• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۹:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060704167

آهني: اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها، فرصتی برای برقراری مناسبات جهانی عادلانه است

آهني: اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها، فرصتی برای برقراری مناسبات جهانی عادلانه  است

به اعتقاد يك ديپلمات ارشد ايراني جنبش غيرمتعهدها به عنوان مجموعه‌ای متنوع از بازیگران و قدرت‌های منطقه‌يی با 120 عضو، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد فرصت عادلانه برای بازیگری همه کشورها و مشارکت سازنده آن‌ها در مدیریت جهان ایفا كند.

به اعتقاد يك ديپلمات ارشد ايراني جنبش غيرمتعهدها به عنوان مجموعه‌ای متنوع از بازیگران و قدرت‌های منطقه‌يی با 120 عضو، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد فرصت عادلانه برای بازیگری همه کشورها و مشارکت سازنده آن‌ها در مدیریت جهان ایفا كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در مقاله‌اي با عنوان "اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها، فرصتی برای برقراری مناسبات جهانی عادلانه" نوشت: از 26 تا 31 آگوست 2012 تهران میزبان شانزدهمین اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران برای سه سال آینده ریاست این مجموعه را بر عهده خواهد داشت.

جنبش غيرمتعهدها بر پایه اصولی چون احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورهای عضو، دخالت نكردن در امور داخلی یکدیگر، برابری و امتیازات متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز در آوریل 1955 شکل گرفت. به مرور زمان و با افزایش اعضا به تدریج بر دامنه این اصول و شعارها افزوده شد و اصولی چون تقویت صلح بین‌المللی، احترام به حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، مبارزه با امپریالیسم، محو استعمار و مقابله با استعمار نوین، محکومیت تبعیض‌نژادی و آپارتاید، خلع سلاح عمومی و کامل و منع آزمایش‌های هسته‌يی، مقابله با سیاست زور و تسلط سیاسی و اقتصادی و هر نوع مداخله خارجی و تاکید بر برقراری صلح و مبارزه با تحمیل هرگونه ایدئولوژی سیاسی و اقتصادی به آن افزوده شد.

جنبش غيرمتعهدها در طول سالیان حیات خود گرچه به همه اهداف و آرمان‌های خود دست نیافته، اما تاثیرات نسبتاً قابل توجهی بر معادلات جهانی بر جای گذاشته و در جهان در حال گذار فعلی در اندیشه ایفای نقش مهم‌تر و مستقل‌تر است. منزلت‌یابی و یافتن جایگاه واقعی جنبش "نم" نیازمند الگوی جدیدی از مناسبات و رفتار سیاسی است و در شرایطی حاصل می‌شود که کشورهای مستقل بتوانند موقعیت خود را در فضای همکاری و مشارکت و با تاکید بر ارزش‌های بنیادین تمدنی و فرهنگی خود تعریف كنند.

علاوه بر اشتراکات فرهنگی و اجتماعی، ظرفیت‌های متنوع اقتصادی کشورهای مستقل می‌تواند روند هم‌گرایی و هماهنگی میان آن‌ها را به صورت جریانی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر پیش ببرد. این کشورها می‌توانند با تکیه بر ویژگی‌ها و قابلیت‌های اقتصادی موجود خود نقش تکمیلی و فزاینده‌ای در اقتصاد یکدیگر ایفا کنند.

ویژگی اصلی نظام بین‌الملل موجود تعدد و تکثر مراکز و منابع قدرت و بازیگری کنش‌گران مختلف کوچک و بزرگ است. در چنین جهانی، یک بازیگر یا مجموعه محدودی از بازیگران نباید و نمی‌توانند مدیریت جهان را بر عهده داشته و نظرات و خواسته‌های خود را بر دیگر کشورها و ملت‌های جهان تحمیل كنند. جنبش غيرمتعهدها به عنوان مجموعه‌ای متنوع از بازیگران و قدرت‌های منطقه‌يی با 120 عضو، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد فرصت عادلانه برای بازیگری همه کشورها و مشارکت سازنده آن‌ها در مدیریت جهان ایفا كند.

استمرار مشکلات بین‌المللی هم‌چون تهدید ناشی از تسلیحات هسته‌يی، تداوم شکاف میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، استمرار تبعیض‌های ناروا در سطح بین‌المللی، چالش‌های زیست محیطی، مسائل حقوق بشری و لزوم اجتناب از برخوردهای گزینشی و تبعیض‌آمیز و بسیاری دیگر از معضلات که به عنوان چالش‌های جدی در جهت تحقق اصول ملل متحد به شمار می‌روند، ضرورت ایفای نقش بیش‌تر از سوی مجموعه مستقلی چون جنبش غيرمتعهدها را بیش از پیش آشکار ساخته است.

اجلاس سران در تهران فرصت مناسبی برای اندیشیدن به چالش‌های مشترک جهان و چاره اندیشی برای آن‌ها در یک چارچوب فارغ از مناسبات مبتنی بر سیطره و منفعت‌اندیشی متکبرانه است.

جمهوری اسلامی ایران از زمان عضویت در جنبش غيرمتعهدها در سال 1979 همواره با اتخاذ مواضعی مستقل و ثابت چون حل و فصل بحران‌ها و مناقشات بین‌المللی از طریق مسالمت‌آمیز، خلع سلاح هسته‌يی در سطح جهان، تجدید ساختار عادلانه شورای امنیت سازمان ملل و تعریف نظم جهانی عادلانه و بدور از تبعیض و سلطه توانسته است نقش سازنده و فعالی در تحقق آرمان‌های بلند این جنبش بر عهده گیرد و با میزبانی سران جنبش و ریاست سه ساله خود بر آن فرصت مغتنمی را تدارک خواهد دید تا جنبش غيرمتعهدها، بزرگ‌ترین تشکل سیاسی بین‌المللی بعد از سازمان ملل متحد، بتواند نقش و جایگاه شایسته خود را در کمک به ایجاد مناسبات جهانی عادلانه و رفع تبعیض‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه کشورهای جهان سوم به خوبی بازیابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha