‌شود بيان كردند. موضوع پيشنهادي ديگري مساله انتخاب اخضر ابراهيمي به عنوان نماينده اتحاديه عرب و سازمان ملل در امور سوريه بود كه بايد طرح جديد را براي حل مساله سوريه ارائه كند. تمام هيات‌ها بدون استثناء خواهان توقف كشتارها و خشونت در اين كشور و در پيش گرفتن روند سياسي سازمان‌يافته و بررسي شده، شدند.

وزير امور خارجه عراق ادامه داد: تمامي كشورها همچنين خواهان ايجاد راه‌حل سياسي و راه برون‌رفت سياسي از طريق گفت‌وگو شدند، نه از طريق دخالت‌هاي خارجي و مسلح كردن طرف‌هاي درگير.

وي تصريح كرد: در اين اجلاس هيچ طرحي غير از حمايت همه كشورها از ماموريت نماينده جديد سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه مطرح نشد، حتي هيات سوري هم بر اين مساله تاكيد كرد.

زيباري در خصوص طرح ايران در قبال حل مساله سوريه گفت: هنوز هيچ طرحي به ما ارائه نشده است. عراق طرف اصلي و اثرگذار در منطقه به شمار مي‌رود و در اين مساله (سوريه) شركت خواهيم كرد. از آنجا كه آنچه در سوريه مي‌گذرد بر عراق تاثير مي‌گذارد از اين رو هيچ طرحي نمي‌تواند نقش عراق را در حل اين بحران ناديده بگيرد.

وزير امور خارجه عراق با اشاره به تصميم‌گيري‌هايي در سند نهايي در خصوص مساله مبارزه با تروريسم، گفت: عراق در روند مبارزه با تروريسم سهيم است. تروريسم پديده‌اي جهاني است كه همه كشورها و ملت‌ها را هدف قرار داده است.

وي همچنين اظهار كرد: در قبال سوريه از سوي كشورها طرحي به صورت رسمي مطرح نشده است. فردا ممكن است در اجلاس سران مساله‌اي مطرح شود و در همان زمان در اين باره تصميم‌گيري خواهيم كرد. علاوه بر آن هنوز طرحي نه از سوي مصر و نه از سوي ايران و نه از سوي ديگر كشورها در اختيار ما قرار نگرفته است از اين رو نمي‌توانيم چيزي بيان كنيم.

زيباري در خصوص پيشنهاد محمد مرسي رييس‌جمهور مصر در خصوص حل مساله سوريه بدون در نظر گرفتن عراق گفت: ايده‌هايي مطرح مي‌شود اما بايد ديد ميزان قابليت اجرايي آن چقدر است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha