• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060703874
  • خبرنگار : 71089

مهمان‌پرست: نياز به مديريت جديد در عرصه جهاني احساس مي‌شود

مهمان‌پرست: نياز به مديريت جديد در عرصه جهاني احساس مي‌شود

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان با تاكيد بر اينكه نياز به مديريت جديد در عرصه جهاني احساس مي‌شود، گفت: بايد اصلاحاتي در مديريت جهاني به وجود آيد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان با تاكيد بر اينكه نياز به مديريت جديد در عرصه جهاني احساس مي‌شود، گفت: بايد اصلاحاتي در مديريت جهاني به وجود آيد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان شب گذشته (دوشنبه شب) با حضور در برنامه تلويزيوني درباره نشست كارشناسي شانزدهمين اجلاس بين‌المللي جنبش غيرمتعهدها گفت: نشست كارشناسان بعدازظهر امروز با برگزاري مراسم اختتاميه به پايان رسيد. ما پيش‌نويس سند را با 688 بند تهيه كرديم كه در اين نشست به تاييد كارشناسان رسيد و جمع‌بندي‌هاي لازم انجام گرفت.

وي ادامه داد: اين پيش‌نويس براي طرح مجدد و بررسي توسط وزرا ارائه مي‌شود؛ در واقع اصلي‌ترين كار اجلاس در نشست كارشناسي انجام گرفته است كه با تفاهم در موضوعات مختلف در سريعترين زمان ممكن جمع‌بندي‌هاي لازم انجام گرفت. انشاءالله نتايج اين اجلاس براي كشورمان و منافع ملي كشورمان مثمرثمر خواهد بود.

مهمان‌پرست با بيان اينكه شايد مهم‌ترين بخش اجلاس غيرمتعهدها، بررسي و نهايي شدن پيش‌نويس سند اين اجلاس است، تصريح كرد: ما بر اساس اهداف و آرمان‌هاي جنبش معمولا در سه حوزه سندها آماده شده و به تاييد مي‌رسد كه در آن موضوعات مختلف جهاني و بين‌المللي مانند دفاع از تماميت ارضي كشورهاي مستقل،‌ برقراري يك نظام عادلانه در جهان، حل مسالمت‌آميز بحران‌هاي مختلف، مخالفت با هرگونه مداخلات داخلي گنجانده شده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: پيشنهادات مختلفي از سوي اعضا در اين زمينه مطرح شده است؛ به طور مثال در فصل دوم بحران‌هاي مختلف مانند مساله افغانستان و سوريه، سودان و سومالي مطرح شده كه بايد به اين موضوعات رسيدگي شود و نقطه نظرات كشورهاي عضو جنبش در آن مطرح خواهد شد.

وي اضافه كرد: همچنين در فصل سوم موضوعاتي درباره توسعه كشورهاي عضو بيان شده است كه مي‌توان به موضوعاتي مانند مساله حقوق بشر، مبارزه با موادمخدر، حق استفاده از فناوري‌هاي نوين براي پيشرفت كشورها، بهره‌مندي از فناوري اطلاعات، ايجاد امنيت در انرژي و مواد غذايي اشاره كرد. به طور كلي نشست كارشناسان شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها با حضور كارشناسان ارشد از كشورهاي مختلف برگزار شد كه خوشبختانه نقطه نظرات جمهوري اسلامي ايران به تاييد كارشناسان ارشد عضو رسيد.

مهمان‌پرست افزود: البته در برخي از موضوعات مانند بحث سوريه، نقطه نظرات گوناگوني از سوي اعضا بيان شد كه با مديريت جمهوري اسلامي ايران و تلاش كشورها، ديدگاه‌هاي اعضا به همديگر نزديك شد و در سريع‌ترين زمان ممكن اين سند و تمام بندهاي آن در كميته‌هاي سياسي و اقتصادي مورد بررسي قرار گرفت و به جمع‌بندي‌هاي لازم رسيد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان درباره شرايط كنوني حاكم بر جهان،‌ گفت: شرايطي كه باعث شد جنبش غيرمتعهدها تاسيس شود، شرايط ويژه‌اي بود كه بر همين اساس بعد از جنگ جهاني دوم قدرت‌ها تلاش در تغيير ساختار بودند و كشورهاي مستقلي مي‌خواستند در بلوك‌بندي‌هاي غرب و شرق قرار گيرند و اين جنبش را تاسيس كردند و در حال حاضر شرايط كنوني دنيا نيز مجددا به يك شرايط ويژه تبديل شده است كه همانند شرايط بعد از جنگ جهاني دوم است كه قدرت‌هاي جديدي شكل مي‌گيرند و برخي از قدرت‌ها ‌با اضمحلال روبرو هستند.

وي ادامه داد: بعد از فروپاشي شوروي، آمريكايي‌ها و برخي از قدرت‌هاي غربي تصور مي‌كردند كه قدرت اول براي تنظيم برنامه‌ها در روابط بين‌الملل هستند اما اكنون ما شاهد هستيم كه اين كشورها با چه بحران‌هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي روبرو بوده و جنبش‌هاي عدالت‌خواهانه همانند جنبش وال‌استريت شكل گرفته است كه نشان مي‌دهد دولت‌هاي اين كشورها با مشكلات جدي روبرو بوده به گونه‌اي كه دولت‌هاي اروپايي در شرف سقوط هستند.

مهمان‌پرست با اشاره به موج بيداري اسلامي در منطقه گفت: تحولات بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا شرايط جديدي را ايجاد مي‌كند كه تمام كساني كه دوستان غربي دارند رفته رفته مسند خود را به مردم واگذار كرده و مردم در قدرت و مديريت كشور مشاركت مي‌كنند، در واقع با استقلال اين كشورها، وابستگي به غرب كاهش مي‌يابد و مواضع و منافع قدرت‌هاي بزرگ به خطر افتاده و منافع رژيم صهيونيستي در منطقه تهديد مي‌شود. در اين شرايط خاص تحولات نشان مي‌دهد كه نوع مديريت حاكم در جهان جواب نداده و مديريت چند كشور خاص بحران‌هاي بزرگي را به وجود آورده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با بيان اينكه اكنون نياز به مديريت جديد،‌ طرح و خلاقيت‌هاي جديد در عرصه جهاني احساس مي‌شود، خاطر نشان كرد: در چنين شرايطي جنبش غيرمتعهدها با 120 عضو ظرفيت بسيار بزرگي است كه در راستاي آرمان‌هايي كه تعريف كرده است مي‌تواند اصلاحاتي را در نظام بين‌المللي به وجود آورد. اين اصلاحات مي‌تواند در ساختار سازمان ملل، شوراي امنيت و سازمان‌هاي وابسته به آن باشد.

وي با اشاره به اينكه علاوه بر نقش‌آفريني جنبش در عرصه بين‌المللي، در داخل مجموعه جنبش نيز بايد اقداماتي انجام گيرد، گفت: رياست سه ساله جمهوري اسلامي ايران بر جنبش غيرمتعهدها اين امكان را فراهم مي‌كند كه همه‌ي پيشنهادات و خلاقيت‌هاي اعضا به كار گرفته شود و تلاش شود كه گام‌هايي در جهت ايجاد اصلاحات در جهان امروز به وجود آيد و نظامي حاكم شود كه صلح و امنيت در آن استوار باشد.

مهمان‌پرست با اشاره به شعار اجلاس غيرمتعهدها مبني بر صلح پايدار در سايه مديريت جهاني، اضافه كرد: ما اعتقاد داريم صلح در صورتي مي‌تواند پايدار باشد كه در اداره جهاني همه‌ي كشورها نقش داشته باشند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: جنبش غيرمتعهدها به عنوان بزرگ‌ترين نهاد بين‌المللي بعد از سازمان ملل حتما تاثيرگذاري خود را بر تحولات جهان داشته است. اكنون مشاهده مي‌كنيم هر كشوري كه همبستگي بيشتري با دنياي غرب داشته با بحران‌هاي شديدي روبروست. كشورهايي كه مستقل بوده و اهداف جداگانه‌اي را دنبال مي‌كردند قدرت تاثيرگذاري آنها افزايش يافته است پس انتظار مي‌رود كه اين جنبش حضور فعال‌تري در صحنه بين‌المللي داشته باشد.

وي اضافه كرد: ما فكر مي‌كنيم كه اكنون اين نياز در ميان اعضا احساس شده و در دنياي امروز نيز از اين جنبش انتظار مي‌رود كه در عرصه جهاني نقش‌آفريني كند. شايد دليل اصلي استقبال بالاي هيات‌هاي عضو براي شركت در شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها در تهران نيز در همين راستا باشد.

مهمان‌پرست با اشاره به تلاش غرب براي جلوگيري از شركت كشورها در اجلاس غيرمتعهدها در تهران با ايجاد تصوير غلط از جمهوري اسلامي ايران، گفت: خيلي از كشورها پيش از سفر به تهران تصور مي‌كردند كه ايران عقب‌مانده بوده و مردم در شرايط جنگي به سر مي‌برند. غربي‌ها تصوير وحشتناكي از ايران در ذهن كشورها ايجاد كرده بودند اما اكنون ما شاهد استقبال بالاي هيات‌هاي مختلف براي حضور در اجلاس هستيم. در واقع هر هياتي كه وارد كشور مي‌شود واقعيت كشورهاي ما را از نزديك مي‌بيند و خود متوجه مي‌شود كه تبليغات غربي‌ها بي‌نتيجه است.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: اكنون يك عزم و اراده جدي در ميان كشورهاي مستقل ايجاد شده است كه اگر اعضاي جنبش به همديگر نزديك‌تر شوند و در يك مجموعه هدفمند با يكديگر همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي داشته باشند مي‌توانند در عرصه بين‌المللي تاثيرگذار باشند، ما چيزي جز توسعه كشورها و ايجاد صلح و امنيت نمي‌خواهيم.

وي با اشاره به رياست سه ساله ايران در جنبش غيرمتعهدها، افزود: در طول اين دوره جمهوري اسلامي ايران تلاش مي‌كند كه ظرفيت‌هاي بالاي اعضاي جنبش را ارتقا داده و بتواند همكاري‌هاي ميان اعضا را افزايش دهد.

مهمان‌پرست با اشاره به پيش‌نويس سند تهيه شده گفت: در سند اجلاس شانزدهم موارد زيادي پيش‌بيني شده است كه مي‌توان به اعتراض به مخالفت با اعمال تحريم‌ها و اقدامات يكجانبه از سوي برخي از كشورها، تحميل قوانين يك كشور به كشورهاي ديگر، قطع دستيابي به توسعه از طريق بهره‌مندي از فناوري‌هاي روز و بحث فعاليت‌هاي هسته‌يي اشاره كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به موضوع هسته‌يي ايران، ادامه داد: برخي از اعضا خود را متعهد مي‌دانند كه با تسليحات هسته‌يي و كشتار جمعي مقابله كنند و موضوع خلع سلاح را جزء اهداف اصلي جنبش مي‌دانند. اين كشورها در كنار مبارزه با نقش تخريبي انرژي هسته‌يي از حق كشورها براي بهره‌مندي از دانش هسته‌يي براي توسعه اهداف صلح‌آميز دفاع مي‌كنند. ما شاهديم كه در طول سال‌هاي اخير اعضا بيشترين حمايت را از حقوق هسته‌يي ايران داشته‌اند.

وي با اشاره به حضور هيات‌هاي كشورهاي مختلف در سطوح عالي‌رتبه در شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها در تهران، گفت: 28 هيات در سطح وزرا شركت كرده و 50 هيات نيز در سطح سران حضور يافته‌اند. همچنين شخصيت‌هاي برجسته‌اي همانند دبيركل سازمان ملل، رييس اتحاديه عرب و برخي سازمان‌هاي ديگر نيز در اين اجلاس حضور يافته‌اند. با توجه به تفاهمي كه اكنون در ميان اعضا در اين اجلاس ايجاد شده است ممكن است وزرا زودتر به جمع‌بندي لازم برسند و پس از آن نشست‌هاي دوجانبه و چندجانبه ميان اعضا برگزار شود كه مي‌تواند بسيار مفيد و تاثيرگذار باشد.

مهمان‌پرست درباره مواضع جمهوري اسلامي ايران در جنبش غيرمتعهدها اضافه كرد: پيوستن جمهوري اسلامي ايران به جنبش غيرمتعهدها يك روح جديد و انگيزه بالايي را در پيگيري موضوعات مختلف به وجود آورده است. ايران به عنوان يكي از كشورهاي فعال در اين جنبش همواره براي حل بحران‌ها پيشنهادهاي گوناگوني ارائه كرده است و اكنون در طول رياست سه ساله خود تلاش خواهد كرد كه نقش محركه‌ بالايي را در جهت همفكري و همياري اعضا ايجاد كند تا بتوانند اعضا راهكارهاي عملي پيشنهاد دهند و در زمينه‌هاي گوناگون از ظرفيت هاي اعضا استفاده شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به همكاري اقتصادي ميان اعضاي جنبش غيرمتعهدها، افزود: در بحث اقتصادي با توجه به اينكه اين اعضا بيش از 55 درصد از جمعيت كل جهان را تشكيل مي‌دهند و 20 درصد از اقتصاد دنيا را در دست دارند اما همكاري‌هاي اقتصادي ميان اعضا پايين است به همين جمهوري اسلامي ايران تلاش خواهد كرد تا از ظرفيت‌هاي كشورهاي عضو استفاده كرده و همكاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه اقتصادي ميان اعضا ايجاد شود تا آسيب‌پذيري كشورها در برابر بحران‌ها كاهش يابد.

وي در پايان اظهاراتش اضافه كرد: بايد همه خلاقيت‌ها به كار گرفته شود تا جنبش غيرمتعهدها به يك مجموعه تاثيرگذار در عرصه بين‌المللي تبديل شده و بتواند آرمان‌هاي خود را پيگيري كند و به مجموعه‌اي تبديل شود كه بتواند از حقوق كشورهاي مستقل دفاع كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha