• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060804590
  • خبرنگار : 71089

/افتتاح ساختمان جديد مركز حقوق بشر و تنوع فرهنگي نم/

صالحي: اگر همت كنيم مي‌توانيم حقوق بشر را از فضاي سياست‌زده خارج كنيم

صالحي: اگر همت كنيم مي‌توانيم حقوق بشر را از فضاي سياست‌زده خارج كنيم

وزير امور خارجه كشورمان در مراسم افتتاحيه ساختمان جديد مركز حقوق بشر و تنوع فرهنگي جنبش غيرمتعهدها گفت: اين مركز مي‌تواند به عنوان بازوي علمي جنبش در حوزه حقوق بشر اعتباري بيش از گذشته كسب كند.

وزير امور خارجه كشورمان در مراسم افتتاحيه ساختمان جديد مركز حقوق بشر و تنوع فرهنگي جنبش غيرمتعهدها گفت: اين مركز مي‌تواند به عنوان بازوي علمي جنبش در حوزه حقوق بشر اعتباري بيش از گذشته كسب كند.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در مراسم افتتاحيه ساختمان جديد مركز حقوق بشر با تنوع فرهنگي جنبش غيرمتعهدها كه صبح چهارشنبه در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه برگزار شد، گفت: اين مراسم تقريبا همزمان با سالروز اجلاس وزراي جنبش غيرمتعهدها درباره حقوق بشر و تنوع فرهنگي كه 5 سال گذشته در 13 و 14 شهريورماه سال 1386 با حضور هيات هاي عالي‌رتبه در تهران برگزار شده بود،برگزار مي شود و سند پاياني آن اجلاس با اجماع شركت كنندگان به تصويب رسيد كه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها تصميم گرفتند نهادي را با عنوان مركز نهضت عدم تعهد براي حقوق بشر و تنوع فرهنگي در تهران تاسيس كنند.

وي ادامه داد: كشورهاي عضو جنبش غير متعهد ها داراي سابقه فرهنگي و تمدني ديرينه بوده و عمده‌ي تمدن‌هاي بزرگ دنيا در حوزه كشورهايي است كه اكنون عضو اين جنبش هستند. جنبش غيرمتعهدها اين گوناگوني را در مسير بهروزي ملتها و نه ايجاد قطبي در برابر قطب‌هاي جهان و چالش با تمدن‌هاي ديگر قرار مي‌دهد. هويت اين جنبش همواره به دور از ستيزه‌جويي بوده و خواهد بود. اين هويت ترجمان آرمان‌هاي عدالت‌جويانه بشري براي غلبه بر ناامني تعبيض و بي‌ثباتي است.

صالحي با بيان اينكه احترام به كرامت انساني و حقوق بشر مفهومي مقدس و فصل مشترك همه فرهنگها و تمدنها است، افزود: متاسفانه سوء استفاده‌هاي سياسي و ابزاري از حقوق بشر بعضا وجوه معنوي، اخلاقي، فرهنگي و مذهبي آن را تحت الشعاع قرار داده است.

وي اضافه كرد: جهان امروز از جنبش غيرمتعهدها انتظار نقش‌آفريني به سوي وضعيت بهتر و ايجاد صلح، امنيت و آزادي واقعي و رعايت حقوق بشر براي همه جهانيان دارد. جنبش غيرمتعهدها ناتواني نظام سلطه حاكم بر روابط جهاني و بالا بردن شان و منزلت انسان، احترام به حقوق بشر و ايجاد جامعه جهاني مطلوب را به نقد مي‌كشد و در اين حوزه ها به دنبال گشايش افق‌هاي جديد براي جهانيان است.

رييس دستگاه دپيلماسي كشورمان تاكيد كرد: جنبش غيرمتعهدها همواره پيام اميدبخش براي ملت‌هاي استقلال‌طلب بوده است و برگزاري نشست حقوق بشر و تنوع فرهنگي در 5 سال گذشته و تصميم اجلاس مذكور براي ايجاد چنين مركزي در تهران در جهت ايجاد سازوكاري براي يك گفتمان مستقل حقوق بشري ابتكاري به جا و ستودني براي دستيابي به جايگاه مورد انتظار از جنبش است.

صالحي ادامه داد: با تشكيل اين مركز يك سازوكار دائمي براي نهادينه‌سازي گفت‌وگوهاي بين فرهنگي در زمينه حقوق بشر ايجاد شده است كه در جهت افزايش مشاركت اين جنبش در گفتمان جهاني حقوق بشر فعاليت مي‌كنند. در اين راستا فعاليت‌هاي اين مركز در جهت تبيين آموزه‌هاي حقوق بشري فرهنگ‌هاي مختلف و ايجاد چارچوب مفهومي و علمي براي نهادينه‌سازي گفتمان‌هاي بين فرهنگي حقوق بشر در جهت ارتقاء احترام به حقوق بشر است.

وي در ادامه اظهاراتش با اشاره به فعاليتهاي اين مركز در طول ساليان گذشته گفت: بدون ترديد فعاليت‌هاي اين مركز در راستاي فعاليتهاي كشورهاي عضو اين جنبش در چارچوب ساير تشكل‌ها و ائتلاف‌هاي مربوط به كشورهاي در حال توسعه خواهد بود. اين مركز با 120 عضو مي‌تواند از نظر تعداد اعضاء بعد از سازمان ملل به عنوان بزرگترين سازمان فرامنطقه‌يي حقوق بشر در جهان مطرح باشد و براساس پيش‌نويس اساسنامه‌ آن زمينه مشاركت همه‌ي 120 كشور عضو در هيات امنا و شوراي علمي آن فراهم آمده است.

صالحي افزود: جمهوري اسلامي ايران اميدوار است با ميزباني مناسب براي اين مركز به تحقق اهداف تعيين شده براي آن كمك كند اما مشاركت همه اعضاي جنبش در هدايت فعاليتهاي اين مركز ضرورت اجتناب‌پذير براي تضمين موفقيت چنين سازوكاري است.

وي ادامه داد: البته جمع‌آوري آراي 120 عضو جنبش به سمت همگرايي امر مشكلي است به خصوص بحث حقوق بشر با يك سري مسائل سياسي آميخته شده است و اين موضوع را پيچيده‌تر مي‌كند اما اگر همت خوبي به خرج دهيم حداقل مي‌توانيم حقوق بشر را از فضاي سياست‌زده خارج كنيم.

صالحي با اشاره به تنوع فرهنگي ميان اعضاء جنبش غيرمتعهدها گفت: فرهنگ‌ها علاوه بر اشتراكات، تفاوتهايي نيز با يكديگر دارند بايد با ذكاوت و درايت بر اشتراكات سرمايه‌گذاري كنيم تا روابط مردمي ميان كشورهاي عضو تشكيل شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha