• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060603279
  • خبرنگار : 71049

وزير آشتي ملي سوريه: هيچ ارتباطي بين حل موضوع سوريه و پرونده هسته‌يي ايران وجود ندارد

 وزير آشتي ملي سوريه: هيچ ارتباطي بين حل موضوع سوريه و پرونده هسته‌يي ايران وجود ندارد

وزير آشتي ملي سوريه از حضور وزير خارجه و نخست وزير سوريه در اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غير متعدها خبر داد.

وزير آشتي ملي سوريه از حضور وزير خارجه و نخست وزير سوريه در اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غير متعدها خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي حيدر، وزير آشتي ملي سوريه در نشست مطبوعاتي در پاسخ به خبرنگار ايسنا درباره‌ي حضور بشار اسد در اجلاس سران جنبش غيرمتعدها گفت: بشار اسد در اين اجلاس شركت نمي‌كند و به جاي او نخست وزير و وزير خارجه سوريه شركت مي‌كنند.

وزير آشتي ملي سوريه راه حل بحران سوريه را سياسي و داخلي دانست و افزود: ما با طرف‌هاي مسلحي كه درچارچوب توطئه اسرائيلي آمريكايي حركت مي‌كنند مقابله كرده و آنها را از بين مي‌بريم چرا كه آنها سعي دارند با ايجاد جنگ‌هاي داخلي و طايفه‌اي سوريه را تجزيه كنند.

وي درباره ديدارهايش در تهران و طرح‌هايي كه از سوي ايران براي حل بحران سوريه ارائه شده است، خاطرنشان كرد: اجازه دهيد دراين‌باره فرصت را به آقاي صالحي بدهم تا خودش درباره ايده‌هاي ايران براي حل مساله سوريه صحبت كند.

حيدر با اشاره به تلاش ايران براي برخورد يكسان با همه گروه‌هاي سياسي سوري خاطرنشان كرد: كشورهاي ديگر آنگونه كه ايران رفتار مي‌كند، نمي‌كنند و از همان ابتدا به تهديد روي آورده‌اند و مخالفان را مسلح كردند، از نظر ما تفاوت زيادي بين صاحبان طرح‌هايي كه براي حل مساله سوريه ارائه مي‌شود با كساني كه آن طرح‌ها را ارائه و به دنبال اجراي آن هستند، وجود دارد. آمريكا و اسرائيل صاحبان طرح‌هايي هستندكه از سوي قطر، عربستان و تركيه دنبال مي‌شوند اما تا زماني كه سياست آمريكا در قبال سوريه تغيير نكرده است كشورهاي ارائه كننده اين طرح‌ها هم نمي‌توانند سياست‌شان را در قبال سوريه تغيير دهند. ما معتقديم اين شرايط تا پس از انتخابات آمريكا ادامه خواهد داشت.

وزير آشتي ملي سوريه كه امروز (دوشنبه) در موسسه روزنامه ايران در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت درباره اصرار كشورهاي غربي و برخي كشورهاي عربي نسبت به استعفا و كناره‌گيري بشاراسد گفت: بايد بگويم به لحاظ اصولي اين موضوع كاملا مردود است چرا كه از سوي كشورهاي خارجي مطرح شده است و دخالت هرگونه خارجي در مساله سوريه نقض حاكميت اين كشور و منشور ملل متحد است.

حيدر تاكيد كرد: تنها راه حل بحران سوريه پايان دادن به دخالت خارجي و دست كشيدن معارضان از سلاح است. ما در مسير گفت‌وگو براي رسيدن به راه‌حل مطلوب هيچ‌يك از طرح‌هايي كه درباره سوريه ارائه مي‌شود را وتو نمي‌كنيم، در عين حال از طرح‌هايي كه حاكميت سوريه را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد حمايت نخواهيم كرد.

وي درباره پيگيري طرح كوفي عنان از سوي اخضر ابراهيمي تصريح كرد: اگر اين طرح قرار باشد پيگيري شود بايد از بند اول دنبال شود كه به آتش‌بس مي‌پردازد. اين در حالي است كه غربي‌ها بند اول را ناديده گرفته و به سراغ بند دوم مي‌روند كه از نظر ما اين يك فرار روبه جلو است و باعث مي‌شود هيچ‌يك از طرحها و پيشنهادات كوفي‌عنان اجرا نشده و به نتيجه نرسد.

وي ادامه داد: البته ما در سوريه منتظر طرح‌هاي ديگران نمي‌مانيم. ما با همكاري كشورهاي دوست در پي حل بحران سوريه هستيم در ميان طرح‌هايي كه تاكنون براي حل مساله سوريه مطرح شده است يك طرح آمريكايي داريم كه سوريه را به قهقهرا مي‌برد در حالي كه طرح كشورهاي چين، روسيه و كشورهاي دوست سوريه را داريم.

وزير آشتي ملي سوريه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه برخي فكر مي‌كنند ايران از چانه‌زني در بحث سوريه به دنبال حل موضوع هسته‌يي خودش است، گفت: كساني كه اين مطلب را مي‌گويند قصد دارند ايران را غيرمستقيم وارد مسايل سوريه كنند. همه مي‌دانند كه ايران با كشورهاي بزرگ مشكلاتي دارد و اين مشكلات چندبعدي است كه اين مساله هم به مواضع و سياست‌هاي ايران بازمي‌گردد از جمله حمايت ايران از مقاومت و مبارزه با امپرياليسم. از اين رو ما نمي‌توانيم اين دو را به يكديگر ربط دهيم.

حيدر گفت: درباره حل مشكل سوريه از سوي ايران همه مي‌دانند ايران به طور مستقيم در مسايل سوريه دخالت نكرده است بلكه در كنار مردم سوريه ايستاده و نيز در مقابل دخالت خارجي در سوريه مخالفت مي‌كند. از اين رو اين موضع ايران خوشايند بلندگوهاي تبليغاتي نيست.

وي تاكيد كرد: هيچ ارتباطي بين حل موضوع سوريه و پرونده هسته‌يي ايران وجود ندارد.

وي در پاسخ به سوالي ديگر درباره طرح محمد‌مرسي، رييس‌جمهور مصر براي دست‌يافتن به راه حلي درباره سوريه با مشاركت ايران، عربستان و تركيه و نيز دخالت ندادن سوريه در اين چارچوب گفت: من با كاردار مصر در سوريه دراين‌باره ديدار كردم و آنها تمايل مصر را براي حضور در طرح آشتي ملي سوريه ابراز كردند اما اگر مصر مي‌خواهد ميانجي‌گري كند بايد فاصله خود را با كشورهاي داراي نفوذ در اين‌باره بايد مشخص كند و مواضعش را به طور روشن درباره خشونت‌هاي اعمال شده و گروه‌هايي كه اعمال خشونت مي‌كنند و كشورهايي كه تامين‌كننده اين گروه‌ها هستند اعلام كند ما بين كشورهايي كه براي دستيابي به يك راه‌حل نشست برگزار مي‌كنند و كشورهايي كه درباره راه‌حل‌ها تصميم‌گيري مي‌كنند تفاوت قائليم. از اين رو بايد بگويم تا اين لحظه از سوي مصر با مقامات سوريه درباره كميته چارجانبه صحبتي نشده است و نمي‌توانيم درباره چيزي كه از آن مطلع نيستيم صحبت كنيم.

وي خاطرنشان كرد: بايد بگذاريم ابتدا كشورها با يكديگر رايزني كرده و اگر به نتيجه رسيدند نتايج را با ما درميان بگذارند.

وزير آشتي ملي سوريه درباره مشورت ايران با مقامات سوريه درباره مصر گفت: درباره اينكه ايران با ما درباره مسايل مختلف پيرامون حل بحران سوريه تبادل نظر مي‌كند يا نه، بايد بگويم هماهنگي‌ها و رايزني‌هاي ميان دو كشور بسيار فراتر و گسترده‌تر از اين چارچوب‌ها است.

اين مقام سوري درباره نقش ايران در حل بحران سوريه خاطرنشان كرد: ايران در اين موضوع نقش‌هايي دارد، يكي از اين نقش‌ها تاريخي است كه همه از آن مطلع هستند و تحت تاثير هيچ موضوعي قرار نمي‌گيرد. برخي تلاش دارند ارتباط تاريخي و سنتي ايران با سوريه را به عنوان حمايت ايران از سوريه مطرح كنند اما اينگونه نيست ما در چارچوب پروتكل‌ها و توافق‌هاي دوجانبه از ساليان دور روابط تاريخي داريم و اين روابط پايدارند.

وي درباره ديدگاه ايران و نقشش در بحث سوريه خاطرنشان كرد: برادران ايراني مطلعند كه مردم سوريه حقوقي دارند كه تلاش دارند به آنها دست پيدا كنند و دولت سوريه نيز تلاش دارد اين حقوق را برآورده سازد. در واقع اين دخالت بيگانگان است كه بين دولت و ملت سوريه سوءتفاهم‌هايي را به وجود آورده است و متاسفانه اين سوءتفاهم‌ها امروز به خشونت و بحران تبديل شده اما ايران همواره از راه‌حل سياسي دراين‌باره حمايت كرده است.

حيدر كه خود از مقام‌ها و شخصيت‌هاي مخالف و منتقد دولت سوريه است در پاسخ به سوالي درباره جنگ رسانه‌ها در خصوص بحران سوريه تصريح كرد: من در سوريه رئيس يك حزب مخالف هستم و در يك چارچوب راهكار ائتلافي بين مخالفان و دولت به عنوان وزير آشتي معرفي شدم. از يك سال پيش كه به عنوان يك حزب در سوريه فعاليت داشتيم با برخي رسانه‌ها گفت‌وگوهايي انجام داديم اما مشاهده كرديم چنين گفت‌وگوها به مذاق آنها خوش نيامد از آن استقبال نكرده و آنها را منتشر نكردند. از جمله اين رسانه‌ها شبكه فرانس24 است. خبرنگاران اين شبكه در گفت‌وگو با من خواستند كه به نوعي درباره اتفاقاتي كه در يك منطقه امن مي‌افتد دروغ بگويم و وقتي با اين مساله مخالفت كردم صحبت‌هاي من را منتشر نكردند.

وي ادامه داد: معتقدم قبل از آنكه بحران سوريه به وجود آيد جنگ رسانه‌اي در اين مورد وجود داشت و همه مي‌دانيم رسانه‌ها مي‌توانند تاثيراتي بدتر از جنگ داشته باشند همانطور كه در جنگ ليبي و عراق اين رسانه‌ها بودند كه موفق شدند رسانه‌هايي كه عليه ما موضع مي‌گيرند و برخي ازآنها نيز عربي هستند مجري سياست‌هاي ديگرانند. اما آنها صحنه‌هايي از تحولات و بحران‌هايي از سوريه نشان مي‌دهند كه در برابر آن اهدافي را دنبال مي‌كنند و تحليل و تفسير چندپهلو و چندگانه را به مخاطب القاء مي‌كنند.

وي همچنين در پاسخ به سوالي ديگر درباره ديدار مقامات تركيه با ديگر مقامات سوري و پيشنهادهايي كه مقامات تركيه براي حل بحران سوريه اعلام كردند، گفت: ما هيچ الزامي براي گوش دادن به سخنان آنها نداريم، ما در ديدارها و گفت‌وگوهاي اخير مشاهده كرديم كه مقامات تركيه ديدگاه‌هاي آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها را منتقل مي‌كنند. از اين رو ما هر چه كه منافعمان را تامين كند مي‌پذيريم.

وزير آشتي ملي سوريه همچنين درباره مذاكرات دولت و مخالفان و برخي ديدگاه‌ها از سوي مخالفان از جمله ميشل كيلو، خاطرنشان كرد: بين واژه غيرالزام‌آور و بي فايده تفاوت است، وقتي ميشل‌كيلو مي‌گويد مذاكرات بي‌فايده است نظر شخصي خود را مي‌گويند اما از نظر ما اين مذاكرات مهم است چرا كه يك گام به سوي برون‌رفت از بحث سوريه و مرحله‌اي ضروري است هر تصميمي كه بخواهد درباره سوريه به قطعيت برسد بايد با موافقت مردم سوريه باشد. از اين رو نه تنها گفت‌وگو و مذاكره حائز اهميت است بلكه دولت سوريه از اين روند حمايت مي‌كند و در اين راستا يكي از اقدامات دولت تشكيل وزارت آشتي ملي بوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha