• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060703976

ايران فقط در ذهن برخي سياستمداران آمريكا منزوي است

«شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران مقامات و نمايندگان عالي رتبه بيش از 100 كشور شامل 35 رييس دولت از جمله محمد مرسي، رييس كنوني جنبش و اولين رييس‌جمهور منتخب مصر و نيز بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل را به ايران مي‌كشاند.»

«شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران مقامات و نمايندگان عالي رتبه بيش از 100 كشور شامل 35 رييس دولت از جمله محمد مرسي، رييس كنوني جنبش و اولين رييس‌جمهور منتخب مصر و نيز بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل را به ايران مي‌كشاند.»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه لس‌آنجلس تايمز در گزارش به قلم گيو ميرفندرسكي، حقوقدان بين‌‌المللي و نجم‌الدين مشكاتي، مشاور پيشين وزير امور خارجه آمريكا در سال‌هاي 2010 ـ 2009 با اشاره به اين موضوع افزود: ايران براي سه سال آينده رياست جنبش غيرمتعهدها را كه در سال 1961 براي مقابله با ابر قدرت‌ها شگل گرفت، عهده‌دار خواهد شد. اوايل ماه اوت نيز ايران ميزبان نشستي عالي‌رتبه بود كه با حضور روسيه درباره بحران سوريه برگزار شد. همه اين موارد نشان‌دهنده شكست شرم‌آور سياست آمريكا در 30 سال اخير براي «منزوي كردن» ايران است.

سياست‌هاي محدود كردن ايران از طريق تحريم‌ها و مكانيسم‌هاي اقتصادي كارايي نداشت است. تحريم‌ها در جهان پرمنفذ، بسيار ناكارآمد هستند. تحريم نتوانست رفتار صدام يا قزافي را تغيير نداد، بر كره‌شمالي تاثيري نداشت و كوبا نيز با وجود تحريم‌هاي جامع آمريكا به بقاي خود ادامه داد. هر جا كه سياست تحريم آمريكا موفق بوده با تعامل سازنده و مثبت همراه بوده است مانند آفريقاي جنوبي و چين.

در ادامه اين گزارش آمده است كه تحريم‌ها هيچ تاثيري در محدود كردن برنامه هسته‌يي ايران نداشته است.

اين گزارش هم چنين «مساله هسته‌يي ايران را موضوعي سياسي براي آمريكا خواند و پيشنهاد كرد كه آمريكا دادن اجازه فروش قطعات، خدمات و دانش لازم براي هواپيمايي غيرنظامي گامي كوچك را بردارد.»

اين گزارش هم چنين مي‌افزايد كه آمريكا بايد ايران را بخشي از راه‌حل براي چالش‌هاي استراتژيك خود در خاورميانه در نظر بگيرند و تاكيد مي‌كند كه واشنگتن و تهران بايد قادر باشند به صورت مستقيم و متقابل در خصوص موضوعات مورد علاقه و در جهت منافع دو طرف ارتباط برقرار كنند.

در پايان اين گزارش تاكيد مي‌شود: گرد آمدن جنبش غيرمتعهدها درتهران نشان مي‌دهد كه ايران در ذهن برخي سياستمداران آمريكايي است. اين منافع آمريكا است كه رنج مي‌برد و آمريكا با به حساب نياوردن ايران به عنوان يك بازيگر مهم در خاورميانه، بخش خصوصي آمريكا را از بازاري جذاب محروم و امنيت اسراييل را در وضعيت مبهم قرار مي‌دهد و روند صلح اعراب اسراييل را در حالت ايستا قرار مي‌دهد.

رويكرد تازه آمريكا در قبال رابطه با ايران نه تنها مطلوب است بلكه براي منافع ملي آمريكا در خاورميانه،‌آسياي ميانه و آفريقا ضروري است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha